Ga naar de hoofdcontent Pijl naar beneden icoon

10 gratis formules voor onweerstaanbare kopregels

Wil je dat jouw (blog)artikel gelezen wordt? Begin dan met een ijzersterke kopregel.

Moeilijk? Welnee, een inkoppertje als je 1 van de 10 formules voor ijzersterke titels toepast.

Titel voor 80% bepalend

Volgens reclamegoeroe David Ogilvy bepaalt de kopregel van een advertentie 80% van het effect. En hij kan het weten. Ogilvy schreef advertenties die verkopen voor onder meer Dove, Shell en Rolls Royce. Voor je blog of artikel wil je ongetwijfeld ook een kop die 'verkoopt'. Om je te inspireren, verzamelden we 10 formules voor kopregels.

1. X-tips voor / om ....

Om maar meteen te verklappen dat wij ze ook gebruiken, beginnen we met de formule van de tips. Lezers smullen van tips. Probeer je boodschap eens te verpakken in een aantal tips. x tips voor / om ... [het te bereiken resultaat].

2. Gratis...

Eigenlijk is de titel van dit artikel een combinatie van 2 formules. Want: gratis.... is er ook 1. Hoe plat ook, het werkt. Onze artikelen met het woord gratis in de titel scoren als de beste. Mensen zijn nu eenmaal gevoelig voor een voordeeltje.

3. Van <huidige situatie> naar <gewenste situatie> in xx stappen

Van overbelast bestuur naar energiek team in 3 stappen. Deze titelformule geeft de lezer direct de belofte. Zit je met een overbelast bestuur? In 3 stappen ben je uit de brand. Deze titel misstaat ons nieuwe aanbod Bestuurskracht niet!

4. Het geheim van ....

Wie is er niet gevoelig voor exclusieve informatie? Natuurlijk is 'het geheim van succesvolle fondsenwerving' niet echt geheim. We delen het graag met je. Maar de titel prikkelt de nieuwsgierigheid.

5. Hoe .....

Hoe organisatie x in 3 weken 3.000 likes scoort op Facebook.
Een case study verpakt in een recept. Lezers vernemen graag hoe anderen iets aanpakken of bereiken. Verpak uw boodschap in een recept / handleiding voor .... en je krijgt aandacht.

6. Een titel met een getal

Titels met een getal erin scoren goed, vooral als het een oneven getal is. Ons artikel 'Depressie Vereniging werft in no time 63 vrijwilligers' deed het bij ons erg goed.

7. De verliestitel

Inspelen op schaarste en de kans om iets kwijt te raken, zet de lezers op scherp. Laten we wel wezen, niemand wil iets missen of verliezen. Daarom doet de verliestitel het zo goed. Bijvoorbeeld: Voorkom dat je... [feit]. 'Voorkom dat jij je toeslag kwijtraakt'.

8. Fouten, vergissingen en blunders

Niemand wil blunderen. Dus als jouw artikel helpt om dat te voorkomen... bingo!
Bijvoorbeeld: de 5 meest gemaakte fouten bij fondsenwerving.

9. De waarom-vraag

Mensen willen graag weten wat de reden voor iets is. Niet voor niets vragen kinderen zo vaak: waarom? Waarom is het gras groen? Waarom zijn de bananen krom? Gebruik deze natuurlijke interesse, door waarom + verrassend feit. Bijvoorbeeld: Waarom traditionele collectes niet meer werken.

10. De tweeling

Een combinatie van de Hoe-titel en de tips maakt samen de formule:

Hoe [wat er te bereiken valt]: in x stappen of tips. Bijvoorbeeld : Hoe je de verenigingskas spekt: 10 tips voor fondsenwerving.