Ga naar de hoofdcontent Pijl naar beneden icoon

5 tips voor interactie in online bijeenkomsten

Hoe blijf je bij online bijeenkomsten en cursussen in contact met je deelnemers? Online gaat dat niet vanzelf. Maar het is prima te organiseren. We delen onze oplossingen graag met je.

We hebben de afgelopen maanden veel ervaring opgedaan met het organiseren van interactie in onze online cursussen. Die ervaring is toepasbaar bij alle online bijeenkomsten waar interactie gewenst is.

Tip 1: Zet deelnemers ‘aan’

Laat iedereen aanwezig zijn door camera en microfoon ‘aan’ te zetten. Zolang er geen storende achtergrondgeluiden zijn en de groep niet te groot is kan dit goed. Het gevoel dat je er als deelnemer ‘bij’ bent is echt groter wanneer je meteen kunt reageren. Eventueel door elkaar praten lost zich meestal vanzelf op.

Wordt de groep groter dan pakweg 8 deelnemers, dan kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van handgebaren die je van tevoren afspreekt. Laat in ieder geval de camera aan en zoek een platform of toepassing waarin zo veel mogelijk mensen in beeld kunnen zijn. 

PGOsupport geeft online cursus
Marjo Zijp, communicatieadviseur bij PGOsupport, in een online bijeenkomst via Zoom

NB: In Microsoft Teams zit sinds mei een optie om je hand ‘op te steken’.

Tip 2: Wil je interactie? Beperk je verhaal

Is interactie je doel, gebruik je online bijeenkomst dan vooral om interactief aan de slag te gaan. Dat betekent dat je het verhaal - vaak theorie of mededelingen - dat je vanuit jouw rol als trainer, voorzitter of organisator wilt vertellen, zoveel mogelijk vooraf stuurt. Dan hoef je dit in de online bijeenkomst niet meer te ‘zenden’ en kun je meteen de interactie hierover opzoeken. Bijvoorbeeld met een poll of quiz, een brainstorm of een gesprek over een vraag in kleine groepjes van 2 tot 4 personen.

Voorbeeld:
In Microsoft Teams, Zoom of Webex kun je de groep opdelen in kleinere groepjes. Bij Zoom kun je zelfs de tijdsduur instellen waarna de kleine groepjes automatisch weer in de gehele groep terugkomen. 

Mogelijkheden voor interactie of wisselwerking

Er zijn verschillende mogelijkheden voor online interactie of wisselwerking. Bijvoorbeeld Kahoot of Mentimeter om te stemmen of voor quizzen, Whiteboard of Miro om te brainstormen. Zorg dat je hier dan vooraf vertrouwd mee bent. Laat de techniek niet jouw rol van trainer, organisator of voorzitter overnemen. Je kunt ook met gekleurde briefjes een poll organiseren waarbij mensen ‘kleur bekennen’ door een briefje voor de camera omhoog te houden.

Voorbeeld:
Een mooie werkvorm als je de groep kunt opdelen is bijvoorbeeld  ‘1-2-4-all‘. Met deze werkvorm kan een groep afzonderlijk een bijdrage leveren in de vorm van vragen, ideeën en suggesties.
Bijvoorbeeld: stel een vraag en geef een minuut individuele bedenktijd. Bespreek de vraag dan in tweetallen, vervolgens in viertallen en dan met z’n allen. Zo verdiep je het antwoord op de vraag.

Tip 3: Kennismaken en ontmoeten

Ook online wil je kennismaken met je cursisten of deelnemers. Dat betekent dat je niet alleen interactie wilt tussen jou en je cursisten of deelnemers, maar ook tussen cursisten onderling. Bij een kennismaking werkt een virtuele koffiehoek heel informeel en laagdrempelig.

Voorbeeld:
Op de online EUPATI NL trainingsdag van PGOsupport, was een virtuele koffiehoek. Daar ontmoetten studenten en trainers elkaar wat informeler, in de pauzes. Enige regie is wel noodzakelijk bij een virtuele koffiehoek. Online kun je nu eenmaal niet zelf naar de koffiehoek lopen. De kleine groepjes waren vooraf ingedeeld. De deelnemers hadden een korte kennismaking voorbereid.

het team van PGOsupport leidde de online EUPATI NL trainingsdagen in goede banen
Het team van PGOsupport leidde de trainingsdag van EUPATI NL in goede banen

Ook met een kenmerkend persoonlijk voorwerp kennismaken met elkaar kan prima als je in kleine groepen kunt opdelen of als je gehele groep niet al te groot is.

Tip 4: Wissel af

Online is het lastiger voor deelnemers om de aandacht erbij te houden. Zorg daarom dat je ruimte geeft door bijvoorbeeld een pauze in te lassen waarbij de camera uitgaat. Dan heeft iedereen even tijd voor zichzelf. Of stel een vraag of geef een stelling waarvoor je kort bedenktijd geeft.

Zie het als ‘eb en vloed’: na een gezamenlijk deel geef je een paar minuten ruimte aan de deelnemers om zich terug te trekken uit de groep en zelf na te denken. Dat helpt om de energie op peil te houden. Maak wel duidelijke afspraken over de duur van de bedenktijd of de pauze.

Tip 5: Heb aandacht

Geef ook ruimte om bij jezelf en bij de deelnemers na te gaan hoe je erbij zit. Geef het goede voorbeeld door dat te benoemen en vraag ernaar in de groep. En luister er ook naar, wees flexibel in je programma en las bijvoorbeeld een extra pauze in als daar behoefte aan is.

Maak je programma zo dat je ermee kan spelen. Zorg dat je een alternatief achter de hand hebt.

Benoem het ook als je dat doet. Mensen voelen die aandacht. De deelnemer die voelt dat iets niet aan bod komt kan achteraf nog even blijven hangen om 1 op 1 verder te praten. Eigenlijk net als in een fysieke cursus of bijeenkomst.

Succes met het verwerken van deze tips in je online bijeenkomsten!

Ook online aan de slag?

Binnen de online leeromgeving van PGOsupport kunnen we ‘blended’ leertrajecten vormgeven, een combinatie van online en offline leren. Ook patiëntenorganisaties kunnen voor hun eigen aanbod van deze leeromgeving gebruikmaken. 

En wil je nog meer lezen en leren over online bijeenkomsten? Bekijk dan ook eens een van deze artikelen waarin wij ervaringen van patiëntenorganisaties verzamelden:

Wil je weten hoe PGOsupport interactieve online cursussen vormgeeft en of dit voor jouw organisatie interessant kan zijn? Of wil je graag zo’n cursus maken en heb je daar hulp bij nodig?

Karin Hoek helpt je graag verder.

Neem contact op met Karin Hoek