Ga naar de hoofdcontent Pijl naar beneden icoon

6 tips voor een betere website

Internet-expert Jaap van de Putte beoordeelde de websites van 10 patiëntenorganisaties. We delen graag de meest voorkomende missers met je. En vooral: de tips voor verbetering.

10 organisatiewebsites beoordeeld

Als dank voor hun medewerking aan de PG-monitor ontvingen 10 patiëntenorganisaties een gratis webscan. Jaap van de Putte beoordeelde de gebruiksvriendelijkheid, vindbaarheid en toegankelijkheid van hun websites. De meest voorkomende missers en tips voor verbetering zetten we op een rij.

Tip 1: vervang die grote afbeelding

Een grote headerfoto op de homepagina snoept kostbare ruimte af van relevante inhoud. Of nog erger: het beeld beweegt in een banner, carrousel, slider of hoe je het ook noemt.

Uit talloze gebruikersonderzoeken blijkt dat bezoekers bewegend beeld irritant vinden en eerder doorklikken op een homepage zonder slider. Advies: verwijder die grote, bewegende afbeelding en vervang ‘m door een smaller stilstaand beeld. Dan heb je meer ruimte om je bezoeker direct soepel naar relevante inhoud te leiden.

Wist je dat een bezoeker in minder dan 2 seconden beslist of hij doorgaat of wegklikt?

Tip 2: hou navigatie en informatie gescheiden

In grote lijnen bevat een website navigatiepagina’s en informatiepagina’s. Veel van de onderzochte websites hebben navigatiepagina’s die ook informeren. Dat leidt tot onduidelijkheid en dubbele inhoud. Een navigatiepagina bevat alleen links, hooguit met een korte omschrijving van de pagina waarnaar de link verwijst.

Tip 3: hanteer titel-lead-body-tussenkoppen

Door de indeling met een betekenisvolle titel, gevolgd door een lead en dan de body, begrijpt de bezoeker snel waar je pagina over gaat. Een lead is een superkorte samenvatting.

Bij alle onderzochte sites kan de opbouw beter. Vaak was de lead niet goed: hij ontbrak, was te lang of niet relevant. Ook betekenisvolle tussenkoppen ontbreken nogal eens. Terwijl ze de pagina juist scanbaar maken voor de veelal ongeduldige bezoeker.

Tip 4: maak koppen en links betekenisvol

Koppen en hyperlinks op je webpagina zijn ankerpunten voor de scannende webbezoekers. Maak ze betekenisvol, zodat de lezer snapt wat eronder of erachter schuilgaat. Een betekenisloze hyperlink zoals ‘klik hier’ komen we nog vaak tegen. Een goede hyperlink beschrijft waar je terechtkomt als je erop klikt. 

Ook tussenkoppen zijn bedoeld om de scannende lezer soepel door de tekst te loodsen. Gebruik daarom tussenkoppen die duidelijk maken waar een alinea over gaat.

Tip 5: denk vanuit de bezoeker

Bedenk dat een bezoeker op je site komt met een doel. Van informatie verzamelen tot iets aanvragen of regelen. Veel organisatiewebsites zijn nog vooral op zenden gericht en minder afgestemd op de ontvanger.

Denk vanuit de webbezoeker en wat die komt doen op je website. Zo voorkom je veel van de genoemde fouten en zorg je voor relevante inhoud.

Tip 6: maak je website toegankelijk

Slechts 1 van de onderzochte websites voldoet bijna helemaal aan de richtlijnen voor toegankelijkheid (de Web Content Accessibility Guidelines, WCAG). De andere zijn niet of minder goed bruikbaar voor mensen met een beperking. Je wilt natuurlijk dat je website goed bruikbaar is voor iedereen.  

Uit ervaring weten we dat een bestaande website volledig toegankelijk maken niet makkelijk is. We geven vast wat tips, waarmee je in ieder geval aan de eenvoudiger uit te voeren basisrichtlijnen kunt voldoen.

  • Zorg voor voldoende contrast tussen tekst en achtergrond (minimaal 4,5). Controleer het met de Colour Contrast Analyzer. Raadpleeg je webbouwer.
  • Maak de site geschikt voor besturing met de tab-toetsen van het toetsenbord. Raadpleeg je webbouwer.
  • Markeer koppen op de juiste manier met headings (koppenopmaak). Werk voor de webredacteur.

Bijna alle websites in het onderzoek gaan hier mank: de koppenopmaak ontbreekt of is niet correct. Daardoor ‘zien’ mensen die een voorleesapparaat of braillelezer gebruiken de structuur van de website niet. Ook Google 'begrijpt' een website zonder correcte koppenstructuur minder goed. 

Als het contentmanagementsysteem (CMS) van je site goed is ingericht, kan je headings makkelijk aangeven bij het plaatsen van tekst op je webpagina.

Richtlijnen voor een correcte koppenopmaak:

  • Gebruik een heading 1 (h1) voor de paginatitel, en alléén voor de titel
  • Gebruik headings ook voor tussenkoppen
  • Doe dat na de titel in de volgorde h2 (kop), h3 (subkop), h4 (subsubkop)
  • Gebruik headings niet voor opmaak (om een tekst bijvoorbeeld accent te geven).

Heb je vragen over je website?

Neem contact op met Marjo Zijp

App of bel mij op 06 4073 4446