Ga naar de hoofdcontent Pijl naar beneden icoon

7 tips voor meer nieuwsbriefabonnees

E-mail is een van de meest effectieve manieren om bezoekers naar je website te trekken. Maar hoe zorg je dat meer mensen zich voor je nieuwsbrief inschrijven? We verzamelden 7 tips.

E-mailnieuwsbrieven zijn onverminderd populair. In 2019 schreef 88% van de Nederlanders zich in voor nieuwe mailings. En 97% bekijkt dagelijks zijn e-mail, volgens het Nationaal E-mail Onderzoek 2019

Voor organisaties heeft e-mail veel voordelen: het is snel, goedkoop, effectief en zorgt voor geregeld contact met leden, donateurs, belangstellenden. Maar dan moeten ze  zich wel voor je nieuwsbrief inschrijven. Met deze 7 tips scoor je meer abonnees.  

Tip 1: nodig uit om in te schrijven

Maak je call-to-action - je oproep om in te schrijven - aantrekkelijk en positief. Vermijd nietszeggende termen als ‘nieuwsbrief ontvangen?'  ‘op de hoogte blijven? - ‘schrijf je in!’. Meld concreet wat je abonnees krijgen en hoe vaak. Probeer daarbij aan te sluiten bij de behoeften van je doelgroep. Bijvoorbeeld: ‘Ontvang het laatste nieuws over xxx, elke maand via e-mail.‘

Tip 2: straal vertrouwen uit

Benadruk dat inschrijven vrijblijvend is en dat je je eenvoudig weer kan afmelden. Vermeld dat je het e-mailadres alleen gebruikt om interessante artikelen of bijeenkomsten te delen. Zo weten je potentiële nieuwsbriefabonnees dat ze uitsluitend relevante informatie ontvangen en geen spam. Natuurlijk staat je privacybeleid online en is het in lijn met de privacywetgeving AVG en link je daarnaar.

Tip 3: maak inschrijven laagdrempelig

Beperk het aantal velden op het inschrijfformulier, vraag alleen wat echt nodig is. Meestal is dat niet meer dan een (voor)naam en e-mailadres. Meer velden invullen, schrikt al gauw af. En op grond van de AVG mag je niet meer gegevens verzamelen dan noodzakelijk.

Tip 4: push niet

Zet het inschrijfvenster voor je nieuwsbrief niet direct bovenaan je website. Laat je bezoekers eerst wat lezen om zo de waarde van je informatie te ontdekken. Toon dan pas een inschrijfmogelijkheid. Zorg ook dat bezoekers zich op meer pagina’s kunnen inschrijven, niet alleen op de homepage.

Tip 5: promoot de nieuwsbrief op social media

Maak een beetje reclame voor je nieuwsbrief op social media. Licht eventueel een tipje van de sluier op om mensen nieuwsgierig te maken. En zet de link naar het inschrijfformulier erbij.

Tip 6: geef iets weg

Geef een cadeautje als iemand zich inschrijft, bijvoorbeeld een digitale brochure met waardevolle, relevante informatie. Dit verlaagt de drempel om in te schrijven.

Tip 7: test en verbeter

Test regelmatig met verschillende woorden in de call-to-action om te kijken wat het beste werkt. Zorg ook dat je je abonnees vasthoudt: blijf alert op aantrekkelijke teksten en boeiende inhoud. Naast een te hoge mailfrequentie zijn oninteressante onderwerpen een belangrijke reden voor mensen om zich uit te schrijven.

Cursus 'Succesvolle e-mailnieuwsbrieven'

Smaken deze tips naar meer, wil je aan de slag om de nieuwsbrief van je organisatie succesvoller te maken? We hebben een cursus 'Succesvolle e-mailnieuwsbrieven' in ons assortiment. In een dagdeel leer je welke do's en dont's voor de nieuwsbrief van jouw organisatie relevant zijn.

De cursus is op dit moment niet gepland. Maar laat je contactgegevens achter via de knop 'Hou me op de hoogte', dan weten we dat er belangstelling is. En we informeren je als eerste als de cursus weer gepland is.

Cursus 'Succesvolle e-mailnieuwsbrieven'

Succesvoller (online) communiceren?

We denken graag met je mee!

Bel of app Marjo Zijp: 06 4073 4446