Ga naar de hoofdcontent Pijl naar beneden icoon

7 tips voor meer nieuwsbriefabonnees

E-mail is een van de meest effectieve manieren om bezoekers naar je website te trekken. Maar hoe zorg je dat meer mensen zich voor je nieuwsbrief inschrijven? We verzamelden 7 tips.

E-mailnieuwsbrieven zijn onverminderd populair. In 2017 ontving 93% van de Nederlanders 1 of meer nieuwsbrieven en schreef 85% zich in voor nieuwe mailings, volgens het Nationaal E-mail Onderzoek 2017

Voor organisaties heeft e-mail veel voordelen: het is snel, goedkoop, effectief en zorgt voor geregeld contact met je leden en donateurs. Maar dan moeten ze  zich wel voor je nieuwsbrief inschrijven. Met deze 7 tips scoor je meer abonnees.  

Tip 1: nodig uit om in te schrijven

Maak je call-to-action - je oproep om in te schrijven - aantrekkelijk en positief. Vermijd nietszeggende termen als ‘nieuwsbrief ontvangen?'  ‘op de hoogte blijven? - ‘schrijf je in!’. Meld concreet wat je abonnees krijgen en hoe vaak. Probeer daarbij aan te sluiten bij de behoeften van je doelgroep. Bijvoorbeeld: ‘Ontvang het laatste nieuws over xxx, elke maand via e-mail.‘

Tip 2: straal vertrouwen uit

Benadruk dat inschrijven vrijblijvend is en dat je je eenvoudig weer kan afmelden. Vermeld dat je het e-mailadres alleen gebruikt om interessante artikelen of bijeenkomsten te delen. Zo weten je potentiële nieuwsbriefabonnees dat ze uitsluitend relevante informatie ontvangen en geen spam. Natuurlijk staat je privacybeleid online sinds de nieuwe privacyregeling AVG en link je daarnaar.

Tip 3: maak inschrijven laagdrempelig

Beperk het aantal velden op het inschrijfformulier, vraag alleen wat echt nodig is. Meestal is dat niet meer dan een (voor)naam en e-mailadres. Meer velden invullen, schrikt al gauw af en is sinds de AVG ook niet toegestaan.

Tip 4: push niet

Zet het inschrijfvenster voor je nieuwsbrief niet direct bovenaan je website. Laat je bezoekers eerst wat lezen om zo de waarde van je informatie te ontdekken. Toon dan pas een inschrijfmogelijkheid. Zorg ook dat bezoekers zich op meer pagina’s kunnen inschrijven, niet alleen op de homepage.

Tip 5: promoot de nieuwsbrief op social media

Maak een beetje reclame voor je nieuwsbrief op social media. Licht eventueel een tipje van de sluier op om mensen nieuwsgierig te maken. En zet de link naar het inschrijfformulier erbij.

Tip 6: geef iets weg

Geef een cadeautje als iemand zich inschrijft, bijvoorbeeld een digitale brochure met waardevolle, relevante informatie. Dit verlaagt de drempel om in te schrijven.

Tip 7: test en verbeter

Test regelmatig met verschillende woorden in de call-to-action om te kijken wat het beste werkt. Zorg ook dat je je abonnees vasthoudt: blijf alert op aantrekkelijke teksten en boeiende inhoud. Naast een te hoge mailfrequentie zijn oninteressante onderwerpen een belangrijke reden voor mensen om zich uit te schrijven.

Succesvoller (online) communiceren?

We denken graag met je mee!

Bel of app Marjo Zijp: 06 4073 4446