Ga naar de hoofdcontent Pijl naar beneden icoon
Jolanda van Dijk

Jolanda van Dijk

adviseur organisatieontwikkeling

Achterbanraadpleging: laat je ontroeren

“Hoe ziet jullie ideale belangenbehartiger eruit?” De vlotte gespreksleider neemt een slok, zijn ogen dwalen door de ruimte. Zacht klinkt achter uit de zaal: “Iemand die zorgt dat huisartsen onze ziekte herkennen”. Een klein applausje klinkt.

Vooraan, met stemverheffing: “Dat onze zorgkosten niet de pan uitrijzen.” Iemand springt op: “Dat mijn kinderen toekomst hebben”. Dat blijkt het startsein. Dwars door elkaar heen roepen mensen wat zij wensen. De temperatuur stijgt.

Een organisatie die wil weten wat haar achterban wil, heeft diverse onderzoeksmogelijkheden. Hoe weet je anders als bestuur waar jouw mensen op zitten te wachten? Waarom ze lid zijn gebleven? Of waarom sommigen met hun voeten stemmen?

Tot mijn verbazing is het benaderen van de leden en donateurs niet een regelmatige activiteit van een patiëntenorganisatie.

Hoge drempel

Leontine Hoogeweegen gooit een steen in de vijver: "Bestaat er vrees voor de achterban?" vraagt ze in haar tekenblog 'Bevragen? Iedereen??'. Misschien is er huiver voor de vele verschillende en soms tegenstrijdige verwachtingen. En je moet als bestuur natuurlijk ook iets doen met al die verlangens. Anders kun je het net zo goed niet vragen.

Illustratie van dekkende waterverf en zwarte fineliner. Je ziet een vrouw met blond haar in een rode jurk. Je bekijkt haar op de rug. Ze staat met haar armen gespreid voor een enorm publiek. Over haar benen heen lees je de tekst ‘Waar dromen jullie van?’
Illustratie: Leontine Hoogeweegen, www.tienstekenlab.nl 

Misschien is dat wel de hoge drempel waar een bestuur op vastloopt. Want hoe geef je, met beperkte menskracht, handen en voeten aan al die wensen? 

Tot mijn verbazing is het benaderen van de leden en donateurs niet een regelmatige activiteit van een patiëntenorganisatie.

Jolanda van Dijk

Ontroerend

Een paar jaar geleden, als medewerker bij de MS Vereniging, vroeg ik de leden een paar keer per jaar naar hun wensen over bijvoorbeeld werk, zorg of vakantie. De digitale enquêtes hadden een hoge respons. Mensen namen de moeite om bij open vragen hun persoonlijke ervaringen te noteren. Die verhalen ontroerden me telkens weer. Met enige regelmaat zat ik met tranen in mijn ogen achter mijn beeldscherm te lezen. Het leerde mij hoe graag de achterban deze ervaringen wil delen.

Doen

Stel dat je als bestuur, net zoals de vlotte gespreksleider, een vraag wilt stellen aan een zaal met mensen. Of als ik deed, aan alle leden en donateurs. Hoe doe je dat? Hoe formuleer je goede vragen? En wat doe je met de uitkomsten?

PGOsupport heeft mooie tools en cursussen om dit vorm te geven. En, er zijn adviseurs die kunnen helpen bij het uitdenken van een zinvol traject, rekening houdend met de capaciteit van de organisatie.

Ik zou zeggen: Doen. Laat je verrassen en ontroeren door de betrokkenheid van je achterban. En verras de achterban vervolgens met mooie resultaten.

Wil je meer weten over dit onderwerp?

Jolanda van Dijk geeft je advies over achterbanraadpleging