Jouw ervaring is goud waard! Door jouw ervaring heb je kennis over hoe het beleid in zorg en welzijn in de praktijk uitpakt. Je weet wat belangrijk is om het leven van mensen met jouw aandoening of beperking te verbeteren. Maar hoe zet je die kennis effectief in? In deze cursus die deels online is, ontdek je wat bij je past en leer je jouw ervaringskennis zo effectief mogelijk in te zetten.
Het inzetten van jouw kennis kan op veel verschillende plekken: bijvoorbeeld bij onderzoek of richtlijnontwikkeling in de zorg, bij beleidsmakers of in jouw gemeente.
Inhoud
Als vrijwilliger of professional die het cliëntenperspectief wil inbrengen, hoor je veel nieuwe termen. In deze cursus raak je bekend met:
- de basisbegrippen cliëntenperspectief, ervaringsdeskundigheid en participatie
- het werkveld van een cliëntenorganisaties waarin het cliëntenperspectief gevraagd wordt voor verbetering van zorg, beleid en onderzoek
- de rollen waarin je als vrijwilliger of professional het cliëntenperspectief kunt vertegenwoordigen
- hoe een adviestraject eruit ziet en hoe je dit advies goed inbrengt
Opzet
De cursus bestaat uit een mix van zelfstudie en 2 bijeenkomsten, een op locatie en een online. Na de cursus volgt een telefonisch nagesprek.
- Zelfstudie: je bereidt je voor op de bijeenkomsten. Je krijgt hiervoor toegang tot ons online leerplatform, waar je de materialen en opdrachten vindt voorafgaand aan elke bijeenkomst. Benodigde tijd: ca 1,5 uur voorbereiding per bijeenkomst
- Bijeenkomst 1: deze bijeenkomst gaan we dieper op in op de theorie en de gemaakte verwerkingsvragen. Duur: 1 dag op locatie
- Bijeenkomst 2: deze bijeenkomst gaan we dieper op in op advisering; de theorie en de gemaakte verwerkingsvragen. Duur: 1 dagdeel online
- Individueel gesprek: na de cursus neemt een van onze adviseurs contact met je op om vervolgvragen te bespreken en samen te bekijken welke ondersteuning daarbij mogelijk is:
Je leert
Na het volgen van deze cursus kun je:
- benoemen wat basisbegrippen zijn: patientenperspectief / clientenperspectief / burgerperspectief, ervaringskennis, ervaringsdeskundigheid.
- uitleggen wat het belang is van participatie bij kwaliteitsverbetering in zorg en welzijn.
- benoemen welke verschillende participatierollen mogelijk zijn en welke kennis, vaardigheden en houding daarbij horen.
- In hoofdlijnen het veld schetsen waarin patiënt- en gehandicaptenorganisaties het ervaringsperspectief kunnen vertegenwoordigen.
- In hoofdlijnen benoemen bij wie en op welke wijze je ondersteuning kunt krijgen in trajecten voor kwaliteitsverbetering
- de 3 belangrijkste stappen in een adviesproces benoemen en toepassen.
- de Roos van Leary uitleggen en vertellen hoe je deze kunt toepassen bij het geven van advies.
Voor wie?
Deze cursus is bedoeld voor medewerkers en vrijwilligers van organisaties die zich als vertegenwoordiger van het cliëntenperspectief inzetten voor betere kwaliteit van zorg en leven voor hun achterban.