Inhoud
Tijdens de bijeenkomsten ga je vooral veel oefenen, met:
- Het echt leren kennen van je doelgroep.
- Je communicatie afstemmen op je doelgroep.
- De controle houden over het gesprek.
- (Oefen)casuïstiek uit jouw eigen praktijk.
- Wat je vooral niet moet doen.
Opzet
Voorbereiding
Voorafgaand aan de online bijeenkomst stuur je al je leerwensen en cases alvast naar de trainer. Waar wil je mee oefenen? Wat gaat al heel goed? En welke gesprekken vind je nog lastig? De trainer bekijkt dan waar we mee gaan oefenen.
Online bijeenkomst
Tijdens de online bijeenkomst kijken we naar de basis: hoe zijn je gesprekstechnieken? Wat vind je nog lastig? Hoe ziet het ideale gesprek eruit? En je gesprekspartner? Daarover gaan we in gesprek.
Tussendoor
Na afloop van het eerste dagdeel krijg je 2 huiswerkopdrachten. Je herschrijft de welkomstmail van je organisatie. Hoe pak je dat aan met de theorie van dagdeel 1 in je achterhoofd? Je bekijkt ook de video in de leeromgeving van PGOsupport: ‘De kern van een goed gesprek’.
Live bijeenkomst
Tijdens het tweede dagdeel oefen je met (lastige) gesprekken. In kleine groepjes, op papier en misschien ook voor de groep. Hoe pak je een gesprek aan? Denk aan emotionele of boze mensen. Of bijvoorbeeld mensen-die-weinig-zeggen.
Na afloop
Na afloop van de bijeenkomst ontvang je een handige samenvatting. En als je wilt kun je de aanvullende online module geef- of ruilmotieven volgen.
Je leert
Dit leer je tijdens de cursus:
- Je leert met wat voor persoon je te maken hebt.
- Je leert over actief luisteren, vraagtechnieken en metacommunicatie.
- Je weet hoe je je communicatie kunt aanpassen aan je gesprekspartner.
- Je zet je vraagtechnieken met een gezonde dosis lef in.
- Je pakt door met de juiste samenvattingen.
- Je kunt je extra service verlenen. En vriendelijkheid tonen.
- Je weet wat de beller verwacht van jou en de organisatie en handelt daarnaar.
Voor wie?
Deze cursus is iets voor jou als je…
- …regelmatig (nieuwe) klanten of leden welkom heet of werft aan de telefoon, live of online.
- …het spannend of soms vervelend vindt om (nieuwe) klanten of leden aan te spreken, bellen of mailen.
- …op zoek bent naar concrete tips om (nieuwe) klanten of leden op weg te helpen bij jouw organisatie.
- …mensen spreekt over concrete producten of als dienstverlening.