Leer effectief communiceren binnen je patiënten- of cliëntenorganisatie. Met goede interne communicatie versterk je de verschillende persoonlijkheden van vrijwilligers, medewerkers, bestuurders en ervaringsdeskundigen.
In organisaties draait het om samenwerking. Goede communicatie is daarbij essentieel. Mensen aansturen, informeren, instrueren en motiveren, het begint allemaal met goede communicatie. Vooral om energie te geven.
Denkwijze bepalend
Mensen handelen en communiceren vanuit hun eigen denkwijze. Inzicht in je eigen denkwijze en die van de ander helpt om te ontdekken wat je zelf nodig hebt en wat je versterkt, en wat de ander nodig heeft en motiveert. Dat maakt samenwerken leuk én effectief.
Inhoud
Het programma van de cursus ziet er als volgt uit:
- test – welke denkwijze heb ik?
- kwaliteiten en valkuilen van de 4 verschillende denkwijzen
- hoe herken ik de andere denkwijzen?
- dynamiek tussen de verschillende denkwijzen
We behandelen de invloed van de verschillende denkwijzen op:
- communicatie
- samenwerking
- aansturen van anderen
- aanspreken van anderen
- motiveren van anderen
Opzet
Deze cursus bestaat uit 1 dag plus een middag op locatie.
Je leert
- de 4 basisdenkwijzen
- de kwaliteiten en valkuilen die daarbij horen
- de denkwijzen herkennen inclusief die van jezelf
- je communicatie afstemmen op de denkwijze van de ander.
Dit inzicht helpt om elkaar te begrijpen en te versterken. Zodat je vanuit onderlinge verschillen met elkaar het beste resultaat bereikt.
Voor wie?
Deze cursus is bedoeld voor vrijwilligers, professionals, bestuursleden van patiënten- en cliëntenorganisaties.
Een heldere, inzichtgevende praktische training met vele handvatten voor in de praktijk!