In hoeverre kun je als patiënt of cliënt invloed hebben op wetenschappelijk onderzoek? Je leert het in deze introductiecursus. Je legt bovendien de basis voor een rol als belangenbehartiger, adviseur of onderzoekspartner bij wetenschappelijk onderzoek. Deze cursus is deels online, deels op locatie.
Mensen met een chronische ziekte of beperking willen meer betrokken worden bij het prioriteren van onderzoeksthema's en de uitvoering van onderzoeksprojecten. Zij staan daarin niet alleen. Ook de overheid, gezondheidsfondsen en onderzoeksinstellingen hechten veel belang aan de inzet van ervaringsdeskundigheid bij wetenschappelijk onderzoek.
Inhoud
Deze cursus geeft je inzicht in de mogelijkheden en beperkingen om invloed uit te oefenen op onderzoeksprojecten vanuit cliëntenperspectief. Ook bereidt de cursus vertegenwoordigers van patiënten- en gehandicaptenorganisaties voor op de rol van:
- belangenbehartiger bij wetenschappelijk onderzoek
- adviseur voor onderzoekers
- onderzoekspartner in een onderzoeksteam
Deze cursus vormt ook de basis voor de vervolgcursus ‘Beoordelen van onderzoeksvoorstellen vanuit cliëntenperspectief’ (ook online mogelijk) en de cursus ‘Een onderzoeksagenda maak je zo’, over het opstellen van onderzoeksagenda's vanuit cliëntenperspectief.
Opzet
De cursus bestaat uit een mix van zelfstudie (voorafgaand aan de bijeenkomst) en een bijeenkomst op locatie.
- Zelfstudie: je bereidt je voor op de bijeenkomst. Ongeveer 2 weken van tevoren krijg je toegang tot ons online leerplatform, waar je de materialen en opdrachten vindt. Onder meer een online kennismodule en een wetenschappelijk artikel. Met daarbij telkens een opdracht om te checken of je de theorie begrepen hebt. Benodigde tijd: 3 uur.
- Sessie op locatie: tijdens de cursusdag op locatie oefen je met de verschillende rollen van patiëntenvertegenwoordiger bij wetenschappelijk onderzoek. In de middag komt de participatiematrix aan bod en breng je de kennis in praktijk met oefeningen en reflectie. Ook bespreken we praktijkvoorbeelden. Duur: 6 uur
Je leert
- hoe de empirische onderzoekscirkel eruit ziet
- hoe de participatie-matrix als model voor het begrijpen van participatieprocessen ingezet kan worden, - welke mogelijkheden er zijn om vanuit patiëntperspectief invloed uit te oefenen op medisch-wetenschappelijk onderzoek
- wat de waarde is van ervaringsdeskundigheid binnen Evidence Based Medicine
- welke randvoorwaarden er zijn voor succesvolle patiëntenparticipatie
- welke rollen je als patiëntenvertegenwoordiger in de praktijk van wetenschappelijk onderzoek kunt vervullen en wat de verschillen zijn tussen die rollen
- kritisch luisteren, vragen stellen en constructief feedback geven
Voor wie?
De cursus is bedoeld voor vertegenwoordigers van patiënten- en gehandicaptenorganisaties met interesse voor wetenschappelijk onderzoek en de wens om het cliëntenperspectief beter in onderzoeksprojecten te integreren. Kennis over onderzoeksmethodieken is niet nodig.
Goede manier om al doende kennis te maken met de werkwijze en de verschillende invullingen van patiëntenparticipatie.