Inhoud
Prettig en in goede sfeer met elkaar samenwerken, gezamenlijke doelen halen, elkaar aanvullen, inspireren en ondersteunen. Dat is het ideaal. Maar: dat lukt niet altijd. Door persoonlijke verschillen, belemmerende overtuigingen, tijdsdruk, verschil in aanpak of inzichten. Ook het werken in een organisatie met vrijwilligers levert specifieke aandachtspunten op.
In deze cursus gaan we hier op in. De volgende thema's komen aan de orde:
- beginselen van goede samenwerking
- vaardigheden voor conflicthantering
- adequaat communiceren, feedback geven en ontvangen
- kennismaken met ‘geweldloos communiceren’
- keuze uit verschillende modellen die inzicht geven in eigen en andermans gedrag
- conflictstijlen en escalatie herkennen bij jezelf en anderen
- interveniëren in lastige situaties en bij ‘lastige lieden’
Opzet
Deze cursus bestaat uit een mix van zelfstudie en 2 bijeenkomsten op locatie.
- Intake: vooraf ontvang je een vragenlijst over je persoonlijke leerdoel.
- Sessie 1 op locatie: je krijgt korte inleidingen over de methodieken, individuele en (sub)groepsopdrachten, naspelen/uitwerken van situaties, praktische oefeningen en groepsdiscussies.
- Zelfstudie: voorafgaand aan de 2e bijeenkomst maak je een opdracht.
- Sessie 2 op locatie: we bespreken de opdrachten en vervolgen met praktische oefeningen en groepsdiscussie.
De trainer maakt gebruik van verschillende werkvormen zodat je zowel van haar als met en van elkaar leert.
Je leert
- adequaat samenwerken
- vaardigheden om knelpunten en dreigende conflicten aan te pakken
- wat je zelf kunt doen in een lastige situatie
- reflecteren op je eigen gedrag
Voor wie?
Deze cursus is bedoeld voor beleids-, communicatie- en bestuursmedewerkers, coördinatoren en vrijwilligers van patiënten- en gehandicaptenorganisaties.