Ga naar de hoofdcontent Pijl naar beneden icoon
Sybe de Lint

Sybe de Lint

adviseur bedrijfsvoering

De eindjes aan elkaar knopen

"Help! De bereikbaarheid van onze informatielijn is in gevaar." Een ongewone vraag die bij ons binnenkwam. Nu is geen vraag ons te gek of we weten er een antwoord op.

En wat we niet weten, dat zoeken we op. Mede door een groot partnernetwerk lukt dat meestal. Zo helpen we organisaties de eindjes aan elkaar te knopen.

Lijnenspel met thema's uit de blog die met elkaar zijn verbonden
Illustratie: Leontine Hoogeweegen, www.tienstekenlab.nl

Technisch verhaal

Nu denk je bij eindjes knopen misschien meteen aan geld. Zeker, dat doen we ook. In financiële zin helpen we organisaties al jaren op weg. Met fondsenwerving, voucherprojecten, online ondernemen, het spoor naar subsidies… noem maar op.

Hier heb ik het over andere eindjes. Een beetje technisch verhaal, waar ik in eerste instantie van dacht: wat moeten we hier nu mee? Wel een mooi voorbeeld van de vragen die hier binnenkomen. Vragen waar je nooit aan denkt, maar die zomaar een uitdaging kunnen zijn voor een organisatie.

Mobiele kink zonder kabel

Het begon met een oproep in onze LinkedIn-groep: "help, de bereikbaarheid van onze infolijn is in gevaar". Zo dramatisch stond het er niet, maar een noodkreet was het wel. Wat is het geval: steeds meer mensen hebben geen vaste telefoonaansluiting meer. Logisch, want mobiel bellen is tegenwoordig niet duur en je mobiele telefoon heb je altijd bij je. Dus, waarom zou je je nog vastleggen aan een draadje?

Zo denken ook de vrijwilligers die voor de bewuste organisatie de infolijn vanuit huis bemensen. En daar kwam de kink in de ontbrekende kabel. De infolijn heeft een handig landelijk 088-nummer. Groot voordeel: je belt het overal in Nederland tegen lokaal tarief. Eén nadeel: doorschakelen kan niet naar mobiel, maar alleen naar een vaste lijn. En die hebben dus steeds meer vrijwilligers niet. Daar komt bij dat het 088-nummer zo’n beetje wereldberoemd is in Nederland, dus overstappen naar een ander nummer zou niet slim zijn. Oeps: tijd voor een hulplijn.

Lijntje uitgegooid

Daar hadden wij bij PGOsupport ook niet direct een antwoord op. Daarop heb ik een hulplijntje uitgegooid naar onze vaste partner op facilitair gebied. Die pakte de draad meteen op, zodat de verbinding weer snel was gelegd. Nieuwe technologie moet je met nieuwe technologie verbinden.

Kortom, internet blijkt de oplossing. Er bestaat tegenwoordig software waarmee je prima een 088-infolijn organiseert. De kosten zijn afhankelijk van het aantal personen dat je aan de infolijn koppelt en bedragen zo'n € 10,- per persoon per maand. Met eenmalig € 500,- kosten voor het inrichten.

Nog andere losse eindjes?

Worstelt jouw organisatie ook met losse eindjes, kinken in kabels of strubbelingen van heel andere orde in de bedrijfsvoering? Gooi je vraag maar op. Geen vraag te gek, of we vinden er wel een antwoord op. 

Worstel jij met vraagstukken rondom bedrijfsvoering?

Sybe de Lint, adviseur bedrijfsvoering, helpt je graag verder

Bel of app 06 2806 9928