Ga naar de hoofdcontent Pijl naar beneden icoon
Anke Groenen

Anke Groenen

adviseur inbreng cliëntenperspectief

De wet van Sinterklaas: vraag duidelijk wat je wilt, of je krijgt iets anders

Vorige week zag ik in een aflevering van het Sinterklaasjournaal hoe de Sint 2 pieten op pad stuurde met een enquête over de schoencadeautjes van de vorige avond.

Ze bellen aan bij een huis en stellen de bewoonster 3 vragen, die eigenlijk in verschillende bewoordingen alleen maar positief te beantwoorden zijn. Zo krijgen ze geen antwoord op de vraag waarmee Sinterklaas ze oorspronkelijk op pad had gestuurd.

Bekijk het Sinterklaasjournaal (het fragment start op ongeveer 3 minuten)

Dit is een illustratie van aquarelverf en zwarte inkt. Je ziet een meisje in een rood jurkje met een rood kapje op zich kapot schrikken tijdens het uitpakken van een enorm sinterklaascadeau dat in haar rode laars klaarstaat. Naast dat enorme cadeau in haar laars zie je een bruine mannenschoen met daarin een klein pakje en een lichtblauwe vrouwenschoen met ook daarin een klein pakje. Uit de handen van het meisje hangt een strook inpakpapier, duidelijk van het grote cadeau. Haar mond en ogen staan vol schrik. Uit het grote pak, op de plek waar zojuist nog dat inpakpapier zat, steekt nu een gigantische kop van een hongerige wolf die haar verlekkerd aankijkt.   Onder de tekening staat: ‘Graag een groot, zacht cadeau!’
Illustratie: Leontine Hoogeweegen, www.tienstekenlab.nl

Informatie krijgen die je nodig hebt

Ik moest lachen toen ik het fragment zag, omdat het me – zij het uitvergroot – herinnerde aan situaties die ik tegenkom in de praktijk. Al enkele jaren houd ik me bezig met de vraag hoe je precies dié informatie van je achterban loskrijgt waarnaar je op zoek bent. Dat kan best lastig zijn, en ik herken dan ook wel dat vragen in vragenlijsten soms sturend worden opgesteld. Of dat er conclusies worden getrokken die wenselijk, maar incorrect zijn. Zelf liep ik er weleens tegenaan dat een vragenlijst niet aansloot bij de doelgroep, waardoor mijn respons laag bleef. 

Naar binnen kijken om naar buiten te treden

De moraal van het verhaal: wil je als patiëntenorganisatie naar buiten treden, dan moet je eerst naar binnen kijken. Dat klinkt makkelijker dan het in de praktijk is. Een one size fits all-vragenlijst bestaat niet. Als we de blik naar binnen keren in onze organisatie, zien we allemaal iets anders. Je wilt weten wat er écht speelt en dat is bij de ene organisatie anders dan bij de andere.

Wil je als patiëntenorganisatie naar buiten treden, dan moet je eerst naar binnen kijken.

Ook vragen van de buitenwereld spelen een rol. Als je bijvoorbeeld in een richtlijnencommissie wordt gevraagd, vormen knelpunten in de zorg de aanleiding om een nieuwe richtlijn te maken. Dan moet je dus goed onderzoeken wat die knelpunten zijn. De reden voor een raadpleging kan telkens anders zijn en waar je daarna de resultaten voor wilt gebruiken ook. Bovendien is jouw achterban uniek. Allemaal redenen waarom vragenlijsten altijd anders zullen en moeten zijn, en waarom je soms ook zult kiezen voor een andere vorm van achterbanraadpleging.

3 tips voor een succesvolle vragenlijst

Om je op weg te helpen met het maken van een goede vragenlijst, geef ik je 3 tips:

  • Benoem helder wat je wilt bereiken met je vragenlijst
  • Houd dit doel tijdens het gehele proces voor ogen
  • Test je vragenlijst vooraf bij je doelgroep

En natuurlijk houd je altijd de wet van Sinterklaas voor ogen: als je niet duidelijk vraagt wat je wilt, krijg je iets anders!

Kom je er toch niet uit? Bel mij, met plezier ga ik met je aan de slag!

En natuurlijk houd je altijd de wet van Sinterklaas voor ogen: als je niet duidelijk vraagt wat je wilt, krijg je iets anders!

Advies nodig over goede achterbanraadpleging voor jouw organisatie?

Neem contact op met Anke Groenen, adviseur inbreng cliëntenperspectief