Ga direct naar de content

Mooie voorbeelden van krachtige communicatie patiëntenorganisaties

Hoe kom je beter in beeld als patiëntenorganisatie, zowel bij de mensen voor wie je opkomt als bij het grote publiek? We zetten een aantal inspirerende voorbeelden in het zonnetje.

Deel deze pagina:

Mooie voorbeelden

Crohn & Colitis: supertrofee voor goed werkgeverschap


Op een speelse en positieve manier goed werkgeverschap belonen. Dat is het idee achter Mijn baas is paars! In de jaarlijkse Week van de Toegankelijkheid verrasten ruim 60 werknemers met een chronische darmziekte hun ‘baas’ met een paarse trofee. Als blijk van waardering voor de manier waarop de werkgever omgaat met hun chronische darmziekte. "We kregen weer zoveel mooie reacties, dat we hier zeker mee doorgaan", zegt Barbara Davidson, communicatieadviseur Crohn & Colitis NL.

Mijn baas is paars!

"Nieuw dit tweede jaar was de introductie van onze 'Mijn baas is paars-supertrofee' die we bij verschillende organisaties hebben uitgereikt’, vertelt Barbara Davidson terugkijkend. ‘Samen met Menne Scherpenzeel, onze directeur, ben ik bijvoorbeeld bij het Politie Diensten Centrum in Zwolle langsgegaan, omdat 4 van de 60 reacties vanuit de politie kwamen. Zo hebben we ze een extra pluim gegeven voor de manier waarop zij zorgen voor een aangepaste werkomgeving."

Foto van de uitreiking van de mijn-baas-is-paars trofee van 2 politiemedewerkers aan hun werkgever. De medewerkers houden een kleine trofee vast, de politiebaas houdt de supertrofee vast, een levensgrote versie van de trofeefee.
2 politiemedewerkers reiken de 'Mijn baas is paars-supertrofee' uit aan hun werkgever

Positieve insteek

"De bedrijven en instellingen waar de trofee werd overhandigd zijn daar oprecht trots op. Dat blijkt wel uit alle foto’s, filmpjes en berichtjes die hierover op intranet werden gedeeld", vertelt Barbara. "Het sterke aan de campagne vind ik de positieve benadering. Dat werkt veel beter dan met een opgeheven vinger aan werkgevers vertellen wat er allemaal niet goed gaat.

Het sterke aan deze campagne is de positieve benadering. Dat werkt veel beter dan een opgeheven vinger
Barbara Davidson, communicatieadviseur Crohn & Colitis NL

Wij hebben het omgedraaid: werknemers kunnen deze trofee zelf aan hun leidinggevende overhandigen. Daarmee worden zij bijna als vanzelf ambassadeurs voor goed werkgeverschap. Bovendien biedt de overhandiging van de trofee een extra impuls om op de werkvloer met elkaar in gesprek te blijven over werken met een chronische ziekte. Je kunt namelijk niet verwachten dat leidinggevenden en collega’s zomaar begrip tonen als je daar zelf niet open over bent en aangeeft wat je nodig hebt."

Werknemers kunnen de trofee zelf aan hun leidinggevende overhandigen. Daarmee worden zij ambassadeurs voor goed werkgeverschap.

Hybride werken

De afgelopen 2 jaar is duidelijk geworden dat hybride werken – deels thuis, deels op kantoor – een uitstekende optie is, zeker voor werknemers met een chronische aandoening. "Mensen met IBD zijn hierdoor flexibeler; ze kunnen iets later beginnen of langer pauzeren. Zeker in periodes waarin zij last hebben van vermoeidheid of opvlammingen is dat een uitkomst. Dit proberen we dan ook te bevorderen’, zegt de communicatieadviseur. "Uit onderzoek van Crohn & Colitis NL blijkt daarnaast dat twee derde van de mensen met een chronische darmziekte en een betaalde baan graag aanpassingen op het werk zouden zien, zoals een toilet in de buurt van de werkplek. Daar is dus nog heel wat te winnen."

Nieuw informatiemateriaal

Om de campagne kracht bij te zetten, ontwikkelde Crohn & Colitis NL verschillende nieuwe brochures over werk en IBD (Inflammatory Bowel Disease). Ook organiseerde de organisatie een webinar samen met een arbeidsdeskundige van het RadboudUMC. Ondertussen werd dit thema ook in Den Haag onder de aandacht gebracht bij politieke partijen en voormalig minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

"Na ons gesprek bij het ministerie is er een lijntje gelegd met de secretaris van de commissie Hybride Werken van de SER. Zij hebben een adviesaanvraag van het ministerie in behandeling over de toekomst van hybride werken. Onze input - met een van de brochures en citaten van werkenden met IBD – is nu meegenomen in het advies.

Indirect hebben we hiermee ook onze vereniging op een positieve manier op de kaart gezet.

Zo was er dus een week lang extra aandacht voor IBD’, zegt Barbara terugkijkend. ‘Dat heeft ongetwijfeld bijgedragen aan de bespreekbaarheid van deze aandoening. En indirect hebben we hiermee ook onze vereniging op een positieve manier op de kaart gezet."

Projectplan

Wat heeft Barbara terugkijkend geleerd van de campagnes? "Bij de eerste campagne in 2020 had ik verwacht dat iedereen de overhandiging van de trofee meteen vrolijk zou delen op social media. Maar niet iedereen wil dat omwille van privacy. Begrijpelijk. Daarom heb ik ditmaal in de begeleidende brief aan de deelnemers een uitgebreidere instructie meegegeven. Daarbij heb ik bijvoorbeeld gevraagd om bij de berichtjes of foto’s vooral te vermelden waarom hun baas de trofee heeft verdiend. En ik heb gevraagd vooral de tag @crohncolitisNL te gebruiken, zodat wij de acties makkelijk kunnen terugvinden op social media. Wel zo handig!"

Meer informatie

Terug naar boven

Stichting Hoormij: Week van het oorsuizen


Begin februari vindt de jaarlijkse Week van het Oorsuizen plaats naar voorbeeld van de Britse Tinnitus Awareness Week. ‘Dit jaar alweer voor de achtste keer’ vertelt Marjolijn Dekker, senior communicatieadviseur bij Hoormij∙NVVS. ‘Elk jaar kiezen we voor een specifieke insteek, maar veel informatie komt ook steeds weer terug. Ik geloof namelijk niet dat je elke keer met iets compleet nieuws hoeft te komen.’

Wie online zoekt op Week van het Oorsuizen, komt meteen uit op de website van stichting Hoormij. Op de campagnepagina kun je dit jaar meteen doorklikken naar een filmpje met journalist en tv-presentator Sander de Kramer, ervaringsdeskundige en ambassadeur van de patiëntenvereniging. In de video vertelt Sander hoe Tinnitus zijn leven ingrijpend veranderde, hoe hij er nu mee omgaat, en wat hij in zijn proces had aan Hoormij∙NVVS.

Op de rest van de pagina is er volop informatie over de aandoening, ervaringsverhalen, medische informatie, tips en wist-je-datjes – met daarbij nadrukkelijk een felgekleurde button ‘word lid of donateur’. Het achterliggende doel kan bezoekers niet ontgaan.

Treffende beelden

Elke Tinnituspatiënt hoort iets anders, tjilpende krekels, triangels, slijpende zaagmachines of het geruis van de zee. Om die onzichtbare hel van niet te stoppen geluid te verbeelden, maakte één van de vrijwilligers van Hoormij, fotograaf John Arkes, vorig jaar een serie portretten van patiënten met hun geluid, vertelt de communicatieadviseur.

Campagne Hoormij.NVVS: serie portretten van mensen met Tinnitus

Marjolijn: "Dat leverde zulke treffende beelden op, dat we hier ook dit jaar op hebben voortgeborduurd. Ik geloof namelijk niet dat je elk jaar een compleet nieuwe campagne hoeft te verzinnen."

Sneeuwbaleffect

Of de campagne breed wordt opgepakt, is altijd afwachten, weet Marjolijn Dekker inmiddels uit ervaring. "Er zijn jaren dat de energie die ik hierin stop niet in verhouding staat tot de media-aandacht die het uiteindelijk oplevert. Maar vorig jaar was de respons gigantisch, en ook dit jaar was er opnieuw veel belangstelling", vertelt zij verder. "Onze directeur gaf onder meer interviews bij 1 Vandaag, zowel op radio als televisie. Daar konden wij vervolgens weer op inspringen met onze eigen communicatie om de campagne een extra zwiep te geven. En dan maar hopen op een sneeuwbaleffect."

We stellen ons op als wegwijzer die meezoekt naar oplossingen, want een medicijn is er voorlopig niet.
Marjolijn Dekker, senior communicatieadviseur bij Hoormij.NVVS

Meezoeken naar oplossingen

Met alle online informatie sluit Hoormij direct aan bij de zoektocht van patiënten die in paniek of machteloos een manier proberen te vinden om met hun aandoening te leren leven. "Hierbij stellen wij ons op als wegwijzer die meezoekt naar oplossingen, want een medicijn is er voorlopig niet. Daarnaast stimuleren we onderzoek en vragen we maatschappelijke aandacht voor deze onzichtbare aandoening. En natuurlijk agenderen we ook problemen waar onze achterban mee te maken heeft, zoals de lange wachtlijsten bij audiologische centra."

Zoektermen en statistieken

Bij de opzet van dit jaarlijkse evenement profiteert Marjolijn Dekker van haar knowhow op het gebied van content-communicatie en -marketing. Tijdens de Week van het Oorsuizen en de maanden erna piekt het aantal online bezoekers met circa 120.000 views. En nog elk jaar stijgt dat aantal nog. Wat maakt haar aanpak zo succesvol?

Mijn belangrijkste tip: hou vooral de statistieken van je site goed in de gaten. En monitor veelgebruikte zoekwoorden.

"In alle artikelen die ik maak, verwerk ik zoveel mogelijk zoektermen die onze bezoekers gebruiken. Bovendien sluit ik met de gekozen onderwerpen aan bij onze best gelezen pagina’s en onderwerpen op onze site. Mijn belangrijkste tip is daarom: hou vooral de statistieken van je site goed in de gaten. En monitor veelgebruikte zoekwoorden (bijvoorbeeld via Hootsuite en Google Alerts) zodat je daar op kunt inspringen met de content die je maakt."

Blijf in beeld

Om het aantal websitebezoekers verder te verhogen, zet de communicatieadviseur consequent de overige mediakanalen van Hoormij in, zoals de nieuwsbrief, Facebook, Twitter en LinkedIn. Dagelijks plaatst Marjolijn zelfgemaakt nieuws op social media. Ook deelt ze berichten van anderen waarvan ze vermoedt dat die interessant zijn voor haar volgers en achterban. "Waar mogelijk voeg ik daarbij waarde toe, bijvoorbeeld door in reacties te verwijzen naar onze website voor meer informatie. Hierdoor groeit het aantal online bezoekers nog elk jaar met 20%, en dat zonder extra te adverteren. Zo zie je maar hoe je in je eentje toch best veel kunt bereiken."

Hoe logischer je oproep om lid of donateur te worden past bij de informatie op de website, hoe eerder bezoekers die stap zullen zetten

Call to action

Hamvraag is natuurlijk of al die online bezoekers uiteindelijk lid of donateur willen worden. "Hoe logischer die call to action past bij de informatie op de website, hoe eerder bezoekers die stap zullen zetten", benadrukt de communicatieadviseur. "Dat heeft te maken met je unique selling point en met de meerwaarde die je als patiëntenvereniging hebt voor je leden. Voorheen is bij Hoormij wel geprobeerd om een deel van de online informatie alleen voor leden beschikbaar te stellen. Maar op dat moment gaan veel mensen toch elders op zoek, waardoor het bezoekersaantal stagneert. Daar heb ook ik dus nog geen gouden formule voor."

Terug naar boven 

Parkinson Vereniging: nieuwe app voor leden

'Onze vereniging in je broekzak'

Een eigen app, speciaal voor leden, zodat zij op hun mobiel of tablet vrijwel alles kunnen delen en doen wat ze ook op de website kunnen. Voor de Parkinson Vereniging ging die droom in oktober 2021 in vervulling. Communicatiemedewerker Nynke de Monchy is enthousiast over de voordelen.

Natuurlijk, het kost wat om een eigen app te laten bouwen. Maar die kosten (circa 15.000 euro aan startkosten) zijn snel vergeten nu de Parkinson Vereniging weet hoe gemakkelijk het is om hiermee direct met leden te kunnen communiceren.

Blokkendoos

Doordat de vereniging in 2018 koos voor een nieuwe digitale infrastructuur waarin alle functies konden worden geïntegreerd, hoefde voor de ontwikkeling van de app geen apart systeem te worden gebouwd.

De app maakt communiceren met leden nu nog gemakkelijker en scheelt bovendien veel administratief werk.
Nynke de Monchy, communicatiemedewerker Parkinson Vereniging

"Zie het als een grote blokkendoos met verschillende modules die op elkaar aansluiten, waaronder deze app", verduidelijkt Nynke de Monchy. "Als mensen zich via de app of de site bijvoorbeeld aanmelden voor een online bijeenkomst, wordt dat automatisch verwerkt in de ledenadministratie. Dat maakt het communiceren met leden nu nog gemakkelijker en scheelt bovendien veel administratief werk."

Campagnemateriaal en beeld uit de app: portretfoto van (naasten van) mensen met Parkinson

Koudwatervrees

Sinds de introductie van de app hebben al 1.000 van de 9.000 leden de app gedownload. Een bemoedigende score vindt de communicatiemedewerker. Om mogelijke koudwatervrees bij met name oudere leden weg te nemen, heeft ze de app gepromoot, zowel op de website als in het magazine en de nieuwsbrieven, met daarbij een duidelijke uitleg hoe het downloaden werkt.

"Op het online forum op onze website waren leden al met elkaar in gesprek over allerlei thema’s. Met deze app wilden we dat onderlinge contact in deze community nog makkelijker maken voor leden. Dat is gelukt. Zij kunnen nu ook op hun mobiel reageren op elkaar, net zoals ze berichten uitwisselen op social media. En daarnaast kunnen we met de app nu ook op een laagdrempelige manier nieuws delen.’

Met deze app wilden we dat onderlinge contact in onze online community nog makkelijker maken voor leden. Dat is gelukt.

Meer interactie

"Het zou mooi zijn als deze app de Parkinson Vereniging nieuwe leden gaat opleveren. Maar het is nog te vroeg om daar al iets over te zeggen", zegt Nynke voorzichting. "We zien al wel dat de deelname aan de community enorm toeneemt. Als iemand bijvoorbeeld iets plaatst of een vraag stelt, komen daar nu veel meer reacties op. Kortom, ‘t leeft meer!"

Achterban raadplegen

Ook voor de Parkinson Vereniging zelf biedt de nieuwe app voordelen. "Omdat de app gekoppeld is aan ons online platform, kunnen we heel eenvoudig vragen voorleggen aan onze achterban. Laatst hebben we bijvoorbeeld aan onze leden gevraagd in hoeverre zij te maken hebben met uitgestelde zorg door corona. Ik kon daarbij heel gemakkelijk een korte vragenlijst via de app verspreiden. Dat leverde in no time honderden reacties op. Op dit moment werken we aan een nieuwe brochure, waarvoor we ook graag de input van leden willen. Ook die vraag leverde heel snel reacties op.

Met deze app kunnen wij onze leden ook veel beter betrekken bij wat we doen. Zelfs per specifieke groep.

Kortom, met deze app kunnen wij onze leden veel beter betrekken bij wat we doen. En dat zelfs per specifieke groep, bijvoorbeeld mantelzorgers, mensen uit een bepaald postcodegebied, of leden met een zeldzame vorm van Parkinson. Zij kunnen onderling ervaringen uitwisselen, zonder dat dit zichtbaar is voor de overige leden.

De digitale infrastructuur van de Parkinson Vereniging is gebouwd door Procurios.

Terug naar boven 

JongPIT: actief op social media. Door en voor jongeren.


JongPIT timmert hard aan de weg als hét online platform voor jongeren met een aandoening of beperking. Vooral op Instagram presenteren ze zich vrijwel dagelijks op een aansprekende, frisse en originele manier. Dat wordt gezien en gewaardeerd. Niet alleen door jongeren maar ook door onderzoekers, zorgverleners en beleidsmakers. De inzet van JongPit werd op 12 mei 2022 ook nog bekroond met het winnen van een Appeltje van Oranje, de jaarlijkse prijs van het Oranje Fonds.

Communicatiecoördinator Nathalie Verberne (27) over de succesvolle aanpak van deze relatief jonge club.

Ze zitten steeds vaker aan tafel bij VWS en worden met regelmaat betrokken bij projecten van onderzoekers en zorgverleners. En ondertussen groeien ze ook hard door op social media. Zo kunnen ze zich doorontwikkelen als vitale online community.

Campagnemateriaal JongPIT: een aantal JongPIT'ers tijdens een online vergadering.

Verschil maken

JongPIT wil het verschil maken voor jongeren die niet zomaar kunnen meedoen door hun ziekte of beperking. Die ambitie levert op alle fronten waardering en respect op. Het leverde de organisatie ook een nominatie op voor een Appeltje van Oranje, de jaarlijkse prijs van het Oranje Fonds voor uitzonderlijke sociale initiatieven. De prijs bestaat uit een beeldje en een geldprijs van € 25.000. De nominatie werd op 12 mei 2022 bekroond: JongPit is een van de 3 winnaars. 

Een bijzondere prestatie, zeker omdat de stichting pas sinds juli 2020 bestaat. ‘Het betekent voor ons een erkenning dat we ertoe doen, en goed op weg zijn. "Superfijn", zegt Nathalie Verberne (27), een van de drijvende krachten achter de online communicatie van JongPIT.

Krachten gebundeld

Het succes van JongPIT is volgens Nathalie mede te danken aan de bundeling van 3  bestaande initiatieven in 2020. Voorheen richtte ALL OF ME zich op het empoweren en samenbrengen van jongeren via een community op Facebook. Ervaringscentrum Jong Perspectief publiceerde vooral blogs en artikelen, en had daarnaast ook een WhatsApp-dienst waar jongeren vragen konden stellen. En Jongerenpanel ZeP richtte zich op advies aan maatschappelijke organisaties, overheid en politiek.

Met het samenvoegen van deze initiatieven had JongPIT in een keer alles in huis om zich toe te leggen op de bekende 3 pijlers van elke patiëntenorganisatie: lotgenotencontact, informatievoorziening en belangenbehartiging. Maar dan wel aandoenings-overstijgend en volledig gefocust op jongeren.

Na anderhalf jaar zijn we als online platform goed zichtbaar en hebben we ook echt een stem namens de jongeren.
Nathalie Verberne, online communicatie bij JongPIT

Gevraagd en ongevraagd advies

"Doordat we nu samenwerken binnen in één organisatie, kunnen we bijvoorbeeld veelvoorkomende vragen of actuele thema’s die we via social media binnenkrijgen meteen doorspelen naar de jongeren die zich richten op gevraagd en ongevraagd advies aan ‘Den Haag’ of relevante maatschappelijke organisaties. Na anderhalf jaar zijn we als online platform goed zichtbaar.

We hebben inmiddels ook echt een stem namens de jongeren die we vertegenwoordigen. Belangrijk", benadrukt de communicatiecoördinator, "want uiteindelijk willen we niet alleen jongeren empoweren, maar ook aan de maatschappij duidelijk maken dat er zaken moeten veranderen om de maatschappij inclusiever te maken."

We willen niet alleen jongeren empoweren, maar ook de maatschappij duidelijk maken dat er zaken moeten veranderen.

Kwetsbaar en herkenbaar

Om jongeren zo gericht mogelijk te ondersteunen, moeten zij alle onderwerpen waar zij naar op zoek zijn vanwege hun ziekte of beperking op de website van JongPIT kunnen vinden. Op de site staan daarom artikelen over uiteenlopende thema’s, allemaal met de juiste zoekwoorden geschreven en dus goed vindbaar via Google. "Alleen dat levert ons al meer dan 10.000 bezoekers per maand op", vermeldt Nathalie trots.

"Daarnaast plaatsen we dagelijks berichten op social media, vooral op Instagram. Bij die berichten moeten jongeren het idee hebben: dit gaat over mij. Dat betekent dat we kwetsbare onderwerpen niet uit de weg gaan. Onze insteek daarbij is: het is oké dat je je soms rot voelt of verdrietig bent over wat er speelt. Je leven is nu eenmaal niet perfect. Daarbij geven we ook meteen tips mee, die jongeren helpen om zich beter te voelen. Direct gebaseerd op onze eigen ervaringen, want juist daar zit onze kracht.’

Jongeren moeten het gevoel hebben: Dit gaat over mij.

Inzet ervaringsdeskundigheid

Om de gebundelde ervaringsdeskundigheid optimaal te benutten, werkt JongPIT onder meer met een socialmediateam. Hierin denken 16 vrijwilligers met verschillende aandoeningen actief mee over interessante berichten. Deze input wordt verwerkt in een planning, zodat er maandelijks een bepaald thema kan worden uitgediept.

"Begin 2022 zijn we bijvoorbeeld gestart met het stellen en halen van doelen; hoe doe je dat, en waar moet je op letten? Rond Valentijnsdag in februari gaan we heel toepasselijk verder met het thema liefde, relaties en seksualiteit. En daarna hebben we het in maart over werk en inkomen. Op Instagram vertalen we deze thema’s in korte video’s (reels), tips, stellingen, vragen en leuke quotes.

In ons socialmediateam zijn we begin 2022 gestart met het stellen en halen van doelen.

En elke maandag gaan we live. Dan gaan steeds 2 jongeren met elkaar in gesprek over het thema en praten ze door over vragen van de jongeren die meekijken. Aanvullend hierop delen we op Facebook vooral berichten met verwijzingen naar artikelen over hetzelfde thema. Op die manier proberen we zo veel mogelijk volgers weer naar onze website toe te halen."

Blijven experimenteren

Voorlopig valt er nog genoeg te ontdekken voor JongPIT. Wat kunnen ze eventueel met TikTok? Wat zijn de mogelijkheden van podcasts? "We zijn volop in beweging en blijven van alles uitproberen", zegt Nathalie. "Op social media willen we bijvoorbeeld gaan adverteren om ons bereik verder te vergroten. Want 10.000 bezoekers op onze site lijkt leuk, maar op het totaal aantal jongeren met een beperking of aandoening is dat niks.

Uiteindelijk willen we nog veel meer jongeren bereiken en onze impact vergroten. Vooral door te laten zien wat jongeren met een beperking kunnen. Zij zijn niet gek of raar, maar willen net als leeftijdsgenoten gewoon meedoen!"

Terug naar boven 

WEET: online campagne die niet over eten gaat


Vaak worden eetstoornissen pas behandeld als de gevolgen ervan uit de hand lopen. Eerder signalen herkennen en bespreken is daarom enorm belangrijk. Maar waar moet je op letten? En hoe kun je hierover in gesprek? WEET, patiëntenvereniging voor eetstoornissen lanceerde in november de online campagne Het gaat niet over eten.

Hiermee werden 2 miljoen mensen uit relevante doelgroepen bereikt. Vooralsnog leidt de campagne echter nauwelijks tot extra vragen bij de WEET-hulplijn, donaties, vrijwilligers of nieuwe leden…

Vroegsignalering

Vroegsignalering is zo’n veelgebruikte term waarbij iedereen instemmend knikt, maar er vervolgens niets gebeurt. Toen Casper Lopez Cardozo, penningmeester en vrijwilliger bij WEET, dit zag gebeuren, schreef hij een voorstel voor een campagneplan om het netwerk rond mensen met een eetstoornis gericht te ondersteunen. Want als ouders, docenten of vrienden hun vermoedens op een goede manier kenbaar en bespreekbaar maken, kan dat net het zetje zijn, waardoor hun kind, leerling, vriend of huisgenoot wel hulp gaat zoeken.

Meer aan de hand

"Eetstoornissen hebben vaak te maken met onderliggend psychische problemen", licht Casper toe. "Net als bij een verslaving is er meestal meer aan de hand. Veel patiënten kampen met een negatief zelfbeeld en perfectionisme. Ook is er vaak een relatie met autisme of trauma. Als je daar lang mee rondloopt zonder hulp, kan een eetstoornis diepgeworteld raken, waardoor het herstel nog moeilijker wordt."

Weinig ziektebesef en kennis

Dat het vaak lang duurt, voordat er hulp in zicht komt, heeft volgens Casper niet alleen te maken met gebrek aan ziektebesef bij patiënten zelf. Huisartsen missen soms signalen of nemen die niet serieus. Ouders hebben vaak weinig begrip voor het gedrag van hun kind. En bij het grote publiek is er weinig bekend over eetstoornissen.

"De meeste mensen denken meteen aan vermagering door anorexia nervosa. Maar eigenlijk is dat de minst voorkomende stoornis. Daarnaast heb je ook boulimia en binge eating, waarbij iemand in korte tijd veel te veel eet. Bij boulimia worden eetbuien gecompenseerd met braken of overmatig sporten; bij binge eating is dat niet het geval, met alle risico’s van dien op overgewicht."

Vier video’s rond verschillende persona’s

Het plan van Casper resulteerde in de online campagne 'Het gaat niet over eten'. Deze campagne draait om 4 video’s waarin herkenbare situaties worden geschetst rond verschillende persona’s met een eetstoornis. Hieronder het verhaal van Lotte, een van de video's uit de online campagne:

Samen met een mediabureau hebben we een plan opgezet om via social media gericht video's te gaan verspreiden.
Casper Lopez Cardozo, bestuurslid WEET

"Het liefst hadden we video’s gemaakt voor een TV-campagne, zoals je die bijvoorbeeld ziet voor dementie. Maar daarvoor hebben we geen budget", licht Casper toe. "Daarom hebben we mediabureau MEO benaderd. Zij hebben met ons een plan opgezet om via Facebook en Instagram gericht video’s te gaan verspreiden onder specifieke doelgroepen: ouders, docenten, sportvrienden/collega’s, en studenten/huisgenoten."

Professionele aanpak

De 4 video’s werden professioneel geproduceerd. Een tekstschrijver ging aan de slag met scripts. Ervaringsdeskundigen beoordeelden de uitgeschreven scènes. Er werden acteurs gecast voor de patiëntrollen in de video’s. WEET wilde hiervoor geen mensen met een eetstoornis inzetten. De overige mensen die meewerkten, werden wel geworven in het eigen netwerk van WEET.

"Je ziet de 4 patiënten en de mensen uit hun omgeving die in een interviewsetting hun verhaal vertellen, met daarnaast scènes waarin ze samen iets doen. Zo hebben we echt enkele goede video’s neergezet die een paar jaar mee kunnen. En hopelijk gaan ook andere partijen hiernaar verwijzen als het over eetstoornissen gaat", vertelt Casper verder.

Groot bereik, maar met welke impact

Dankzij de marketingondersteuning van MEO zijn alle 4 video’s in de afgelopen 3 maanden goed bekeken. "Facebook kenmerkte ze als relevant voor de doelgroep. Hierdoor konden we ze goedkoper gaan plaatsen. Het voordeel van Facebook en Instagram is dat je daar heel gericht specifieke doelgroepen kunt bereiken, zoals ouders met kinderen in een bepaalde leeftijdsgroep. Eigenlijk verschrikkelijk dat Facebook zoveel over ons weet, maar nu was dat wel handig!"

Het voordeel van Facebook en Instagram is dat je daar heel gericht specifieke doelgroepen kunt bereiken. 

Met de advertenties op Facebook en Instagram zijn inmiddels bijna 2 miljoen mensen  bereikt. Dat leidde vervolgens tot 35.000 kliks naar de campagnewebsite om de video’s te bekijken. Toch blijft het moeilijk om de werkelijke impact van deze campagne te meten, zegt Casper. ‘We hadden verwacht dat het zou leiden tot meer bellers met onze hulplijn, maar dat is niet gebeurd. Gelukkig hebben we wel veel positieve feedback gehad, maar vooral vanuit ons eigen netwerk.’

Hoe verder?

Op de campagnewebsite staan 6 opties om de campagne te ondersteunen – met daarbij een button om meteen te reageren: met een donatie, door feedback te geven, door lid of vrijwilliger te worden van WEET, of met sponsorlikes of het inschakelen van het eigen netwerk. "Ook dit heeft ons helaas weinig opgeleverd", constateert Casper. De zogenoemde call to action hapert, maar hoe dat komt, weet hij nog niet.

We geven deze campagne een vervolg richting docenten. 

"Het belangrijkst blijven voor mij de positieve reacties van ervaringsdeskundigen en hulpverleners op deze campagne. Daarom willen we de campagne nu een vervolg geven richting docenten. We proberen om met dit thema in de onderwijsvakbladen terecht te komen. Want leraren hebben echt behoefte aan handvatten om hierover in gesprek te gaan met leerlingen."

Magazine PGOsupport

Een korte samenvatting van deze 5 artikelen is gepubliceerd in Supporter #11, maart 2022. Supporter is het magazine van PGOsupport. Lees meer over Supporter.

Terug naar boven