Ga direct naar de content

E-mail nieuwsbrieven zijn onverminderd krachtig

Je e-mailnieuwsbrief is een krachtig online communicatiemiddel. Want nieuwsbrieven stuur je op verzoek en ze landen rechtstreeks op de digitale deurmat. Hoe indringend is dat? Bovendien biedt e-mail snel en voordelig geregeld contact met leden, donateurs en belangstellenden.

Deel deze pagina:

Maar dan moeten ze zich wel voor je nieuwsbrief inschrijven, hem openen, lezen en liefst erop reageren. Met onderstaande tips scoor je meer met e-mail.

6 tips voor meer nieuwsbriefabonnees


Tip 1: nodig uit om in te schrijven

Maak je call-to-action - je oproep om in te schrijven - aantrekkelijk en positief. Vermijd nietszeggende termen als ‘nieuwsbrief ontvangen?'  ‘op de hoogte blijven? - ‘schrijf je in!’. Meld concreet wat je abonnees krijgen en hoe vaak. Probeer daarbij aan te sluiten bij de behoeften van je doelgroep. Bijvoorbeeld: ‘Ontvang het laatste nieuws over xxx, elke maand via e-mail.‘

Tip 2: straal vertrouwen uit

Benadruk dat inschrijven vrijblijvend is en dat je je eenvoudig weer kan afmelden. Vermeld dat je het e-mailadres alleen gebruikt om interessante artikelen of bijeenkomsten te delen. Zo weten je potentiële nieuwsbriefabonnees dat ze uitsluitend relevante informatie ontvangen en geen spam. Natuurlijk staat je privacybeleid online, is het in lijn met de privacywetgeving AVG en link je daarnaar.

Tip 3: maak inschrijven laagdrempelig

Beperk het aantal velden op het inschrijfformulier, vraag alleen wat echt nodig is. Meestal is dat niet meer dan een (voor)naam en e-mailadres. Meer velden invullen, schrikt al gauw af. En op grond van de AVG mag je niet meer gegevens verzamelen dan noodzakelijk.

Tip 4: push niet

Zet het inschrijfvenster voor je nieuwsbrief niet direct bovenaan je website. Laat je bezoekers eerst wat lezen om zo de waarde van je informatie te ontdekken. Toon dan pas een inschrijfmogelijkheid. Zorg ook dat bezoekers zich op meer pagina’s kunnen inschrijven, niet alleen op de homepage.

Tip 5: promoot de nieuwsbrief op social media

Maak reclame voor je nieuwsbrief op social media. Licht eventueel een tipje van de sluier op om mensen nieuwsgierig te maken. En zet de link naar het inschrijfformulier erbij.

Tip 6: test en verbeter

Test regelmatig met verschillende woorden in de call-to-action om te kijken wat het beste werkt. Zorg ook dat je je abonnees vasthoudt: blijf alert op aantrekkelijke teksten en boeiende inhoud. Naast een te hoge mailfrequentie zijn oninteressante onderwerpen een belangrijke reden voor mensen om zich uit te schrijven.

 Terug naar boven

10 regels voor onweerstaanbare koppen


Wil je dat jouw (blog)artikel gelezen wordt? Begin dan met een ijzersterke kopregel. Moeilijk? Welnee, een inkoppertje als je 1 van de 10 formules voor ijzersterke titels toepast.

Titel voor 80% bepalend

Volgens reclamegoeroe David Ogilvy bepaalt de kopregel van een advertentie 80% van het effect. En hij kan het weten. Ogilvy schreef advertenties die verkopen voor onder meer Dove, Shell en Rolls Royce. Voor je blog of artikel wil je ongetwijfeld ook een kop die 'verkoopt'. Om je te inspireren, verzamelden we 10 formules voor kopregels.

1. X-tips voor / om ....

Om maar meteen te verklappen dat wij ze ook gebruiken, beginnen we met de formule van de tips. Lezers smullen van tips. Probeer je boodschap eens te verpakken in een aantal tips. x tips voor / om ... [het te bereiken resultaat]. Of zoals hierboven: 7 tips voor meer nieuwsbriefabonnees.

2. Kosteloos...

Eigenlijk is de titel van dit artikel een combinatie van 2 formules. Want: kosteloos.... is er ook 1. Hoe plat ook, het werkt. Artikelen met het woord kosteloos in de titel scoren als de beste. Mensen zijn nu eenmaal gevoelig voor een voordeeltje.

Maar waarom niet gewoon het woord ‘gratis’ gebruiken? Vroeger kon dat wel. Inmiddels weten de spamfilters dat vooral spammers met ‘gratis’ strooien. Gebruik daarom kosteloos in plaats van gratis om te voorkomen dat je bericht in de spamboxen terechtkomt.

Meteen een extra tip: volg wat er met je nieuwsbrieven gebeurt. Zie je in de statistieken dat nieuwsbrieven met ‘kosteloos’ veel minder geopend worden? Dan is dat woord inmiddels ook in de ban.

3. Van <huidige situatie> naar <gewenste situatie> in xx stappen

Van overbelast bestuur naar energiek team in 3 stappen. Deze titelformule geeft de lezer direct de belofte. Zit je met een overbelast bestuur? In 3 stappen ben je uit de brand.

4. Het geheim van ....

Wie is er niet gevoelig voor exclusieve informatie? Natuurlijk is 'het geheim van succesvolle fondsenwerving' niet echt geheim. We delen het graag met je. Maar de titel prikkelt de nieuwsgierigheid.

5. Hoe .....

Hoe organisatie x in 3 weken 3.000 likes scoort op Facebook.

Een case study verpakt in een recept. Lezers vernemen graag hoe anderen iets aanpakken of bereiken. Verpak je boodschap in een recept / handleiding voor .... en je krijgt aandacht.

6. Een titel met een getal

Titels met een getal erin scoren goed, vooral als het een oneven getal is. Ons artikel '5 uitdagingen waar je niet omheen kunt' deed het erg goed.

7. De verliestitel

Inspelen op schaarste en de kans om iets kwijt te raken, zet de lezers op scherp. Laten we wel wezen, niemand wil iets missen of verliezen. Daarom doet de verliestitel het zo goed. Bijvoorbeeld: Voorkom dat je... [feit]. 'Voorkom dat jij je toeslag kwijtraakt'. Of 'Hoe je zorgt dat je vrijwilligers blijven'.

8. Fouten, vergissingen en blunders

Niemand wil blunderen. Dus als jouw artikel helpt om dat te voorkomen... bingo!

Bijvoorbeeld: de 5 meest gemaakte fouten bij fondsenwerving.

9. De waarom-vraag

Mensen willen graag weten wat de reden voor iets is. Niet voor niets vragen kinderen zo vaak: waarom? Waarom is het gras groen? Waarom zijn de bananen krom? Gebruik deze natuurlijke interesse, door waarom + verrassend feit. Bijvoorbeeld: Waarom traditionele collectes niet meer werken.

10. De tweeling

Een combinatie van de Hoe-titel en de tips maakt samen de formule:

Hoe [wat er te bereiken valt]: in x stappen of tips. Bijvoorbeeld: Hoe je de verenigingskas spekt: 10 tips voor fondsenwerving.

Terug naar boven

Hoe je het beste je nieuwsbrief verzendt

Hoe zorg je dat je nieuwsbrieven er goed uitzien, niet in spamboxen terechtkomen, voldoen aan de privacyregels en efficiënt verzonden worden? Welk e-mailprogramma gebruik je daarvoor, vroeg een kleinere patiëntenorganisatie ons.

We legden de vraag voor aan collega-organisaties in de LinkedIn-groep van PGOsupport. Omdat ervaringsdeskundigheid goud waard is én omdat we zelf ook wel benieuwd waren naar de ervaringen en tips van patiëntenorganisaties.

E-mailprogramma’s genoeg

Natuurlijk kun je nieuwsbrieven versturen met je algemene e-mailprogramma, zoals Outlook. Maar dat is niet ideaal. Deze mailprogramma’s zijn niet gemaakt om nieuwsbrieven mee te versturen. De opmaak, adressering en verzending (allemaal in de BCC?) is een heel gedoe.

Ze zijn niet gebouwd om grote aantallen van 1 mail te versturen. Doe je dat wel met een algemeen mailprogramma, dan is de kans groot dat je nieuwsbrieven in de spamboxen vallen. Bovendien ontbreken specifieke marketingfuncties zoals statistieken.

Misschien biedt je CRM-systeem de mogelijkheid om mailings te versturen. En anders zijn er talloze programma’s voor e-mailmarketing beschikbaar. We bespreken de meestgebruikte.

Mailchimp

Ongetwijfeld heb je weleens van Mailchimp gehoord. Het is een bekend en veelgebruikt nieuwsbriefprogramma. Ook door patiëntenorganisaties, blijkt uit de reacties in onze LinkedIngroep. Dat is niet zo vreemd, want het is laagdrempelig, makkelijk te gebruiken en tot 2.000 abonnees gratis.

Bovendien koppel je het makkelijk aan je website voor de inschrijvingen, zeker met Wordpress. Ook de vormgeving blijkt een eitje met makkelijk aan te passen templates.

Organisaties die gebruikmaken van Joomla zijn misschien beter af met het nieuwsbriefprogramma Acymaling dat volgens een collega-organisatie in dat geval beter koppelt met de website en wat meer opties biedt.

Verder biedt Mailchimp alle functies die je van een e-mailprogramma mag verwachten, zoals statistieken die je inzicht geven hoe je nieuwsbrieven geopend en gelezen worden, het inplannen van verzending en verdere automatisering van taken.

Nadeel van Mailchimp is de beperkte en uiteraard alleen Engelstalige ondersteuning, ook bij de betaalde versie.

Laposta: privacyvriendelijk Nederlands alternatief

Een aantal organisaties heeft goede ervaring met het Nederlandse alternatief voor Mailchimp: Laposta. Niet alleen het programma, maar ook de ondersteuning is in het Nederlands. Bovendien werkt het net zo makkelijk als Mailchimp, met dezelfde functies en mogelijkheden. Groot voordeel van Laposta is dat het voldoet aan de AVG-richtlijnen.

Eén van de respondenten: “Zowel Mailchimp als Laposta gebruikt. Beide goed te doen. Zeker als je voor de start even een uurtje of twee oefent met een ervaringsdeskundige, het vaker gebruikt, zodat je niet vastroest en de tijd neemt.”

Begin bij de inhoud

Natuurlijk is het logisch dat je op zoek gaat naar een goed en makkelijk te gebruiken nieuwsbriefprogramma. Maar het begint vanzelfsprekend bij doel en inhoud van je nieuwsbrief. Wie en wat wil je ermee bereiken? Wat ga je vertellen? Hoe krijg je abonnees en hoe hou je ze vast? Hoe zorg je dat ontvangers je nieuwsbrieven ook openen?

Leer een boeiende nieuwsbrief schrijven

Wil je aan de slag om de nieuwsbrief van je organisatie succesvoller te maken? Volg onze online cursus 'Zo schrijf je een boeiende nieuwsbrief'. In een online sessie van 1 dag leer je hoe je een online nieuwsbrief samenstelt en artikelen schrijft die uitnodiging om door te klikken.

Is de cursus vol of niet gepland? Laat je contactgegevens achter via de knop 'Hou me op de hoogte', dan weten we dat er belangstelling is. En we informeren je als eerste als de cursus weer gepland is.

Meer weten?

Neem contact op met
Marjo Zijp

Marjo Zijp

communicatieadviseur

Meer over nieuwsbrieven