Meer weten?
Neem contact op met
Je e-mailnieuwsbrief is een krachtig online communicatiemiddel. Ze landen rechtstreeks op de digitale deurmat. Hoe indringend is dat? Bovendien biedt e-mail snel en voordelig geregeld contact met leden, donateurs en belangstellenden.
Maar dan moeten ze zich wel voor je nieuwsbrief inschrijven, hem openen, lezen en liefst erop reageren. Met onderstaande tips scoor je meer met e-mail.
Je digitale nieuwsbrief is ideaal om een band met je achterban op te bouwen. Eigenlijk is dit je belangrijkste communicatiekanaal.
Maak je call-to-action - je oproep om in te schrijven - aantrekkelijk en positief. Meld concreet wat je abonnees krijgen en hoe vaak. Probeer daarbij aan te sluiten bij de behoeften van je doelgroep. Bijvoorbeeld: ‘Ontvang het laatste nieuws over xxx, elke maand via e-mail.‘
Schroom niet om mensen op allerlei verschillende plekken te attenderen op je digitale nieuwsbrief. In een flyer, bij een presentatie, of op de website. Plaats een aanmeldblokje op iedere pagina van je website (bijvoorbeeld rechts van de tekst, of een blokje dat inschuift). Dit kan het aantal aanmeldingen verdubbelen.
Beperk het aantal velden op het inschrijfformulier, vraag alleen wat echt nodig is. Meestal is dat niet meer dan een (voor)naam en e-mailadres. Communiceer bij de werving ‘Gratis nieuwsbrief’, dat helpt dat mensen zich sneller inschrijven!
Het belangrijkste: zorg dat je je abonnees ook vasthoudt. Blijf alert op nieuwtjes en boeiende inhoud. Als je je achterban goed kent, weet je wat hen interesseert.
Maak reclame voor je nieuwsbrief op social media. Licht eventueel een tipje van de sluier op om mensen nieuwsgierig te maken. Met een link naar het inschrijfformulier.
Breng je lezers op het idee dat ze ook anderen op de nieuwsbrief kunnen attenderen, en je nieuwsbrief kunnen doorsturen (als het kan met doorstuurknop). Want als je lezers blij zijn met je nieuwsbrief, is dat de beste reclame om ook anderen te werven.
Hoe zorg je dat je nieuwsbrieven er goed uitzien, en hoe kun je ze op een makkelijke manier verzenden? En hoe kun je je abonnees op een eenvoudige manier beheren? Gebruik hiervoor altijd een e-mailmarketingprogramma (dus geen Outlook). Er zijn gratis programma's om mee te beginnen.
De twee meestgebruikte gratis e-mailmarketingprogramma's zijn Laposta en Mailchimp. Laposta is tot 2.000 abonnees gratis te gebruiken, Mailchimp tot 500 abonnees. Heb je meer abonnees, of wil je aanvullende functionaliteiten, dan is het verstandig om naar een betaalde versie over te gaan.
Laposta wordt wel de Nederlandse MailChimp genoemd. Laposta biedt ondersteuning in het Nederlands. Verder heeft het soortgelijke functionaliteiten als Mailchimp.
Website van Laposta (start gratis)
Mailchimp is een bekend en veelgebruikt nieuwsbriefprogramma, ook door patiëntenorganisaties.
Website van Mailchimp (zoek op: free version)
Er zijn nog meer soortgelijke programma's zoals YourMailingListProvider (gratis tot 1.000 abonnees), Mailerlite (gratis tot 1.000 abonnees), CampaingMonitor en ActiveCampaign. Deze hebben - niet gratis - ook meer functionaliteiten. Organisaties die gebruikmaken van Joomla zijn misschien beter af met het nieuwsbriefprogramma Acymaling dat volgens een collega-organisatie beter dan Mailchimp koppelt met de website. Op internet is hier meer informatie over te vinden. Mocht je goede ervaringen hebben met andere programma's, laat het ons dan weten (mail naar Anne van Voorthuizen, online communicatieadviseur van PGOsupport.
Natuurlijk kun je nieuwsbrieven versturen met je algemene e-mailprogramma, zoals Outlook. Maar dat is niet ideaal. Deze mailprogramma’s zijn niet gemaakt om nieuwsbrieven mee te versturen. De opmaak, adressering en verzending (allemaal in de BCC?) is een heel gedoe. Het grote nadeel hiervan is dat je zelf het abonneebestand (aan- en afmeldingen) handmatig moet bijhouden en dat is veel werk. En meestal kun je maar een beperkt aantal mensen (100?) op deze manier versturen, en wordt het ook snel als spam aangemerkt. Gebruik dus altijd een (gratis) e-mailmarketingprogramma.
Misschien biedt je CRM-systeem de mogelijkheid om mailings te versturen. Alleen moet je dan ook het afmelden automatisch laten verlopen, zodat je dat niet handmatig hoeft te doen. En natuurlijk ook zorgen voor een koppeling met een aanmeldformulier op de website.
Wil je dat jouw (blog)artikel gelezen wordt? Begin dan met een ijzersterke kopregel. Moeilijk? Welnee, een inkoppertje als je 1 van de 10 formules voor ijzersterke titels toepast.
Volgens reclamegoeroe David Ogilvy bepaalt de kopregel van een advertentie 80% van het effect. En hij kan het weten. Ogilvy schreef advertenties die verkopen voor onder meer Dove, Shell en Rolls Royce. Voor je blog of artikel wil je ongetwijfeld ook een kop die 'verkoopt'. Om je te inspireren, verzamelden we 10 formules voor kopregels.
Om maar meteen te verklappen dat wij ze ook gebruiken, beginnen we met de formule van de tips. Lezers smullen van tips. Probeer je boodschap eens te verpakken in een aantal tips. x tips voor / om ... [het te bereiken resultaat]. Of zoals hierboven: 7 tips voor meer nieuwsbriefabonnees.
Eigenlijk is de titel van dit artikel een combinatie van 2 formules. Want: kosteloos.... is er ook 1. Hoe plat ook, het werkt. Artikelen met het woord kosteloos in de titel scoren als de beste. Mensen zijn nu eenmaal gevoelig voor een voordeeltje.
Maar waarom niet gewoon het woord ‘gratis’ gebruiken? Vroeger kon dat wel. Inmiddels weten de spamfilters dat vooral spammers met ‘gratis’ strooien. Gebruik daarom kosteloos in plaats van gratis om te voorkomen dat je bericht in de spamboxen terechtkomt.
Meteen een extra tip: volg wat er met je nieuwsbrieven gebeurt. Zie je in de statistieken dat nieuwsbrieven met ‘kosteloos’ veel minder geopend worden? Dan is dat woord inmiddels ook in de ban.
Van overbelast bestuur naar energiek team in 3 stappen. Deze titelformule geeft de lezer direct de belofte. Zit je met een overbelast bestuur? In 3 stappen ben je uit de brand.
Wie is er niet gevoelig voor exclusieve informatie? Natuurlijk is 'het geheim van succesvolle fondsenwerving' niet echt geheim. We delen het graag met je. Maar de titel prikkelt de nieuwsgierigheid.
Hoe organisatie x in 3 weken 3.000 likes scoort op Facebook.
Een case study verpakt in een recept. Lezers vernemen graag hoe anderen iets aanpakken of bereiken. Verpak je boodschap in een recept / handleiding voor .... en je krijgt aandacht.
Titels met een getal erin scoren goed, vooral als het een oneven getal is. Ons artikel '5 uitdagingen waar je niet omheen kunt' deed het erg goed.
Inspelen op schaarste en de kans om iets kwijt te raken, zet de lezers op scherp. Laten we wel wezen, niemand wil iets missen of verliezen. Daarom doet de verliestitel het zo goed. Bijvoorbeeld: Voorkom dat je... [feit]. 'Voorkom dat jij je toeslag kwijtraakt'. Of 'Hoe je zorgt dat je vrijwilligers blijven'.
Niemand wil blunderen. Dus als jouw artikel helpt om dat te voorkomen... bingo!
Bijvoorbeeld: de 5 meest gemaakte fouten bij fondsenwerving.
Mensen willen graag weten wat de reden voor iets is. Niet voor niets vragen kinderen zo vaak: waarom? Waarom is het gras groen? Waarom zijn de bananen krom? Gebruik deze natuurlijke interesse, door waarom + verrassend feit. Bijvoorbeeld: Waarom traditionele collectes niet meer werken.
Een combinatie van de Hoe-titel en de tips maakt samen de formule:
Hoe [wat er te bereiken valt]: in x stappen of tips. Bijvoorbeeld: Hoe je de verenigingskas spekt: 10 tips voor fondsenwerving.
Wil je aan de slag om de nieuwsbrief van je organisatie succesvoller te maken? Volg onze online cursus 'Zo schrijf je een boeiende nieuwsbrief'. In een online sessie van 1 dag leer je hoe je een online nieuwsbrief samenstelt en artikelen schrijft die uitnodiging om door te klikken.