Ga direct naar de content

Tips voor een effectieve website

De website is ontzettend belangrijk voor iedere patiëntenorganisatie. Het is dé plek waar potentiële en huidige leden, donateurs, vrijwilligers, samenwerkingspartners, financiers en andere belangstellenden naartoe komen. Zorg dat de website op orde is.

Deel deze pagina:

Ga direct naar:

6 tips voor een betere website

Internet-expert Jaap van de Putte beoordeelde voor ons de websites van 10 patiëntenorganisaties. We delen graag de meest voorkomende missers met je. En vooral: de tips voor verbetering.

Tip 1: vervang die grote afbeelding

Een grote headerfoto op de homepagina snoept kostbare ruimte af van relevante inhoud. Of nog erger: het beeld beweegt in een banner, carrousel, slider of hoe je het ook noemt.

Uit talloze gebruikersonderzoeken blijkt dat bezoekers bewegend beeld irritant vinden en eerder doorklikken op een homepage zonder slider. Advies: verwijder die grote, bewegende afbeelding en vervang ‘m door een smaller stilstaand beeld. Dan heb je meer ruimte om je bezoeker direct soepel naar relevante inhoud te leiden.

Wist je dat een bezoeker in minder dan 2 seconden beslist of hij doorgaat of wegklikt?

Tip 2: hou navigatie en informatie gescheiden

In grote lijnen bevat een website navigatiepagina’s en informatiepagina’s. Veel van de onderzochte websites hebben navigatiepagina’s die ook informeren. Dat leidt tot onduidelijkheid en dubbele inhoud. Een navigatiepagina bevat alleen links, hooguit met een korte omschrijving van de pagina waarnaar de link verwijst.

Tip 3: hanteer titel-lead-body-tussenkoppen

Door de indeling met een betekenisvolle titel, gevolgd door een lead en dan de body, begrijpt de bezoeker snel waar je pagina over gaat. Een lead is een superkorte samenvatting.

Bij alle onderzochte sites kan de opbouw beter. Vaak was de lead niet goed: hij ontbrak, was te lang of niet relevant. Ook betekenisvolle tussenkoppen ontbreken nogal eens. Terwijl ze de pagina juist scanbaar maken voor de veelal ongeduldige bezoeker.

Tip 4: maak koppen en links betekenisvol

Koppen en hyperlinks op je webpagina zijn ankerpunten voor de scannende webbezoekers. Maak ze betekenisvol, zodat de lezer snapt wat eronder of erachter schuilgaat. Een betekenisloze hyperlink zoals ‘klik hier’ komen we nog vaak tegen. Een goede hyperlink beschrijft waar je terechtkomt als je erop klikt.

Ook tussenkoppen zijn bedoeld om de scannende lezer soepel door de tekst te loodsen. Gebruik daarom tussenkoppen die duidelijk maken waar een alinea over gaat.

Tip 5: denk vanuit de bezoeker

Bedenk dat een bezoeker op je site komt met een doel. Van informatie verzamelen tot iets aanvragen of regelen. Veel organisatiewebsites zijn nog vooral op zenden gericht en minder afgestemd op de ontvanger.

Denk vanuit de webbezoeker en wat die komt doen op je website. Zo voorkom je veel van de genoemde fouten en zorg je voor relevante inhoud.

Tip 6: maak je website toegankelijk

Slechts enkele van de onderzochte websites voldoen bijna helemaal aan de richtlijnen voor toegankelijkheid (de Web Content Accessibility Guidelines, WCAG). De andere zijn niet of minder goed bruikbaar voor mensen met een beperking. Je wilt natuurlijk dat je website goed bruikbaar is voor iedereen. 

Uit ervaring weten we dat een bestaande website volledig toegankelijk maken niet makkelijk is. We geven vast wat tips, waarmee je in ieder geval aan de eenvoudiger uit te voeren basisrichtlijnen kunt voldoen.

  • Zorg voor voldoende contrast tussen tekst en achtergrond (minimaal 4,5). Controleer het met de Colour Contrast Analyzer. Raadpleeg je webbouwer.
  • Maak de site geschikt voor besturing met de tab-toetsen van het toetsenbord. Raadpleeg je webbouwer.
  • Markeer koppen op de juiste manier met headings (koppenopmaak). Werk voor de webredacteur.

Bijna alle websites in het onderzoek gaan hier mank: de koppenopmaak ontbreekt of is niet correct. Daardoor ‘zien’ mensen die een voorleesapparaat of braillelezer gebruiken de structuur van de website niet. Ook Google 'begrijpt' een website zonder correcte koppenstructuur minder goed.

Als het contentmanagementsysteem (CMS) van je site goed is ingericht, kun je headings makkelijk aangeven bij het plaatsen van tekst op je webpagina.

Richtlijnen voor een correcte koppenopmaak

  • Gebruik een heading 1 (h1) voor de paginatitel, en alléén voor de titel
  • Gebruik headings ook voor tussenkoppen
  • Doe dat na de titel in de volgorde h2 (kop), h3 (subkop), h4 (subsubkop)
  • Gebruik headings niet voor opmaak (om een tekst bijvoorbeeld accent te geven)

Terug naar boven

De website toegankelijk en goed vindbaar

Toegankelijk betekent goed bruikbaar voor iedereen, ook voor mensen met een beperking. In dit artikel bespreken we de belangrijkste eisen aan een toegankelijke en vindbare website.

Techniek, inhoud en vorm

Een bezoeker komt naar je site met een doel. Hij zoekt informatie, wil contact leggen, doneren, zich aanmelden als lid of vrijwilliger, noem maar op.

Bezoekers willen dat allemaal makkelijk kunnen doen. Dat lukt alleen als je website goed scoort op:

  • techniek
  • inhoud
  • vorm

Techniek van de website

Om te zorgen dat de website goed werkt, moet de techniek natuurlijk op orde zijn. Daar heb je een webbouwer voor. Toegankelijk bouwen vraagt om specifieke kennis en ervaring. Ga daarom in zee met een webbouwer die deze kennis heeft. Of stel de eis dat je (nieuwe) site goed toegankelijk is voor iedereen? Na de bouw kun je de website laten toetsen op toegankelijkheid door een onafhankelijke toetsinstantie. Lees meer over toegankelijkheid van websites op de website www.digitoegankelijk.nl.

Inhoud van de website

De inhoud draagt bij aan de toegankelijkheid. Hoe schrijf je bijvoorbeeld teksten die toegankelijk, begrijpelijk en vindbaar zijn? Dat kun je leren tijdens onze cursus Schrijven voor online. Met aandacht voor:

  • Hoe lezen mensen op het web? Help de lezer door je tekst scanbaar te maken: korte alinea's met informatieve koppen.
  • Principes van goed webschrijven. Een goede webtekst begint met de kern van wat er volgt.
  • Toegankelijkheid voor mensen met een beperking.
  • Richtlijnen voor webredacties.

Vorm van de website

De vormgeving van de website heeft ook invloed op de bruikbaarheid. Navigatie, kleurgebruik, lay-out, lettertype… dragen allemaal bij. Het is een vak op zich. 

De belangrijkste basisregels:

  • Geef afbeeldingen een alternatieve, beschrijvende tekst.
  • Zorg dat filmpjes een auditieve beschrijving en ondertiteling hebben.
  • Gebruik de juiste knoppen voor koppen en opsommingen. Maak niet de fout om zelf koppen te maken met vet, of opsommingen met streepjes en bolletjes!

Goed vindbaar

Een website is goed vindbaar wanneer die hoog scoort in de zoekmachines. Als je de regels voor toegankelijkheid volgt, helpt dat enorm voor de vindbaarheid. Google en de andere zoekmachines waarderen toegankelijke websites namelijk hoger.

Terug naar boven

Gratis adverteren op Google

Als je er alles aan doet om de beste website voor je doelgroep te maken, dan scoor je dus hoog in de zoekresultaten. Met advertenties op Google trek je nog eens extra bezoekers naar je site. Het levert patiëntenorganisaties tot 25% meer webbezoek op.

Online adverteren kan prijzig zijn. Het goede nieuws: Google stelt voor goede doelen gratis forse advertentiebudgetten beschikbaar. Organisaties met een ANBI-status kunnen op deze manier gratis adverteren.

5 tips om hoger te scoren in Google

Veel mensen gebruiken zoekmachines als Google om online informatie te vinden. Hoe zorg je dat de website van jouw organisatie hoger scoort in de zoekresultaten?

Zoekmachineoptimalisatie (ook wel SEO – Search Engine Optimization) is belangrijk om je website vindbaar te maken. Goede inhoud, ofwel content, is daarbij essentieel. Hoe maak je je webteksten SEO-proof? Wij geven 5 tips voor een stap in de goede richting.

Tip 1: goede webteksten

Met goede webteksten verleid je niet alleen de zoekmachines, maar ook je doelgroep. Een goede webtekst is afgestemd op je doelgroep en is overzichtelijk. Met een duidelijke structuur en een heldere schrijfstijl.

Tip 2: heldere koppenstructuur

Zorg dat iedere webpagina een heldere structuur heeft. De koppen geven aan wat de belangrijkste inhoudelijke punten van de pagina zijn. Een goede koppenstructuur leest als samenvatting van de pagina.

Is je artikel wat langer? Gebruik dan naast hoofdkoppen ook tussenkoppen. Niet alleen mensen scannen een tekst op koppen, ook Google scant je webpagina's hierop. Verwerk daarom ook zoekwoorden in de koppen (zie tip 3).

Tip 3: gebruik zoekwoorden

Zoekwoorden zijn woorden of een combinatie van woorden die mensen intikken als ze zoeken naar informatie op het web. Het zijn de vragen, behoeften en problemen van jouw bezoekers. Gebruik deze zoekwoorden in je teksten. Dan weet Google dat jouw site de informatie bevat die iemand zoekt.

Hoe vind je de juiste zoekwoorden?

  • Bedenk op welke woorden je gevonden wilt worden. Welke informatie bevat je site en welke zoekwoorden horen daarbij?
  • Duik in de webstatistieken. Daar kun je zien via welke zoekwoorden mensen op jouw website terecht zijn gekomen.

Tip 4: unieke paginatitels

De paginatitel of SEO-titel is niet zichtbaar op de webpagina zelf. Google neemt deze over als kopregel in de zoekresultaten. Met een sterke titel scoor je hoger in Google.

Een goede paginatitel geeft aan waar de pagina over gaat. Hij is rond de 60 karakters lang, inclusief spaties. Een te lange paginatitel wordt afgebroken in de zoekresultaten.

De eerste woorden van je paginatitel zijn het belangrijkst. Plaats het relevante zoekwoord daarom zo mogelijk vooraan in de paginatitel.

Tip 5: een heldere samenvatting

De meta-omschrijving is een samenvatting van wat mensen kunnen verwachten op de pagina. Net als de paginatitel is de omschrijving niet zichtbaar op de website. Google gebruikt deze alleen in de zoekresultaten. Houd een lengte aan van 150 karakters inclusief spaties.

De meta-omschrijving is vooral van belang op pagina's die geen echte lead hebben, zoals de homepage of een navigatiepagina. Voor de meer inhoudelijke pagina's is het belangrijk dat de lead, het stukje tekst dat na de titel komt, de belangrijkste boodschap van je pagina bevat. Zoekmachines tonen namelijk vaak de lead in de zoekresultaten, zeker als een meta-omschrijving ontbreekt. Wees je daarvan bewust.

Terug naar boven

Pas op met kopiëren van internet

Een leuke foto van internet plukken en gebruiken op je website of in je Facebookbericht? Een interessant artikel kopiëren en op je eigen website plaatsen? Pas op: vanwege auteursrecht kan dat je veel geld kosten.

Auteursrecht ook op internet

Een leuk plaatje uit Google mag je niet zomaar gebruiken. Het is bijna altijd beschermd door het auteursrecht. Die bescherming tegen kopiëren en verspreiden, geldt voor al het beeldmateriaal en alle teksten. En ook voor bijvoorbeeld muziek en software.

Gebruik je het op je eigen website of sociale media zonder toestemming, dan loop je het risico op een gepeperde rekening. Je zult niet de eerste patiëntenorganisatie zijn die dat overkomt.

Krantenuitgevers, illustratoren en fotografen gebruiken inmiddels geavanceerde software om het internet af te speuren naar ongeoorloofd gebruik van hun materiaal. Of ze huren er een bureau voor in.

Welke internetplaatjes mag je gebruiken?

Hoe kom je dan aan foto’s voor je website en social media? Eén optie is: kopen. Bijvoorbeeld stockfoto’s. Dat zijn foto’s op voorraad over allerlei thema’s en onderwerpen. Let op: hun voorbeeldfoto’s mag je dus ook niet zomaar gebruiken. Ook al staat er soms: royalty free.

Royalty free is niet gratis

Royalty free foto’s zijn niet gratis. Bij royalty free betaal je eenmalig een vast bedrag voor onbeperkt gebruik. Soms betaal je een bedrag per keer dat je de foto gebruikt. Dan is er sprake van royalty’s.

100% gratis foto's

Helemaal gratis is spaarzaam op internet. Vaak zijn er addertjes. Pixabay is een prettige uitzondering: hun beeldmateriaal mag je 100% gratis gebruiken. Zelfs voor commerciële doeleinden. Wel gelden er een paar (fatsoens)regels. Bekijk ze even voordat je ermee aan de slag gaat.

Creative Commons

Vaak mag je rechtenvrije foto’s op internet gebruiken onder creative commons (CC). Dat is een soepeler alternatief voor het auteursrecht. Meestal gelden er dan geen voorwaarden. Soms moet je de naam van de fotograaf vermelden. Een enkele keer zijn er aanvullende beperkingen, zoals uitsluiting van commercieel gebruik. Dat staat altijd duidelijk bij iedere foto vermeld.

Zelf foto's (laten) maken

Omdat allerlei stockfoto's bij elkaar al gauw een rommelig beeld opleveren, laten we bij PGOsupport af en toe een fotograaf foto's maken voor onze websites en social media. Of we maken ze zelf. Bijvoorbeeld tijdens live- of online bijeenkomsten en cursussen. Uiteraard vragen we dan de deelnemers expliciet om toestemming. Dat geldt zowel voor live- als voor online bijeenkomsten. Want ook voor het publiceren van een schermafbeelding van een online bijeenkomst, heb je natuurlijk toestemming nodig van de deelnemers.

Tijdens een online bijeenkomst kun je mensen die niet op beeld willen, vragen om even hun camera uit te zetten. Tijdens een live bijeenkomst kun je mensen die geen toestemming geven, bijvoorbeeld een button of sticker geven. Dan weet de fotograaf wat hij (niet) moet doen.

Leg een voorraadje aan

Als je zelf met fotografie aan de slag gaat, is het handig om eens met een groepje om de tafel te gaan. Brainstorm erop los. Verzin samen leuke beelden rond thema's en onderwerpen die voor jouw organisatie relevant zijn.

Ook tekst niet zomaar overnemen

Het auteursrecht geldt ook voor artikelen op internet. Zomaar hele lappen tekst overnemen mag niet. Je hebt wel het citaatrecht. Dit betekent dat je een kort stukje mag overnemen, in de vorm van een citaat.

Hoeveel tekst je mag overnemen, is niet altijd helemaal duidelijk. Kijk vooral naar wat de bron erover vermeldt. Van de Volkskrant mag je bijvoorbeeld helemaal niets overnemen, van Trouw maximaal 50 woorden. Parafraseren mag: dezelfde informatie in je eigen woorden weergeven. Daar hoort dan wel een bronvermelding bij.

Veel succes met je volgende creatieve online productie!

Meer weten?

Neem contact op met
Marjo Zijp

Marjo Zijp

communicatieadviseur

Cursussen