Ga direct naar de content

Tips voor meer bezoekers en een effectieve website

De website is ontzettend belangrijk voor iedere patiëntenorganisatie. Het is dé plek waar potentiële en huidige leden, donateurs, vrijwilligers, samenwerkingspartners, financiers en andere belangstellenden naartoe komen. Zorg dat de website op orde is en verwijs mensen naar de website!

Deel deze pagina:

Ga direct naar:

6 tips voor meer bezoekers van je website

Je website is je belangrijkste communicatiekanaal in deze digitale tijd. Want via Google is je website ook te vinden voor mensen die je nog níet kennen.

Tip 1: digitale nieuwsbrief

Met je digitale nieuwsbrief zorg je ervoor dat bezoekers steeds terugkeren naar je website om nieuwe berichten te lezen. Als je veel abonnees op je nieuwsbrief hebt, krijg je vanzelf veel terugkerende bezoekers. Dus investeer tijd in het werven van abonnees!

Tip 2: wees vindbaar via Google

Als je website goed vindbaar is via Google, komt 50 tot 60% van je bezoekers via Google op je website. Zo kun je veel bezoekers krijgen die je voorheen nog niet kenden. Dus een perfecte manier om nieuwe leden of donateurs te werven.

Tip 3: social media

Facebook, LinkedIn of Instagram zijn ook goede kanalen om nieuwe doelgroepen te bereiken. Kijk welk kanaal het beste bij je past. Neem een link op naar nieuwtjes op de website.

Tip 4: verwijs overal naar je website

Zet je website-adres, met informatie over wat je daar kan vinden, op de achterkant van je ledenblad, in je folder of op een poster. Je herinnert mensen zo eraan dat je website het centrale communicatiekanaal is. Communiceer geen lange ingewikkelde urls, maar nette korte, dus bijvoorbeeld: www.pgosupport.nl/nieuwsbrief. Zo’n website-adres kunnen mensen makkelijk onthouden. Maak deze urls ook voor belangrijke landingspagina’s van je site.

Tip 5: zoek samenwerking

Kijk eens of een organisatie met wie je samenwerkt een bericht kan plaatsen over jouw organisatie, natuurlijk met een link naar jouw website of nieuwsbrief. Jouw organisatie kan hetzelfde doen. Dan is een deal snel gemaakt, en profiteer je er beide van.

Tip 6: monitor je bezoekcijfers

Via Googel Analytics kun je in de gaten houden welke pagina’s veel bezocht worden, en waar je bezoekers vandaag komen. Als je dit goed analyseert, kun je hier veel informatie uithalen, en steeds beter inspelen op de wensen van je bezoekers. 

Terug naar boven

6 tips voor een betere website

Internet-expert Jaap van de Putte beoordeelde voor ons de websites van 10 patiëntenorganisaties. We delen graag de meest voorkomende missers met je. En vooral: de tips voor verbetering.

Tip 1: vervang die grote afbeelding

Een grote headerfoto op de homepagina snoept kostbare ruimte af van relevante inhoud. Of nog erger: het beeld beweegt in een banner, carrousel, slider of hoe je het ook noemt.

Uit talloze gebruikersonderzoeken blijkt dat bezoekers bewegend beeld irritant vinden en eerder doorklikken op een homepage zonder slider. Advies: verwijder die grote, bewegende afbeelding en vervang ‘m door een smaller stilstaand beeld. Dan heb je meer ruimte om je bezoeker direct soepel naar relevante inhoud te leiden.

Wist je dat een bezoeker in minder dan 2 seconden beslist of hij doorgaat of wegklikt?

Tip 2: hou navigatie en informatie gescheiden

In grote lijnen bevat een website navigatiepagina’s en informatiepagina’s. Veel van de onderzochte websites hebben navigatiepagina’s die ook informeren. Dat leidt tot onduidelijkheid en dubbele inhoud. Een navigatiepagina bevat alleen links, hooguit met een korte omschrijving van de pagina waarnaar de link verwijst.

Tip 3: hanteer titel-lead-body-tussenkoppen

Door de indeling met een betekenisvolle titel, gevolgd door een lead en dan de body, begrijpt de bezoeker snel waar je pagina over gaat. Een lead is een superkorte samenvatting.

Bij alle onderzochte sites kan de opbouw beter. Vaak was de lead niet goed: hij ontbrak, was te lang of niet relevant. Ook betekenisvolle tussenkoppen ontbreken nogal eens. Terwijl ze de pagina juist scanbaar maken voor de veelal ongeduldige bezoeker.

Tip 4: maak koppen en links betekenisvol

Koppen en hyperlinks op je webpagina zijn ankerpunten voor de scannende webbezoekers. Maak ze betekenisvol, zodat de lezer snapt wat eronder of erachter schuilgaat. Een betekenisloze hyperlink zoals ‘klik hier’ komen we nog vaak tegen. Een goede hyperlink beschrijft waar je terechtkomt als je erop klikt.

Ook tussenkoppen zijn bedoeld om de scannende lezer soepel door de tekst te loodsen. Gebruik daarom tussenkoppen die duidelijk maken waar een alinea over gaat.

Tip 5: denk vanuit de bezoeker

Bedenk dat een bezoeker op je site komt met een doel. Van informatie verzamelen tot iets aanvragen of regelen. Veel organisatiewebsites zijn nog vooral op zenden gericht en minder afgestemd op de ontvanger.

Denk vanuit de webbezoeker en wat die komt doen op je website. Zo voorkom je veel van de genoemde fouten en zorg je voor relevante inhoud.

Tip 6: maak je website toegankelijk

Slechts enkele van de onderzochte websites voldoen bijna helemaal aan de richtlijnen voor toegankelijkheid (de Web Content Accessibility Guidelines, WCAG). De andere zijn niet of minder goed bruikbaar voor mensen met een beperking. Je wilt natuurlijk dat je website goed bruikbaar is voor iedereen. Uit ervaring weten we dat een bestaande website volledig toegankelijk maken niet makkelijk is. Bekijk de tips voor digitale toegankelijkheid.

Terug naar boven

Gratis foto's en illustraties

Er zijn verschillende websites waar je gratis rechtenvrije foto's en illustraties kunt downloaden. Als je een grotere keus wilt hebben, kun je kijken naar stockfoto's waar je voor moet betalen.

  • Canva: handige ontwerptool met gratis sjablonen, foto's en figuren. Nederlandse zoekfunctie. Non-profit organisaties kunnen na registratie gratis gebruikmaken van premium-functies van Canva Teams.
  • Pexels: hoge kwaliteit gratis stockfoto’s en -video's van een community van fotografen. Nederlandstalig.
  • Unsplash: gratis stockfoto’s en gifjes van hoge kwaliteit. Engelstalige website.
  • Burst: gratis foto’s en gifjes, te downloaden na invullen van je e-mailadres. Zoekfunctie is Engelstalig.
  • Kaboompics: Engelstalige site met gratis foto’s. Handig: je kunt ook zoeken op kleur.
  • Free Images: gratis foto’s, Clipart en pictogrammen. Met Nederlandse zoekfunctie.
  • Freepik en Flaticon: gratis illustraties en iconen

Stockfoto's: rechtenvrij maar niet gratis:

  • iStockAdobe Stock en Shutterstock: uitgebreide beeldbibliotheken met foto's en illustraties. Nederlandse zoekfunctie. Basisabonnement: rond de 30 euro op maand en 3 euro per download (maximaal 10 downloads per maand). Let op: voorbeeldfoto’s op websites die stockfoto's verkopen mag je niet zomaar gebruiken.

Terug naar boven

Pas op met kopiëren van internet

 

Een leuk plaatje, gevonden via Google, mag je niet zomaar gebruiken. Het is bijna altijd beschermd door het auteursrecht. Die bescherming tegen kopiëren en verspreiden, geldt voor al het beeldmateriaal en alle teksten. En ook voor bijvoorbeeld muziek en software.

Toestemming vragen

Foto's mag je nooit zomaar kopieren van internet, tenzij ze afkomstig zijn van websites met gratis rechtenvrije foto's. Twijfel je of je een plaatje van een andere organisatie mag gebruiken? Vraag dan altijd om toestemming bij die organisatie. Soms is dat geen probleem en heb je met een snel mailtje de toestemming binnen.  

Ook tekst mag je niet zomaar overnemen

Het auteursrecht geldt ook voor artikelen op internet. Zomaar hele lappen tekst overnemen mag niet. Je hebt wel het citaatrecht. Dit betekent dat je een kort stukje mag overnemen, in de vorm van een citaat. Hoeveel tekst je mag overnemen, is niet altijd helemaal duidelijk. Als richtlijn kan je 50 woorden nemen. Doe het wel altijd met bronvermelding. Bij langere teksten kun je beter parafraseren (in eigen woorden samenvatten), maar doe dit ook netjes met bronvermelding. Als je een langere tekst letterlijk wilt overnemen, vraag dan altijd eerst om toestemming bij de betreffende organisatie.

Zelf foto's (laten) maken

Je kunt ook zelf foto's maken of laten maken door een fotograaf. Je moet dan wel expliciet toestemming vragen van de mensen die op de foto staan (lees meer: foto's en filmpjes publiceren op internet). Dat geldt zowel voor live- als voor online bijeenkomsten. Want ook voor het publiceren van een schermafbeelding van een online bijeenkomst, heb je toestemming nodig van de deelnemers. Tijdens een online bijeenkomst kun je mensen die niet op beeld willen, vragen om even hun camera uit te zetten. Tijdens een live bijeenkomst kun je mensen die geen toestemming geven, bijvoorbeeld een button of sticker geven. Dan weet de fotograaf wat hij (niet) moet doen. 

Terug naar boven

6 tips om hoger te scoren in Google

Veel mensen gebruiken zoekmachines als Google om online informatie te vinden. Hoe zorg je dat de website van jouw organisatie hoger scoort in de zoekresultaten?

Zoekmachineoptimalisatie (ook wel SEO – Search Engine Optimization) is belangrijk om je website vindbaar te maken. Goede inhoud, ofwel content, is daarbij essentieel. Hoe maak je je webteksten SEO-proof? Wij geven 6 tips voor een stap in de goede richting.

Tip 1: goede webteksten

Met goede webteksten verleid je niet alleen de zoekmachines, maar ook je doelgroep. Een goede webtekst is afgestemd op je doelgroep en is overzichtelijk. Met een duidelijke structuur en een heldere schrijfstijl.

Tip 2: heldere koppenstructuur

Zorg dat iedere webpagina een heldere structuur heeft. De koppen geven aan wat de belangrijkste inhoudelijke punten van de pagina zijn. Een goede koppenstructuur leest als samenvatting van de pagina.

Is je artikel wat langer? Gebruik dan naast hoofdkoppen ook tussenkoppen. Niet alleen mensen scannen een tekst op koppen, ook Google scant je webpagina's hierop. Verwerk daarom ook zoekwoorden in de koppen (zie tip 3).

Tip 3: gebruik zoekwoorden

Zoekwoorden zijn woorden of een combinatie van woorden die mensen intikken als ze zoeken naar informatie op het web. Het zijn de vragen, behoeften en problemen van jouw bezoekers. Gebruik deze zoekwoorden in je teksten. Dan weet Google dat jouw site de informatie bevat die iemand zoekt.

Hoe vind je de juiste zoekwoorden?

  • Bedenk op welke woorden je gevonden wilt worden. Welke informatie bevat je site en welke zoekwoorden horen daarbij?
  • Duik in de webstatistieken. Daar kun je zien via welke zoekwoorden mensen op jouw website terecht zijn gekomen.

Tip 4: unieke paginatitels

De paginatitel of SEO-titel is niet zichtbaar op de webpagina zelf. Google neemt deze over als kopregel in de zoekresultaten. Met een sterke titel scoor je hoger in Google.

Een goede paginatitel geeft aan waar de pagina over gaat. Hij is rond de 60 karakters lang, inclusief spaties. Een te lange paginatitel wordt afgebroken in de zoekresultaten.

De eerste woorden van je paginatitel zijn het belangrijkst. Plaats het relevante zoekwoord daarom zo mogelijk vooraan in de paginatitel.

Tip 5: een heldere samenvatting

De meta-omschrijving is een samenvatting van wat mensen kunnen verwachten op de pagina. Net als de paginatitel is de omschrijving niet zichtbaar op de website. Google gebruikt deze alleen in de zoekresultaten. Houd een lengte aan van 150 karakters inclusief spaties.

De meta-omschrijving is vooral van belang op pagina's die geen echte lead hebben, zoals de homepage of een navigatiepagina. Voor de meer inhoudelijke pagina's is het belangrijk dat de lead, het stukje tekst dat na de titel komt, de belangrijkste boodschap van je pagina bevat. Zoekmachines tonen namelijk vaak de lead in de zoekresultaten, zeker als een meta-omschrijving ontbreekt. Wees je daarvan bewust.

Tip 6: Gratis adverteren op Google

Als je er alles aan doet om de beste website voor je doelgroep te maken, dan scoor je dus hoog in de zoekresultaten. Met advertenties op Google trek je nog eens extra bezoekers naar je site. Online adverteren kan prijzig zijn. Het goede nieuws: Google stelt voor goede doelen gratis forse advertentiebudgetten beschikbaar. Organisaties met een ANBI-status kunnen op deze manier gratis adverteren.

Terug naar boven

Meer weten?

Neem contact op met
Anne van Voorthuizen

Anne van Voorthuizen

online communicatieadviseur

Cursussen