Ga direct naar de content

Stimuleer sponsoracties

Bij sponsoracties komt de organisatie niet zelf, maar komen ánderen voor jou in actie. Mensen die enthousiast zijn over je organisatie kunnen voor jouw goede doel geld gaan ophalen. Ze kunnen zich laten sponsoren bij de Dam tot Damloop, cupcakes bakken en verkopen, flessenbonnetjes inzamelen of een sponsorloop op school organiseren.

Deel deze pagina:

Van tevoren hoeft er geen specifiek doelbedrag of een vastgestelde looptijd bepaald te worden.

Het gaat er bij dit soort sponsoracties vooral om dat een enthousiast lid of betrokkene zo veel mogelijk geld ophaalt voor de organisatie. Motiveer je achterban om hieraan mee te doen en voor jouw doel geld op te halen. Je kunt het zo gek niet verzinnen, of mensen kunnen er uit hun netwerk geld mee ophalen.

Hoe stimuleer je sponsoracties?

Eigenlijk hoef je voor dit type werving niet zo heel veel te doen. Je enthousiasmeert je achterban om in actie te komen en houdt ze enthousiast door veel in contact met ze te zijn. Ook als je vindt dat ze niet heel veel geld ophalen, is het belangrijk hun inzet te waarderen.

Zet bijvoorbeeld iedere maand een actievoerder in het zonnetje of deel ieder kwartaal wat er aan sponsoracties is geweest. Op die manier breng je anderen weer op ideeën.

Wat levert het jouw organisatie op?

In iedere achterban zijn er mensen die graag een sponsoractie doen voor jouw organisatie en op zoek zijn naar een handige, laagdrempelige manier hiervoor. Dit zijn niet altijd leden of donateurs van de organisatie. Ook bijvoorbeeld naasten van een lid of patiënt zetten zich graag in.

Daarmee is het extra interessant om hiermee aan de slag te gaan. Je ontdekt zo niet alleen nieuwe donateurs, maar ook mensen die graag voor jouw organisatie in actie komen, die je voorheen nog niet in beeld had.

Wat heb je ervoor nodig?

Om sponsoracties voor de initiatiefnemers zo makkelijk mogelijk te maken, heb je het volgende nodig:

  • een online crowdfundingplatform waarop zij een actiepagina kunnen aanmaken
  • een aanspreekpunt voor de actievoerders
  • (twee)wekelijks een aantal uurtjes om nieuwe actievoerders te mobiliseren, eerdere actievoerders te bedanken en donateurs aan deze sponsoracties op te volgen

Meer weten?

Neem contact op met
Marion Koppelman

Marion Koppelman

adviseur fondsenwerving