Meer weten?
Neem contact op met
Een richtlijn is een document met aanbevelingen gericht op het verbeteren van de kwaliteit van zorg. Voor de ontwikkeling van een richtlijn zijn zorgverleners én patiënten nodig. PGOsupport maakte een handleiding voor patiëntenvertegenwoordigers die meewerken aan de ontwikkeling van een richtlijn.
Een richtlijn beschrijft hoe zorgverleners moeten handelen, zodat screening, diagnostiek, behandeling of zorg – inclusief revalidatie en palliatieve zorg –zo goed mogelijk verlopen. Een richtlijn is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en ervaringen van zorgverleners én patiënten. De ervaringen van patiënten zijn hierbij cruciaal. De inbreng van patiëntvertegenwoordigers kan de kwaliteit van de richtlijn verbeteren. Patiënten hebben immers ervaring met het héle zorgproces, van begin tot eind.
Patiëntenparticipatie in richtlijnontwikkeling is het inbrengen van het collectief patiëntenperspectief. Bij die inbreng is het belangrijk dat je boven de persoonlijke ervaring uit stijgt. Je vertegenwoordigt een groep en patiëntenparticipatie vindt daarom altijd plaats vanuit een patiëntencollectief of patiëntenorganisatie. Een patiëntvertegenwoordiger bij richtlijnontwikkeling heeft dus kennis van de gezamenlijke, gedeelde ervaringen van mensen met dezelfde aandoening of beperking.
Er zijn verschillende redenen waarom patiëntenparticipatie onmisbaar is:
Meestal neemt een beroepsorganisatie van zorgverleners het initiatief om een richtlijn te ontwikkelen of te updaten. Ook een patiëntenorganisatie kan het initiatief nemen, maar dit wordt veel minder vaak gedaan. De initiatiefnemer maakt een plan van aanpak en vraagt financiering aan. Zodra de financiering rond is, wordt een werkgroep samengesteld. In de richtlijnwerkgroep zitten vertegenwoordigers van alle beroepsorganisaties die betrokken zijn bij het onderwerp van de richtlijn. Bijvoorbeeld medisch specialisten, huisartsen, verpleegkundigen, paramedici, psychologen, bedrijfs- of verzekeringsartsen. Ook zitten vertegenwoordigers van de patiëntenorganisatie(s) in de werkgroep. Vervolgens wordt een richtlijn via een systematische methode en stappenplan ontwikkeld (zie handleiding). Als patiëntvertegenwoordiger kun je het perspectief van patiënten op verschillende momenten in de werkgroep inbrengen.
Een richtlijn is in de eerste plaats bedoeld voor zorgverleners. Natuurlijk willen ook patiënten weten wat er in de richtlijn staat. Voor hen wordt vaak een compacte patiëntenversie of vaker patiënteninformatie op www.thuisarts.nl of keuzehulp gemaakt. Als patiëntenvertegenwoordiger ben je hier nauw bij betrokken. Je geeft jouw mening over de patiënteninformatie of keuzehulp. En je geeft aan of de informatie geschikt is voor de doelgroep en of de informatie aansluit bij de vragen van patiënten.
Er zijn geen formele eisen waaraan een vertegenwoordiger van patiënten moet voldoen. Wel zijn de volgende punten van belang:
Het volledige profiel van een patiëntenvertegenwoordiger staat in de handleiding.
In de handleiding staat achtergrondinformatie over wat een richtlijn is en hoe een richtlijn tot stand komt. Welke inbreng kan een patiëntenvertegenwoordiger op welk moment geven? De handleiding is interessant voor patiëntvertegenwoordigers én zorgprofessionals.
Volg kosteloos de online module Richtlijnontwikkeling in de zorg van PGOsupport. Je leert in 30-45 minuten wat een richtlijn is en hoe die tot stand komt.