Ga direct naar de content

Wat is participatie bij verbetering van zorg?

Patiëntenparticipatie bij kwaliteit van zorg is een breed begrip. Patiëntenvertegenwoordigers kunnen in verschillende organisaties of zorgprojecten actief zijn. Er zijn 3 niveau’s van participatie te onderscheiden: landelijk, organisatie en individueel niveau.

Deel deze pagina:

PGOsupport richt zich vooral op patiëntenparticipatie op organisatie niveau en op landelijk niveau. Op die niveau’s wordt namelijk de inbreng van een grotere groep, een collectief, relevant.

Landelijk niveau

Op landelijk niveau is er participatie van patiënten of cliënten in landelijke gremia of landelijk beleid. Denk aan landelijke politiek, richtlijnontwikkeling en geneesmiddelen ontwikkeling.

Lokaal of organisatie niveau

Er bestaat ook participatie op organisatie niveau: van patiënten of cliënten om de kwaliteit van zorg in een zorg- of welzijnsorganisatie te verbeteren. Dat kan van alles zijn. Denk aan een zorgverbeteringsproject voor betere nazorg in een revalidatiecentrum, of betere communicatie op de poli in een ziekenhuis.

Individueel niveau

Tot slot is er de participatie van een patiënt of cliënt in de eigen, individuele behandeling. Bijvoorbeeld het meedenken en meebeslissen over welke behandeling bij jou past. Onder andere campagnes als Samen Beslissen proberen het belang hiervan te verspreiden onder zorgverleners en patiënten. Meer informatie:

 

Meer weten?

Neem contact op met
Martine Versluijs

Martine Versluijs

adviseur patiëntenparticipatie