Ga direct naar de content

Achterban raadplegen

Van een patiëntenvertegenwoordiger wordt verwacht namens een grotere groep te spreken in zorgverbeteringstrajecten. Maar hoe weet je wat voor jouw achterban belangrijk is? Je achterban raadplegen kan op verschillende manieren.

Deel deze pagina:

Bij patiëntenparticipatie is het met name in je rol als adviseur, partner of regisseur belangrijk dat je weet wat er in je achterban speelt. Maar waar haal je deze ervaringen op? Dichterbij dan je denkt: bij je achterban: je leden, patiënten, naasten, donateurs… kortom: de mensen die je vertegenwoordigt. Je achterban weet als geen ander wat er speelt en nodig is. Bovendien weet je dan dat je de goede dingen doet. Je achterban staat erachter. Sterker nog: om als vertegenwoordiger te kunnen optreden heb je de kennis van ervaringen, wensen, behoeften van een grotere groep nodig.

Je kunt op verschillende manieren te weten komen wat er leeft bij jouw achterban:

  • Je kunt het actief ophalen in een raadpleging, met bijvoorbeeld een vragenlijst, interviews of focusgroepen.
  • Je kunt ook de signalen en verhalen benutten die je op andere wijze verzamelt. Denk aan binnenkomende vragen in de mail of op sociale media, ervaringsverhalen in boeken of blogs en gesprekken die je voert op bijeenkomsten met andere patiënten en naasten.

Wil je meer weten over hoe je kunt zorgen dat je weet wat leeft onder je achterban? Lees dan verder op de pagina Achterbanraadpleging: behoeften peilen.

Online modules

Volg kosteloos in 30-45 minuten de online modules van PGOsupport:

Meer weten?

Neem contact op met
Marloes Biegel

Marloes Biegel

adviseur vrijwilligersmanagement