Ga naar de hoofdcontent Pijl naar beneden icoon
handvatten voor een onderzoeksagenda

Een onderzoeksagenda maak je zo!

Doelgroep bestuursleden en vrijwilligers van patiëntenorganisaties die zich bezighouden met het thema wetenschappelijk onderzoek
Kosten € 100,- statiegeld
Locatie PGOsupport, Utrecht
Niveau Gevorderd 
Leerpad Inbreng cliëntenperspectief

Inschrijven mogelijk tot 18 januari 2019

Inschrijven

Wat is de waarde van een onderzoeksagenda vanuit cliëntenperspectief en hoe stel je ‘m op?

Wetenschappelijk onderzoek is allang niet meer voorbehouden aan een selecte groep onderzoekers binnen een universiteit. Steeds vaker mengen patiëntenorganisaties zich in wetenschappelijke discussies en melden zij zich als partner in het onderzoek. In deze cursus sta je stil bij de voordelen die een eigen onderzoeksagenda kan bieden en krijg je handvatten aangereikt om een eigen onderzoeksagenda op te stellen.

Hoe stel je een onderzoeksagenda op?

Mogelijk verzamel je, bewust en onbewust, al veel waardevolle informatie via email, een telefonische hulplijn of via een vragenlijst die je hebt uitgezet bij je achterban. Met een actueel overzicht van de eigen prioriteiten gedragen door een grotere groep patiënten, kom je goed beslagen ten ijs aan een onderzoekstafel! 

Afhankelijk van de hoeveelheid tijd en geld die je beschikbaar hebt, kun je ervoor kiezen om meer of minder diep in de materie te duiken.  
Tijdens de cursus passeren in ieder geval 2 methodieken de revue:  

  1. Methode van de James Lind Alliance (Engeland); 
  2. Dialoogmethode, ontwikkeld aan de Vrije Universiteit van Amsterdam.  

We bespreken beide methodes aan de hand van concrete voorbeelden en opdrachten. Daarnaast bespreken we de voors en tegens van opties om hier en daar een stap over te slaan of te combineren. 

Aan de hand van een stappenplan breng je in kaart hoe het onderzoekslandschap er uitziet voor de eigen aandoening, welke plek jouw organisatie daarin heeft en welke aanpak de beste kans van slagen biedt. 

Wat heb je geleerd na de training?

  • Je kent de plaats van de onderzoeksagenda in de onderzoekscyclus 
  • Je weet de waarde van een onderzoeksagenda vanuit patiëntenperspectief 
  • Je kent verschillende methodieken om een onderzoeksagenda op te stellen 
  • Je hebt inzicht in de eigen mogelijkheden en wensen voor een onderzoeksagenda 
  • En je kan dit inzicht toepassen bij het opstellen van een onderzoeksagenda 

Voor wie?

De training is bedoeld voor bestuursleden of vrijwilligers van patiëntenorganisaties die zich bezighouden met het thema wetenschappelijk onderzoek en de inbreng vanuit patiëntenperspectief daarbij. Enige basiskennis van onderzoek is noodzakelijk, bijvoorbeeld verkregen via een training van PGOsupport of via de EPAP online cursus. Als jouw organisatie concrete plannen heeft om een eigen onderzoeksagenda te gaan maken, is dat een pré! Voorafgaand aan de training neemt de trainer contact met je op voor een kort intakegesprek.

Voldoende theoretische bagage, maar vooral ook praktisch. Wij werken inmiddels mee aan 2 concrete onderzoeksvoorstellen die direct aansluiten bij onderwerpen op onze agenda.

een cursist van Schildklier Organisatie Nederland

Trainer

Annemiek van Rensen – Trainer

Annemiek van Rensen

Annemiek van Rensen is adviseur inbreng cliëntenperspectief bij PGOsupport, met aandachtsgebieden medicijnontwikkeling en wetenschappelijk onderzoek. Daarnaast is zij lid van het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG). Annemiek is medeauteur van het artikel '9 aanbevelingen voor betekenisvolle patiëntenparticipatie bij wetenschappelijk onderzoek' (2016).

Inschrijving cursus

* Deze velden zijn verplicht

Je naam:
Aanhef
Voorzieningen
Nieuwsbrief
Voorwaarden *