Ga naar de hoofdcontent Pijl naar beneden icoon

Formule voor effectief lobbyen = 2 x H + 1 x G

“Lobbyen in de Tweede Kamer met politici is het leukste wat er is. Maar daar begint het niet mee. Voordat je contact zoekt met bijvoorbeeld de woordvoerder ‘zorg’ van een fractie in de Tweede Kamer, heb je al heel wat voorwerk verzet.”

Aan het woord is Michiel Krijvenaar, politiek adviseur van beroep en gespreksleider van de goedbezochte netwerkbijeenkomst bij PGOsupport over lobbyen in Den Haag.

Iedere belangenbehartiger lobbyt

Lobbyen. Het heeft iets magisch, klinkt spannend. Dat is het ook: sparren met Kamerleden om je zorg te delen en je doel te bereiken. Maar eigenlijk is iedereen belangenbehartiger én lobbyist, meent Krijvenaar. Of je nu een doel wilt bereiken bij een zorgverzekeraar, de gemeente, zorgverleners... de principes zijn gelijk. "Aan welke schroef je ook draait: rechtsom is vast, linksom is los; maar dat bedoel ik niet in politieke zin," glimlacht Krijvenaar.

6 cases van collega-organisaties

De bijeenkomst staat in het teken van 6 aansprekende lobbypraktijken van collega-organisaties, gepresenteerd door de bedenkers en uitvoerders zelf:

  • Spellingshulp dyslexie - Oudervereniging Balans
  • OV-chip voor reizigers met een visuele beperking – Oogvereniging
  • Burgerinitiatief Lyme - Nederlandse Vereniging Lymepatiënten
  • Kinderen met diabetes op school - Stichting Zorgeloos met diabetes op school
  • Vergoeding pyscho-sociale zorg bij kanker - NFK en KWF
  • Verlengd bevallingsverlof voor ouders van te vroeg geboren kinderen - Vereniging van Ouders van Couveusekinderen

Lobby voor diabeteszorg op scholen

“Bij ‘Zorgeloos met diabetes op school’ bijvoorbeeld, zie je hoe samenwerking met partners helpt om je lobby breder te trekken en hoe de effectieve inzet van sociale media een compacte, concrete boodschap overbrengt. Hier zie je de ‘G’ uit de formule verschijnen: Geduld. Doelen bereiken in de politiek (in Den Haag) vraagt veel geduld. De wereld verandert niet opeens door jouw standpunt of eenmalig contact met een Kamerlid.”

Burgerinitiatief Lyme

Michiel Krijvenaar vat de leerervaringen samen van de Nederlandse Vereniging van Lymepatiënten die in een burgerinitiatief een petitie aanboden aan de Tweede Kamer: “De petitiebrief bevatte eerst 8 punten. Uiteindelijk is ingezet op het belangrijkste: het expertisecentrum. Dat is heel goed: kies 1 sterk doel. Daar komt de ‘H’ van Haalbaarheid. Stel haalbare doelen. Hou het dossier sowieso beperkt: max. 2 A4. Geef bovendien cijfers en feiten. Maar ondersteun die cijfers en feiten met een persoonlijk verhaal.”

De H van Huiswerk

Dan blijft er nog een ‘H’ over. Krijvenaar: “Natuurlijk is het leuk als je werkelijk contact hebt met Kamerleden en een gesprek voert in het gebouw van de Tweede Kamer. En als je dan in een debat vragen terughoort of misschien zelfs een korte bijdrage vanuit de onderbouwde informatie die jij hebt aangedragen. Maar voordat je dit bereikt, moet je vooral eerst je Huiswerk goed doen.
Dat is eigenlijk de eerste H. Zorg dat je goed weet wat je wilt bereiken en het dossier kent. Ga het gesprek niet blanco aan met een houding van: we zien wel waar het schip strandt. Start geen gesprek om het gesprek. Tijd is kostbaar: jouw tijd en de tijd van je gesprekspartners.”

Wees geen Calimero

De slottip van Michiel Krijvenaar: “Maak je belang niet groter dan het is. Er zijn heel veel (maatschappelijke) organisaties en onderwerpen belangrijk voor politici. Maar maak jezelf ook niet kleiner dan nodig. Wees geen Calimero. Je telt gewoon mee in Den Haag en je wordt zeker serieus genomen.”