Ga naar de hoofdcontent Pijl naar beneden icoon
Renske Noordhuis

Renske Noordhuis

adviseur fondsenwerving

Geld ophalen is een feest!

Iedereen organiseert weleens een feestje. Veel gedoe altijd, maar als de dansvloer uiteindelijk vol staat met mensen die het naar hun zin hebben, is het altijd de moeite waard geweest!

Het partyplan

Ik start altijd met een gastenlijst. Wie wil ik dat er allemaal komen? Eigenlijk hoort daar nog een stap voor: bedenken wat voor een feestje het eigenlijk wordt. Want als ik een wild dansfeest organiseer dat eindigt op een onchristelijk tijdstip, hoef ik mijn oma’s niet uit te nodigen. Een ouderwetse kringverjaardag daarentegen vinden mijn oude omaatjes altijd reuzegezellig, maar daar maak ik mijn collega’s minder blij mee.

Tekening van Leontine Hoogeweegen. Je ziet op deze illustratie in zwarte inkt en aquarelverf vier vrolijk dansende mensen en één iemand die aan een kroonluchter lachend door de lucht zwaait. Het regent geld, ze dansen op een laag goudkleurige munten waarmee de vloer inmiddels bedekt is. Dit, is een feest!
Illustratie: Leontine Hoogeweegen, www.tienstekenlab.nl

Maar goed, ik start dus meestal met die gastenlijst. Alle mensen die ik er graag bij wil hebben, zet ik op een lange lijst. Ik zoek ook alvast uit of ik van al deze mensen een telefoonnummer heb, want ik wil ze straks graag uitnodigen via Whatsapp. 

Dan een datum. Ik sla mijn agenda open en bedenk wanneer ik mijn feestje zal vieren. Een vrijdag is voor mij het handigst, maar ik weet dat veel mensen van mijn gastenlijst dan niet kunnen. Mijn broer is bijvoorbeeld kok en werkt altijd op vrijdagavond. Ik wil hem er heel graag bij hebben. Dus kies ik toch liever voor een zaterdag.

Na het vastleggen van de datum is ook de locatie snel geregeld. Tijd om een berichtje te sturen naar alle mensen op mijn gastenlijst: ‘Kom je zaterdag 1 juni naar mijn feestje?’ De een na de ander stuurt een berichtje terug: ‘ja leuk’, ‘ik kan’ en ‘ben er heel graag bij!’. Velen lieten weten het echt een eer te vinden erbij te mogen zijn. En een enkeling laat weten het heel leuk te vinden, maar helaas niet te kunnen.

Op zondag 2 juni kijk ik terug op een fantastische avond. Een enorme groep vrienden en vriendinnen heeft tot diep in de nacht samen met mij een feestje gevierd. Want zeg nou zelf, zonder al die fijne gasten was het toch een suffe bedoening geweest?

 

De moraal van dit verhaal? Crowdfunden is eigenlijk net als het vieren van een feestje.

Crowdfunden = een feestje bouwen

De moraal van dit verhaal? Crowdfunden is eigenlijk net als het vieren van een feestje. Je wilt graag iets leuks, moois of bijzonders realiseren en daar heb je een beetje hulp van anderen bij nodig in de vorm van een donatie.

En het leuke is: je kunt zelfs dezelfde richtlijnen aanhouden als voor het organiseren van een feestje:

  • Mensen moeten weten dat je iets moois van plan bent, dus vertel over dat wat je wilt realiseren.
  • Daarnaast moeten je potentiële donateurs willen doneren. Als zij jouw idee niet zo leuk vinden, zien ze dat waarschijnlijk niet zitten.
  • Vervolgens moeten de donateurs ook kúnnen doneren. Ze moeten het geld beschikbaar hebben, maar jij moet ook een rekeningnummer hebben, en zij moeten dat kennen.
  • Als laatste moeten mensen gevraagd worden om een bijdrage te leveren. Ze komen niet vanzelf naar je toe.

Mensen moeten weten dat je iets moois van plan bent, dus vertel over dat wat je wilt realiseren.

Dat laatste klinkt als een open deur, maar zeg eens eerlijk: hoe vaak ben jij naar een feestje geweest zónder dat je uitgenodigd was?

Heb jij nou ook een mooi idee dat je graag wilt realiseren, groot of klein? Ik help je om hier een knallend feestje van te maken. Zie jij beren op de weg? Ik heb concrete oplossingen om die snel weer terug het bos in te sturen.

Is crowdfunding iets voor jullie project?

Ben je nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden van crowdfunding? In onze online module Maak kennis met crowdfunding ontdek je gewoon thuis, vanuit je luie stoel, of het iets voor je is. Je vindt er filmpjes, krijgt handige theorie en bekijkt succesvolle campagnes van anderen. En krijg je de smaak te pakken? Dan kun je in het najaar bij ons aan de slag met het ontwerpen van je eigen crowdfundingcampagne!

Benieuwd naar de mogelijkheden van crowdfunding?

Ik vertel je er alles over!