Ga naar de hoofdcontent Pijl naar beneden icoon

Gratis adverteren op Google: je moet er wel wat voor doen

De spelregels van Googles advertentieprogramma voor ANBI’s zijn aangepast. Adverteren op Google kan je organisatie veel opleveren. Maar de aangepaste regels maken het niet makkelijker.

Het is een prachtig aanbod van Google: organisaties met een ANBI-status krijgen per maand een advertentiebudget van 10.000 dollar. Gratis.

Afhankelijk van hoe vaak erop geklikt wordt, kun je daar heel wat advertenties voor plaatsen. Dat levert je veel extra bereik op, want de advertenties verschijnen bovenin de zoekresultaten op Google.

“Wij krijgen er zeker 600 tot 700 extra bezoekers per dag door op onze website”, vertelt Anne Marsman, hoofdredacteur van Psychosenet.

Je moet er wel wat voor doen

Maar daar moet je wel wat voor doen. Zeker sinds Google de regels heeft aangescherpt voor dit programma voor ANBI’s.

“Adwords is best ingewikkeld. Je hebt zo veel mogelijkheden”, vervolgt Anne. “Dus, voordat je dat een beetje in de vingers hebt door bijvoorbeeld artikelen hierover te googelen, ben je flink verder.”

Niet voor niets zijn er talloze bureautjes die bij Adwords ondersteunen. Uitbesteden is dus ook een mogelijkheid, maar dat kost geld. Anne besluit daarom vol te houden, ook al zijn er wat voetangels en klemmen.

Lastige procedure

Het begint eigenlijk al bij de aanvraagprocedure. Een hele papierwinkel. Online weliswaar, maar toch. “Dan is de aanvraag eenmaal goedgekeurd en wil je het account inrichten, kom je er bijvoorbeeld achter dat je in het benodigde gmail-account vanzelfsprekend euro als valuta hebt aangevinkt. Maar Grants -het gratis programma voor ANBI’s- werkt met prijzen in dollars. Dat werkt dus niet.

Eenmaal verkeerd aangevinkt, kun je het niet veranderen. De enige oplossing is een nieuw gmail-account aanmaken. Natuurlijk kom je daar pas aan het einde achter, wanneer je verder alles netjes hebt ingesteld.”

Mooi, die tip hebben we vast binnen: wil je starten met Adwords via Google Grants, zorg dan dat je een gmail-account hebt met het vinkje bij dollars. En verder?

Verboden woorden

De kwaliteit van je advertenties en pagina’s waar je naar verwijst, vindt Google steeds belangrijker: ze verwachten professionele campagnes en relevante informatie. Ook hanteren ze al een tijd verboden woorden. Zoals namen van medicijnen. Begrijpelijk, want adverteren voor medicijnen is verboden. Maar ook gerelateerde termen blijken taboe.

“Dat is natuurlijk heel lastig voor patiëntenorganisaties die alleen maar voorlichting geven. Of als we onschuldige middelen noemen, zoals in ons geval dopamine. Dat is een lichaamseigen stof, maar die staat wel op Google’s zwarte lijst. De geautomatiseerde systemen van Google keuren je advertentie direct af.

Dan bel ik naar Google en krijg ik het advies om een synoniem te gebruiken. Helaas dat bestaat niet. Uiteindelijk heb ik al onze pagina’s met het woord dopamine tijdelijk offline gezet, totdat de advertentie was goedgekeurd. Om daarna weer alles online te zetten.

Soms krijg je iemand bij Google aan de lijn die het snapt. Die keurt je advertentie dan handmatig goed. Een volgende keer gaat het weer automatisch fout. Het kost behoorlijk wat tijd en energie.”

Verplicht adverteren

Een andere voorwaarde is dat je regelmatig adverteert. Je kunt niet een paar advertenties maken en maar laten draaien. Anne: “Google verlangt elke 3 maanden een nieuwe campagne, anders vervalt je budget.”

Voor doorzettende digirati

Google Grants, gratis Adwords voor organisaties met ANBI-status, blijft interessant als je organisatie bijvoorbeeld 1 of meer vasthoudende digirati binnen bereik heeft.

Digirati zijn mensen die goed kunnen omgaan met computers en internet. Het tegengestelde van digibeten. Met lol in Adwords, een beetje doorzettingsvermogen en getraind door onze cursus halen zij kosteloos extra bezoekers naar de website.

Zelf aan de slag met adverteren op Google? Schrijf je in voor de cursus Adwords op dinsdag 30 oktober 2018.