Ga naar de hoofdcontent Pijl naar beneden icoon

Het succes van mijnIBDcoach

Patiënten positief. Artsen en verpleegkundigen enthousiast. VWS overtuigd. Zelfs zorgverzekeraars die serieus meedenken over verdere financiering. Vaak lukt dit niet allemaal bij het maken en verspreiden van nieuwe zorg-apps. Maar bij mijnIBDcoach wèl.

We interviewden Tineke Markus, directeur van de Crohn en Colitis Ulcerosa Vereniging Nederland (CCUVN) over de succesfactoren.

Zorginnovaties staan of vallen met gelijkwaardige samenwerking

Vijf jaar geleden was het voor Tineke Markus nog ondenkbaar wat er inmiddels is neergezet voor de 80.000 IBD-patiënten voor wie zij zich sterk maakt als directeur van de CCUVN.
Dankzij mijnIBDcoach - een beveiligd persoonlijk online platform met verschillende toepassingsmogelijkheden - kunnen patiënten, verpleegkundigen en artsen de behandeling nu optimaal samen vormgeven.

MijnIBDcoach is echt opgezet vanuit de patiënt. Dat is ook de kracht van deze app.

Tineke Markus, directeur CCUVN

Trots?

Onwijs! Vooral omdat mijnIBDcoach echt is opgezet vanuit het belang van patiënten. Dat is ook de kracht van deze tool, die inmiddels in 10 grote ziekenhuizen wordt gebruikt. Vanaf het eerste begin hebben we actief meegestuurd, zowel vanuit onze vereniging als vanuit de stichting die hierbij is opgezet.

Wat is terugkijkend cruciaal geweest voor het succes van mijnIBDcoach?

Op de poli’s zagen Maag- Lever- Darmartsen veel patiënten met wie het ‘gewoon goed’ ging. Ook patiënten hadden het idee dat hun ziekenhuisbezoeken weinig toevoegden. Zo ontstond in het Academisch Ziekenhuis Maastricht het idee iets nieuws te ontwikkelen. Vervolgens is samenwerking gezocht met een MLD-arts en –verpleegkundige, met een investeerder, met een gecertificeerd technisch bedrijf dat ervaring had met online coaches, én met ons als patiëntenvereniging. Daarop zijn we samen gaan brainstormen waaraan de innovatie zou moeten voldoen. Vooral dat samen bouwen heeft uiteindelijk geleid tot dit mooie product.

Tineke Markus, directeur CCUVN

Heb je tips voor collega-organisaties die ook een digitaal hulpmiddel willen ontwikkelen?

Denk vooral na over de data die je gaat verzamelen. Wat wil je weten, meten en onderzoeken? Van wie zijn de data? Hoe garandeer je een veilig transport en beheer? En voldoet je hulpmiddel aan Europese normen op het terrein van data-uitwisseling?

In deze video vertelt Tineke Markus waar patiëntenorganisaties op moeten letten bij het ontwikkelen van digitale tools.

Meer informatie

Kijk voor meer informatie op:

Nieuw magazine PGOsupport

Het complete interview met Tineke Markus kun je lezen in ‘Supporter’, het nieuwe magazine van PGOsupport met ditmaal als thema: digitale zorg. Je vraagt het blad aan door een mail met je naam, postadres te sturen naar facilitair@pgosupport.nl.