Ga naar de hoofdcontent Pijl naar beneden icoon
Gevolgen coronamaatregelen voor onze dienstverlening

Hoe je het beste je nieuwsbrief verzendt

Je e-mailnieuwsbrief is een krachtig online communicatiemiddel. Want nieuwsbrieven stuur je op verzoek en ze landen rechtstreeks op de digitale deurmat. Hoe indringend is dat? Maar, hoe verstuur je ze?

De nieuwsbrief is de bekendste toepassing van e-mailmarketing. Een e-mailnieuwsbrief komt vrijwel altijd aan. In tegenstelling tot berichten op Facebook, Instagram of Twitter waar lang niet al je volgers al je berichten te zien krijgen.

Voor je nieuwsbrief melden mensen zich aan, omdat ze graag regelmatig iets van je horen. Stuur je de abonnees berichten die ze relevant en interessant vinden, dan blijf je met ze in verbinding.

Welk programma gebruik je?

Hoe zorg je dat je nieuwsbrieven er goed uitzien, niet in spamboxen terechtkomen, voldoen aan de privacyregels en efficiënt verzonden worden? Welk e-mailprogramma gebruik je daarvoor, vroeg een kleinere patiëntenorganisatie ons.

We legden de vraag voor aan collega-organisaties in de LinkedIn-groep van PGOsupport. Omdat ervaringsdeskundigheid goud waard is én omdat we zelf ook wel benieuwd waren naar de ervaringen en tips van patiëntenorganisaties.

E-mailprogramma’s genoeg

Natuurlijk kun je nieuwsbrieven versturen met je algemene e-mailprogramma, zoals Outlook. Maar dat is niet ideaal.

Deze mailprogramma’s zijn niet gemaakt om nieuwsbrieven mee te versturen. De opmaak, adressering en verzending (allemaal in de BCC?) is een heel gedoe.

Ze zijn niet gebouwd om grote aantallen van 1 mail te versturen. Doe je dat wel met een algemeen mailprogramma, dan is de kans groot dat je nieuwsbrieven in de spamboxen vallen. Bovendien ontbreken specifieke marketingfuncties zoals statistieken.

Misschien biedt je CRM-systeem de mogelijkheid om mailings te versturen. En anders zijn er talloze programma’s voor e-mailmarketing beschikbaar. We bespreken de meestgebruikte.

Mailchimp

Ongetwijfeld heb je weleens van Mailchimp gehoord. Het is een bekend en veelgebruikt nieuwbriefprogramma. Ook door patiëntenorganisaties, blijkt uit de reacties in onze LinkedIngroep. Dat is niet zo vreemd, want het is laagdrempelig, makkelijk te gebruiken en tot 2.000 abonnees gratis.

Bovendien koppel je het makkelijk aan je website voor de inschrijvingen, zeker met Wordpress. Ook de vormgeving blijkt een eitje met makkelijk aan te passen templates.

Organisaties die gebruikmaken van Joomla zijn misschien beter af met het nieuwsbriefprogramma Acymaling dat volgens een collega-organisatie in dat geval beter koppelt met de website en wat meer opties biedt.

Verder biedt Mailchimp alle functies die je van een e-mailprogramma mag verwachten, zoals statistieken die je inzicht geven hoe je nieuwsbrieven geopend en gelezen worden, het inplannen van verzending en verdere automatisering van taken.

Nadeel van Mailchimp is de beperkte en uiteraard alleen Engelstalige ondersteuning, ook bij de betaalde versie.

Laposta: privacyvriendelijk Nederlands alternatief

Een aantal organisaties heeft goede ervaring met het Nederlandse alternatief voor Mailchimp: Laposta. Niet alleen het programma, maar ook de ondersteuning is in het Nederlands. Bovendien werkt het net zo makkelijk als Mailchimp, met dezelfde functies en mogelijkheden. Groot voordeel van Laposta is dat het voldoet aan de AVG-richtlijnen.

Eén van de respondenten zegt hierover: “Zowel Mailchimp als Laposta gebruikt. Beide goed te doen. Zeker als je voor de start even een uurtje of twee oefent met een ervaringsdeskundige, het vaker gebruikt, zodat je niet vastroest en de tijd neemt.”

Begin bij de inhoud

Natuurlijk is het logisch dat je op zoek gaat naar een goed en makkelijk te gebruiken nieuwsbriefprogramma. Maar het begint vanzelfsprekend bij doel en inhoud van je nieuwsbrief. Wie en wat wil je ermee bereiken? Wat ga je vertellen? Hoe krijg je abonnees en hoe hou je ze vast? Hoe zorg je dat ontvangers je nieuwsbrieven ook openen?

Hieronder vind je vast wat inspiratie. En wil je er eens over van gedachten wisselen? Neem dan vooral contact op.

Ook interessant

 

Vragen over de e-mailnieuwsbrief?

Ben je benieuwd of jouw nieuwsbrief beter kan? Marjo Zijp denkt graag met je mee.

Neem contact op met Marjo