Ga naar de hoofdcontent Pijl naar beneden icoon
Jolanda van Dijk

Jolanda van Dijk

adviseur organisatieontwikkeling

Hoe weet je of jouw idee potentie heeft?

Enthousiast vertelt de vrijwilliger van de patiëntenorganisatie bij het rondje ‘nieuwtjes’ over zijn plan. Geschreven na een netwerkbijeenkomst. Hij heeft zoveel goede ideeën opgedaan.

Een kennisuitwisselingsbijeenkomst gaat hij organiseren! Na wat rondvragen blijkt iedereen laaiend enthousiast. En nu, na de bemoedigende knikjes aan tafel, weet hij genoeg: hier is echt behoefte aan!

Je ziet op een illustratie in zwarte inkt en aquarelverf een feestje. Althans, er hangen slingers, er zijn vier tafels vol eten, twee stapels borden, een vrouw springt uit een grote bruin met roze taart en roept: ‘Surprise!’ Ook onder de tafels staan schalen en dozen vol eten en je ziet daartussen 9 flessen wijn. Maar wie zijn de gasten? Naast de tafels zie je letterlijk ‘anderhalve man en een paardenkop’, weergegeven als iemand in een gele jurk met daarboven i.p.v. een menselijk hoofd, een ongelukkig paardenhoofd. Ook zie je een man met een rood gezicht die kijkt naar de vrouw die uit de taart springt. Tot slot zie je een broek met schoenen voor de tafels staan, zonder torso en zonder hoofd. Dat is een halve man!
Illustratie: Leontine Hoogeweegen, www.tienstekenlab.nl

De Apenheul

Energiek gaat hij aan de slag. Uitnodigingen, locatie, catering, programma, aan alles denkt hij. Dit wordt groots.  

Als ik hem na de bijeenkomst spreek, kijkt hij mij nauwelijks aan: “We hadden de hele Apenheul afgehuurd. Er kwamen 15 mensen.”

Ergens tussen de eerste positieve reactie en het niet verschijnen van deelnemers, is iets gebeurd. Maar wat?

Waarnemen

Onlangs volgde ik de cursus ‘Tekenen naar waarneming’. Dat betekende vooral heel goed kijken om te zien wat er echt is. Dat klinkt gemakkelijk, maar al snel ontdekte ik dat mijn ogen samen met mijn hersenen een spelletje spelen: ik zie maar half wat er in werkelijkheid voor mijn neus staat. Confronterend: ik zie vooral wat ik wíl zien.

Door je eigen enthousiasme en eigen waarheid zie je niet de werkelijkheid.

Verwrongen beeld

Zo gaat het ook in organisaties. Je denkt te zien en te horen wat mensen zeggen. Je probeert hun bedoelingen te doorgronden. Maar door je eigen enthousiasme en eigen waarheid – jouw filter - zie je niet de werkelijkheid, maar een verwrongen beeld.

Plan is klaar

Om anderen daadwerkelijk enthousiast te krijgen voor een goed idee, moet je ze meenemen in je gedachtenstroom. Je moet ze gedurende langere tijd informeren, verleiden, betrekken en activeren. Vraag hen daarbij naar hun ware behoeften. Dat laatste schiet er vaak bij in omdat je niet altijd wilt doorvragen, want:

  • mensen geven je de ‘verkeerde’, ofwel blokkerende, antwoorden.
  • ze willen allemaal iets anders.
  • ze hebben toch al gezegd het een goed idee te vinden

Daarbij: je plan is al klaar.

De meest ingewikkelde opgave bij het ontwikkelen van een idee naar een succesvol resultaat, is het betrekken van anderen.

Succesvol resultaat

De meest ingewikkelde opgave bij het ontwikkelen van een idee naar een succesvol resultaat, is het betrekken van anderen. En daarbij het luisteren voorbij de eerste, uit beleefdheid, aardige reacties. Alleen dan kom je erachter of jouw idee echt potentie heeft. En hoor je al snel of mensen echt geïnteresseerd zijn en daadwerkelijk willen komen naar jouw bijeenkomst. Want dat is wat je écht wilt - niet de beleefde knikjes aan de vergadertafel.

Heb jij ook een geweldig idee maar vrees je dat anderen de waarde ervan niet snappen? Bel me.

Wil je sparren over een nieuw idee?

Ik doe graag mee!