Ga naar de hoofdcontent Pijl naar beneden icoon
telefonisch en in persoon

Individueel lotgenotencontact

Duur 2 dagen
Doelgroep Medewerkers van patiëntenorganisaties die contactpersoon zijn of willen worden
Kosten € 100,- statiegeld
Locatie PGOsupport, Utrecht
Niveau Basis 
Leerpad Gespreksvaardigheden

Inschrijven mogelijk tot 13 september 2019

Inschrijven

Zet je ervaringsdeskundigheid deskundig in. Leer hoe je andere patiënten en cliënten helpt door lotgenotencontact.

Lotgenotencontact is een belangrijke dienst die patiënten- en gehandicaptenorganisaties hun leden bieden. Lotgenoten kunnen terecht voor een luisterend oor, het uitwisselen van ervaringen of praktische tips.

Inhoud 

De tweedaagse cursus geeft inzicht in typen gesprekken en de manier waarop je met verschillende bellers kan omgaan. Het bewaken van eigen grenzen komt aan bod, evenals de grenzen van ervaringsdeskundigheid: wat vertel je wel over jezelf en wat niet. Daarnaast komen de verschillende gespreksfasen aan bod en met name het afronden van het gesprek. 

De cursus bestaat uit inleidingen, discussie en oefenen van lastige situaties met behulp van een acteur/co-trainer. Daarnaast gaan we kort in op het verschil tussen lotgenotencontact per e-mail en telefonisch of face-to-face.

Voorbereiding

Voorafgaand aan de eerste cursusdag beschrijven de deelnemers een lastige situatie die ze hebben meegemaakt en waar ze niet goed raad mee wisten. Als ze nog geen ervaring hebben, geven ze van tevoren hun vragen door aan de trainer. 

Ook bekijken de deelnemers 2 open online colleges: 

Het online college Ervaringsdeskundigheid gaat in op de waarden en vaardigheden van de contactpersoon. Het online college Gesprekstechnieken behandelt de LSD-techniek: luisteren, samenvatten, doorvragen. 

Onderwerpen

  • Wat is lotgenotencontact (mogelijkheden en grenzen)?
  • Wat heeft de eigen organisatie te bieden?
  • Basisstructuur van een goed (telefoon)gesprek.
  • Informatie of ondersteuning? Doorvragen. 
  • Luisteren: wat is het en hoe doe je dat?
  • Grenzen aan lotgenotencontact; non-verbale signalen.
  • Omgaan met emoties van de ander en de eigen emoties.
  • Oefenen van gespreksvaardigheden, telefoongesprekken uitproberen.

Trainers

Anneke Helder – Trainer

Anneke Helder

Anneke Helder organiseert vanuit haar bureau Helder Advies scholingen en trainingen op het gebied van vraagsturing en participatie in zorg en welzijn.

Greetje Hingstman – Trainer

Greetje Hingstman

Greetje Hingstman heeft communicatie en gezondheidszorg als werkpassies. Zij runt samen met een partner Buro Goeie Grond, voor communicatie en marketingwerk.

Inschrijving cursus

* Deze velden zijn verplicht

Je naam:
Aanhef
Voorzieningen
Voorwaarden *
Privacybeleid *