Ga direct naar de content

'Veel geleerd bij cursus Social media strategie'

24 augustus 2021

Meer dan 1.000 cursisten volgen jaarlijks één of enkele van de ruim 100 cursussen die PGOsupport aanbiedt. Wie zijn de docenten en cursisten, wat leren zij van en met elkaar? We spreken cursist Dafne Vos en docent Corona de Wert over de populaire cursus Social media strategie. Volgens Dafne: “Een aanrader!”

Deel deze pagina:

Cursist Dafne Vos

Dafne Vos is vrijwilliger bij de Vereniging Nederland Davos (VND), een patiëntenvereniging voor mensen met (ernstig) astma. Ze volgde bij ons de cursus ‘Social media strategie’. Wat heeft haar dat opgeleverd?

Kanalen beter inzetten

“Samen met een andere vrijwilliger beheer ik de Facebookpagina van VND. Ik schreef me in voor deze cursus om te leren hoe wij onze socialmediakanalen nog beter in kunnen zetten”, vertelt Dafne. “Welk kanaal gebruik je bijvoorbeeld waarvoor? Hoe maak je je berichten aantrekkelijker? Hoe zorg je ervoor dat je zichtbaar bent? Hoe werken hashtags? Het kwam allemaal aan bod."

De dag na de cursus hebben mijn collega en ik het geleerde meteen toegepast.
Dafne Vos, cursist

Theorie én praktijk

"Voorafgaand kregen we een handig boek toegestuurd, waarin de theorie al uitgebreid beschreven staat. Voor elke cursusdag las je een aantal hoofdstukken en maakte je opdrachten ter voorbereiding. Zo konden we op de cursusdagen dieper op de stof ingaan en het maximale uit de cursusdag halen. Vooral dag 2 was heel erg ingericht op basis van de vragen en behoeften van de cursisten.
Stap voor stap namen we onze socialemediastrategie onder de loep en verbeterden we hem. Onze docent Corona de Wert was enthousiast en respectvol, en vertaalde de theorie continu naar onze situatie."

Kennis meteen toepassen

"De dag na de cursus hebben mijn collega en ik het geleerde meteen toegepast. Onze profieltekst hebben we bijvoorbeeld verbeterd. We schrijven onze berichten nu anders: korter, aantrekkelijker en we lokken meer interactie uit. Ik kijk nu ook kritischer naar elk bericht: is dit geschikt en interessant voor onze doelgroep? Als vervolgstap wil ik graag nog meer gaan doen met contentplanning."

Als sociale media voor jouw organisatie belangrijk zijn, is deze cursus zeker een aanrader.
Dafne Vos

Dafne: "Er is altijd wat te verbeteren"

"Als sociale media voor jouw organisatie belangrijk zijn, is deze cursus zeker een aanrader. Vanaf de basis bouw je je strategie op. Ook als je al een stap verder bent, is deze cursus nuttig. Er is vaak toch nog heel wat te verbeteren”, meent Dafne.

Cursusinformatie en inschrijven

De cursus Social media strategie is volledig online, in 3 bijeenkomsten van telkens 2,5 uur. Hou per bijeenkomst rekening met een voorbereidingstijd van ongeveer 2 uur. Dit najaar start de cursus op woensdag 17 november. Meer informatie over en inschrijven voor de cursus Social media strategie. Of bekijk de volledige cursusagenda.

Docent Corona de Wert

In de cursus Social media strategie leert Corona de Wert haar cursisten om social media planmatig en resultaatgericht in te zetten. Corona heeft haar sporen meer dan verdiend in het communicatievak. Ze is trainer, adviseur, tekstschrijver én auteur van de bestseller Handboek webredactie, inmiddels opgevolgd door het Handboek Online Redactie.

portretfoto Corona de Wert
Corona de Wert, PGOsupport-trainer 'Social media strategie'

Online is nog lang niet uitontwikkeld

PGOsupport werkt al ruim 10 jaar met haar samen. Corona de Wert: “Dat begon met de cursus Schrijven voor het web. Een website, internet, intranet – het was destijds onbekend terrein voor de meesten. Online was iets wat patiëntenorganisaties ‘erbij’ gingen doen. Dat is nu wel anders want een organisatie die online niet vindbaar is, die bestaat niet. Iedereen snapt tegenwoordig dat er veel te winnen is met goede online communicatie.”

Het is gedaan met zenden

"Sociale media zetten de communicatie compleet op z’n kop: iedereen kan alles delen. Daar moeten organisaties mee leren omgaan. Het betekent in ieder geval, dat het gedaan is met eenrichtingsverkeer. Alleen maar zenden kan niet meer. Het is voor veel mensen nog best lastig om die omslag te maken. Mijn cursussen helpen daarbij."

Het is belangrijk dat patiëntenorganisaties zichtbaar zijn op de plekken waar hun doelgroepen zijn.
Corona de Wert, trainer

Klantgericht communiceren: zoek verbinding

"Het is belangrijk dat patiëntenorganisaties zichtbaar zijn op de plekken waar hun doelgroepen zijn. Ik leer cursisten hoe ze klantgericht kunnen communiceren. Niet roeptoeteren wat jij belangrijk vindt of wat jij te bieden hebt, maar bieden wat je klanten nodig hebben. Waar lopen ze tegenaan, waar help je ze verder mee? Sluit daar met je berichten bij aan. Werk daarbij aan een eenduidig verhaal en zoek verbinding - met het juiste bericht, op het juiste moment, op het juiste kanaal.”

Omschakelen naar online cursussen

“Afgelopen jaar gaf ik al mijn cursussen online. Dat was even schakelen, voor de deelnemers én voor mij. Een praatje maken tijdens pauzes is lastiger, dat mis ik wel. Maar de breakout-rooms waar je in een online bijeenkomst met een klein groepje bij elkaar bent, maken veel goed. Van cursisten hoor ik dat ze de online bijeenkomsten lekker interactief vinden en dat de tijd omvliegt.
Een online cursus heeft meer voordelen. Geen vermoeiende reis naar de cursuslocatie, volledige focus op het thema en cursisten hebben al het materiaal bij de hand op het online leerplatform van PGOsupport.”

Van cursisten hoor ik dat ze de online bijeenkomsten lekker interactief vinden en dat de tijd omvliegt.
Corona de Wert

Kijken naar mogelijkheden

Corona heeft bewondering voor de mensen die de cursussen van PGOsupport volgen: “Leergierige, gedreven mensen. Doorzetters ook, die ondanks hun ongemak nét die stap extra willen zetten, en dat vaak als vrijwilliger. Ik leer zelf ook van de cursisten. Er zijn bijvoorbeeld altijd redenen om dingen níet te doen: gebrek aan tijd, praktische redenen, noem maar op. In mijn cursussen zie ik vooral mensen die met enige creativiteit mogelijkheden vinden om iets juist wél op te pakken.”

Een dikke 8 van cursisten

Cursisten zijn lovend, ze waarderen de cursus met een dikke 8: “Veel geleerd in korte tijd op een prettige manier”, “Fijne combinatie van cursusboek, uitleg in de bijeenkomsten, en de opdrachten om het meteen in de praktijk te brengen,” en “Heldere kaders en duidelijkheid over wat de leerdoelen zijn. Smaakt naar meer!” Dit zijn zo wat citaten uit de cursusevaluaties.

Schrijf je in!

Meer informatie over en inschrijven voor de cursus Social media strategie.

Meer weten?

Neem contact op met
Karin de Lange

Karin de Lange

marketingcoördinator