Ga naar de hoofdcontent Pijl naar beneden icoon
Gevolgen coronamaatregelen voor onze dienstverlening

"Kinderen weten vaak precies wat ze willen"

Kinderen en jongeren met een chronisch somatische aandoening hebben op school vaak net iets extra’s nodig: een kleine aanpassing of gerichte ondersteuning. Om het gesprek hierover te bevorderen, ontwikkelde stichting Zorgeloos naar School informatiegidsen: brochures, een stappenplan en een checklist. Gemaakt met partners en voor en door leerlingen, ouders en docenten.

Winnaar publieksprijs

Het project Doe-het-samen-gidsen won de publieksprijs van onze Impactprijzen 2020. Directeur Lydia Braakman nam de prijs tijdens onze online talkshow digitaal in ontvangst. Met de Doe-het-samen-gidsen kunnen leerlingen met een chronische aandoening samen met hun ouders en docenten gericht op zoek naar maatwerkoplossingen voor de knelpunten die zij ervaren.

Lydia Braakman, directeur van de stichting Zorgeloos naar school hoort dat haar project de Publieksprijs heeft gewonnen
Lydia Braakman van stichting Zorgeloos naar School hoort dat haar project de publieksprijs wint

Handvatten

"In elke klas van het basis- en voortgezet onderwijs zitten gemiddeld 3 leerlingen met een chronische aandoening. Vaak lopen zij tegen zaken aan die om een maatwerkoplossing vragen. Onze Doe-het-samen-gidsen zijn bedoeld om daarbij handvatten te bieden", zegt Lydia Braakman van stichting Zorgeloos naar School.

Online versie

De online versie van dit blik is inmiddels meer dan 20.000 keer gedownload. Het echte blik wilde de stichting aanvankelijk toesturen aan zowel leerlingen, ouders als aan de school. Maar uit kostenoverwegingen koos de organisatie uiteindelijk om per aanvraag slechts één blik te verstrekken.

Laagdrempelig in gesprek

"Nu blijkt dat dit nog veel beter werkt. De betreffende leerlingen, ouder of leerkracht moeten elkaar uitnodigen om met elkaar de informatie in het blik te bekijken", vertelt Lydia verder. "Zo raken ze op een laagdrempelige manier in gesprek en kunnen ze met elkaar nadenken over een specifieke oplossing die zowel aansluit bij de wensen van het kind en de ouder, als bij de mogelijkheden op school. Daarover kunnen ze vervolgens afspraken maken en vastleggen. De regie ligt zo waar die moet liggen: in de driehoek leerling, ouder en school."

De regie ligt zo waar die moet liggen: in de driehoek leerling, ouder en school.

5 veelvoorkomende thema’s

Het idee is gebaseerd op 2 vergelijkbare projecten die de stichting eerder uitwerkte voor kinderen met diabetes in het primair en voortgezet onderwijs. De reacties hierop waren zo enthousiast, dat al snel werd gevraagd om blikken voor kinderen met andere chronische aandoeningen.

Kinderen hebben vaak uitgesproken ideeën over wat zij nodig hebben.

Lydia: "Omdat veel problematiek vergelijkbaar is, besloten we om een breed toepasbare versie te maken die geschikt is voor alle kinderen met een somatische aandoening. Daarom bieden we met het laatst ontwikkelde blik geen aandoeningspecifieke informatie. In plaats daarvan focussen we op de 5 meest voorkomende thema’s: vermoeidheid, beperkte mobiliteit, gym, verzuim, toetsen en examens. Kinderen hebben vaak uitgesproken ideeën over wat zij op die terreinen nodig hebben, en weten ook heel goed wat ze per se niet willen."

Sterk concept

Uit de reacties op een online afgenomen vragenlijst blijkt dat de 2 eerst uitgebrachte diabetesgidsen aan de behoefte van kinderen, ouders en onderwijsprofessionals voldoen. Meer dan de helft van de ontvangers gebruikte de gids om met elkaar in gesprek te gaan. Daarnaast maakte ruim een derde afspraken en legde die vast in het bijbehorende zorgplan of de diabetespas. "Kortom, we weten nu dat dit positieve en oplossingsgerichte concept staat als een huis" constateert Lydia. "Dat is goed nieuws, vooral voor de 800.000 leerlingen in Nederland met een chronische aandoening."

We weten nu dat dit oplossingsgerichte concept staat als een huis.

Vervolg

"Inmiddels hebben we alweer plannen voor een vervolg. Jongeren geven namelijk aan dat zij ook graag een gids zouden willen hebben bij overstap van onderwijs naar stage en/of baan. Ook dat traject blijkt voor jongeren met een chronische aandoening vol met obstakels te zitten. De publieksprijs is een extra impuls om ons daarvoor in te zetten."

Meer informatie

  • Lees meer over de Doe-het-samen-gidsen op de website van stichting Zorgeloos naar school.
  • Bekijk het filmpje waarin Lydia Braakman het genomineerde project voor de Impactprijs 2020 toelicht:

Wil je weten welke organisaties onze Impactprijzen hebben gewonnen?

Bekijk de winnaars