Ga direct naar de content

Crowdfunding of online fondsen werven

Vaak wordt voor online fondsenwerving de term ‘crowdfunding’ gebruikt. Crowdfunding betekent letterlijk: gefinancierd worden door de menigte. Ofwel: het online werven van kleine bedragen (en soms ook hele grote bedragen!). Een ideale vorm om voor een specifiek doel te werven.

Deel deze pagina:

Net als bij andere vormen van fondsenwerving, start je met het betrekken van de mensen die dicht bij jou en je organisatie staan. Als je campagne goed is voorbereid, bereik je uiteindelijk ook mensen die je nu nog niet kent: je project zal zich als een online olievlek gaan verspreiden!

Wat is crowdfunding?

Een aantal aspecten is kenmerkend voor crowdfunding:

1 Je werft voor een specifiek en concreet doel

Dit doel is in één zin uit te leggen en wordt meteen begrepen door je publiek.

2 Er is een vooraf gesteld doelbedrag

Houd rekening met een maximaal doelbedrag van zo’n € 7.500,- 

3 Er is een specifieke looptijd

Indien je dit doelbedrag niet haalt binnen de maximale looptijd van 30 dagen, wordt het geld teruggestort naar de donateurs. Dit maakt een campagne extra urgent en zal je helpen om mensen sneller te laten instappen.

4 Het gebruik van een platform

Een platform zorgt er natuurlijk voor dat je project of actie makkelijk te vinden is, maar versimpelt ook de betaling en je kunt je resultaten en gegevens van donateurs inzien.

5 Tegenprestaties

Je biedt je donateurs verschillende tegenprestaties die gelinkt zijn aan verschillende bedragen. Dit heeft verschillende voordelen. Ten eerste zullen donateurs sneller meedoen (je maakt jezelf een stuk sympathieker). En ten tweede zullen zij zich mede-eigenaar gaan voelen.

Wanneer is crowdfunding succesvol?

Als je gaat crowdfunden, gaat het om de verspreiding van jouw droom: welk probleem wil jij met jouw project oplossen? Waarom zet jij je zo hard in voor jouw patiëntenorganisatie?

De kracht van crowdfunding is dat je op een laagdrempelige manier (online dus) mensen kunt vinden die achter jouw droom staan. Die dit net als jij belangrijk vinden.

Als deze mensen ‘aan de haal gaan’ met jouw project en het doorsturen naar eigen familie en vrienden, zal je project zich als een olievlek verspreiden. Het mooie is dat jij je netwerk uitbreidt met al deze nieuwe donateurs die je nu nog niet kent!

Online module

Wil je meer weten over crowdfunding en wat het je organisatie kan opleveren? Volg onze online module Crowdfunding. In 20-30 minuten leer je hoe je op een andere manier fondsen werft voor je organisatie. Of stel je vragen aan Marion Koppelman, adviseur fondsenwerving bij PGOsupport.

Meer weten?

Neem contact op met
Marion Koppelman

Marion Koppelman

adviseur fondsenwerving