Ga naar de hoofdcontent Pijl naar beneden icoon

Meer facebookvolgers scoren? Leer van de toppers

Hoe scoor je 30 tot 40% meer volgers in 6 maanden? Alzheimer Nederland, PDSB en Freya weten het. Ontdek hun tips voor meer succes op Facebook.

30 tot 40% meer volgers

De Prikkelbare Darm Syndroom Belangenvereniging (PDSB), Freya en Alzheimer Nederland hebben de laatste maanden opvallend goed gescoord op social media. Vooral de groei in facebookvolgers is enorm bij Freya (+42%), PDSB (+41%) en Alzheimer Nederland (+33%). Hoe kregen ze dat voor elkaar?

Freya: Week van de Vruchtbaarheid volop benut

Freya is de vereniging voor mensen met vruchtbaarheidsproblemen. De groei in facebookvolgers verklaart Marjolein Grömminger (medewerker PR) vooral uit de Europese Week van de Vruchtbaarheid.

"Tijdens deze week hebben we maximaal ingezet op social media om mensen erop te attenderen dat zwangerschap voor 1 op de 6 niet vanzelfsprekend is. Diverse berichten zijn enorm gedeeld, met veel nieuwe volgers als resultaat. We zijn in die week explosief gestegen en hebben de nieuwe volgers ook weten vast te houden.” 

Bekijk de facebookpagina van Freya.

PDSB: veel goede berichten en adverteren

Bij de PDSB is Dyana Loehr verantwoordelijk voor digitale media. Dyana denkt dat de snelle groei vooral komt doordat het Prikkelbare Darm Syndroom en de PDS Belangenvereniging steeds bekender worden. Maar liefst 10 tot 15% van de mensen heeft PDS, dus iedereen kent wel iemand die het heeft.

Bovendien zorgt een groot aantal fans op Facebook ervoor dat de PDSB-berichten veel gedeeld worden, waardoor het bereik en het aantal fans nog sneller stijgen.

Bekijk de facebookpagina van de PDSB.

Na Google en andere zoekmachines, komen de meeste nieuwe leden tegenwoordig via Facebook.

Dyana Loehr, PDSB

Betaalde advertenties

De PDSB zet naast gewone facebookberichten, ook betaalde advertenties in. Dyana: “De facebookadvertenties hebben natuurlijk een groter bereik dan onze gewone facebookberichten.

Maar uit de statistieken blijkt dat een aanzienlijk deel van het advertentiebereik toch organisch is. Dat wil zeggen: niet betaald. Dat komt omdat mensen de advertenties delen of erop reageren. En zo zorgen ze er gratis voor dat de advertenties aan nog veel meer mensen worden getoond, namelijk hun facebookvrienden.”

De advertentiecampagnes leveren de PDSB voldoende resultaat om er jaarlijks budget voor te reserveren. “Na Google en andere zoekmachines, komen de meeste nieuwe leden tegenwoordig via Facebook”, vertelt Dyana.

Dyana heeft de volgende tips voor collega-organisaties:

  • Post elke dag minstens 1 bericht.
  • Zorg voor afwisseling: serieuze teksten, grappige plaatjes, herkenbare spreuken/gezegdes, aankondigingen.
  • Veel mensen delen herkenbare beelden/teksten, omdat ze de boodschap zelf moeilijk kunnen verwoorden.
  • Vragen in een bericht geven meer reacties.
  • Beantwoord vragen zo snel mogelijk (zowel openbaar als via privéberichten).
  • Doe af en toe een winactie: vraag reacties, waarbij de leukste/origineelste wint.

Alzheimer Nederland: beheer social media uitbesteed

De nummer 1 (met stip van 8) in de social media top 10 van december 2016 is Alzheimer Nederland. Ook zij hebben meer succes door relevanter en interactiever te posten. Daarvoor hebben ze een bureau ingehuurd. Bekijk de facebookpagina van Alzheimer Nederland.

Mariël van Dasler, online communicatieadviseur Alzheimer Nederland, vertelt: “Wij bepalen de strategie en hebben continu overleg met het bureau. Als je social media goed wilt doen, moet je er dagelijks mee bezig zijn en die capaciteit hebben we zelf niet.”

Alzheimer Nederland vroeg het bureau om uit te zoeken of de Kloutscore omhoog kon naar aanleiding van hun 8ste positie in ‘onze’ social media top 10 van juni 2016. De Kloutscore is geen doel op zich, maar een meetlat die het succes (mate van interactie) op social media weergeeft.

De groei in facebookvolgers ziet Mariël ieder najaar. Die komt vooral door intensief en snel inhaken op de Alzheimerweek. Ook is goed en snel ingehaakt op de petitie en uitingen van schrijver Hugo Borst (hij heeft zelf een moeder met dementie) en de campagne rond de film ‘Ik wil dat dit niet wordt vergeten’.

“Via Facebook communiceren we persoonlijk met de achterban, met name mantelzorgers en verpleegkundigen. Het is een plek waar we 'dichtbij zijn', waar mensen hun verhaal kwijt kunnen en zich gesteund voelen. Afwisseling in berichten en vooral gedichten scoren daarbij enorm. Mensen reageren erop en posten zelf ook gedichten. En wij reageren weer op iedere reactie.”

Lees meer over het geheim van Alzheimer Nederland en hun succes op social media.