Ga naar de hoofdcontent Pijl naar beneden icoon
Gevolgen coronamaatregelen voor onze dienstverlening

Meer geld en bekendheid met crowdfunding

Stichting I Love My Back is nog jong en zit boordevol frisse ideeën. Naast een behoefte aan financiële middelen om aan de slag te gaan, is er een sterke wens om meer bekendheid te krijgen. Met crowdfunding wist de stichting aan beide wensen invulling te geven.

Juiste timing

Jana Spierings, oprichter en voorzitter van Stichting I Love My Back, was al bekend met crowdfunding. Maar een actie opstarten dat kwam er niet direct van. “Als beginnende stichting waren we nog zoekende naar welke activiteiten we wilden realiseren en hoe de financiering daarvan eruit zou gaan zien”, blikt Jana terug. “Ik zag het bij crowdfunding als belangrijk om als team voor zo’n actie te willen gaan en een manier te vinden om dit samen op te kunnen pakken.”

beeld van 3 jonge vrouwen uit de campagne Scolisquad van stichting I love my back
Beeld uit de campagne Scolisquad, met in het midden Jana Spierings

Online module crowdfunding

Eind 2018 kwam de online module Maak kennis met crowdfunding van PGOsupport voorbij. Jana zag de kans om het onderwerp crowdfunding op een laagdrempelige manier bij het team te introduceren. “We doorliepen de module als oriëntatie, om te kijken of het iets voor ons was. Het uitwerken van de opdrachten hielp bij het concretiseren van onze plannen. En we ontdekten wie van ons daar vol voor wilde gaan,” vertelt Jana. “Dat zorgde voor een basis waar we allemaal achter stonden.”

Renske Noordhuis hield ons scherp tijdens het crowdfundingtraject. Daardoor haalden we onze doelen.

Succes gegarandeerd

Dat Renske Noordhuis als adviseur fondsenwerving het vervolgtraject begeleidde en de trekkersrol min of meer overnam, ziet Jana als cruciale factor. “Alle neuzen dezelfde kant op krijgen is als externe partij soms makkelijker te realiseren dan van binnenuit”, vertelt Jana. “Renske hield ons scherp door kritische vragen te stellen en streng te zijn waar nodig. Daardoor haalden we onze doelen. Ze zat bovenop de voortgang en was enorm betrokken bij wat we wilden bereiken.”

Gedurende het crowdfundingtraject ontstond er ook meer verbinding, een bijzondere bijvangst. Jana: “We werkten met zijn allen aan hetzelfde doel: met crowdfunding voldoende geld ophalen om een evenement te organiseren. Renske drukte ons op het hart dat als we alle stappen van de module goed doorliepen, een succesvolle crowdfundingactie het resultaat zou zijn. Dus min of meer ‘succes gegarandeerd’. Daar gingen we natuurlijk voor. En dat lukte!”

Gedurende het crowdfundingtraject ontstond er meer verbinding, een bijzondere bijvangst.

Via DoSupport haalde Stichting I Love My Back in 10 dagen ruim 3000 euro op. Daarmee organiseerden zij Scolisquad, een evenement voor en door jongeren met scoliose.

Meer bekendheid

De inspanningen waren dus zeker niet voor niets. Jana ziet bovendien dat de crowdfunding heeft bijgedragen aan meer bekendheid van de stichting. “Bij het vragen van hulp aan anderen, heb je een duidelijke boodschap nodig om te verspreiden. Ook daarbij hielp Renske. Zowel bij het helder krijgen wat die boodschap precies is, als bij een strategie om deze naar buiten te brengen. Crowdfunding is dus eigenlijk ook een goede marketingtool. Meer mensen zien wie je bent en waarmee je bezig bent. Met name voor startende patiëntenorganisaties kan crowdfunding dus extra interessant zijn.”

Crowdfunding is ook een goede marketingtool. Het heeft bijgedragen aan meer bekendheid van de stichting.

‘Laat weten dat je hulp nodig hebt’

Veel patiëntenorganisaties zien crowdfunden echter niet als financieringsoptie, omdat zij om geld vragen lastig vinden. Voor die organisaties heeft Jana een duidelijke boodschap: “Als jij jouw doelen wilt behalen om anderen te kunnen helpen, dan heb je simpelweg geld nodig. En ga maar bij jezelf na: vind jij het fijn als je iemand kunt helpen? Mensen helpen graag, maar daarvoor moeten ze wel weten dat er hulp nodig is.”

Meer weten over crowdfunding?

Heb je ook belangstelling voor een crowdfundingsactie? Of wil je meer weten over onze online module Maak kennis met crowdfunding?

Dan kun je terecht bij onze adviseur fondsenwerving, Renske Noordhuis.

Neem contact op met Renske