Ga direct naar de content

Peil eens via social media de mening van je achterban

14 maart 2022

Er zijn veel manieren om de mening te peilen bij je achterban. Hoe je peilt, is afhankelijk van wat je weten wilt. Het hoeft niet altijd groots en meeslepend. Het kan ook klein en kort. Bijvoorbeeld via social media, voor een eerste indruk. Hoe doe je dat?

Deel deze pagina:

Weten wat er speelt bij de mensen die je vertegenwoordigt, is belangrijk. Alleen dan weet je of je de goede dingen doet. En of je het goed doet. Je doet ‘t tenslotte voor hen.

Achterbanraadpleging

Hoe kom je te weten wat de achterban ervan vindt? Waar ze behoefte aan hebben? Wat ze van een actueel thema vinden? Nou, vraag het ze gewoon. Dat noemen we een achterbanraadpleging.

Vaak denk je dan als eerste aan een enquête. Dat is een goede methode om uitgebreid de mening te achterhalen. Wil je ook weten waarom de achterban er zo over denkt? Dan komt de focusgroep in beeld. Dat is een gespreksgroep met 6 tot 12 mensen.

Hoe kom je te weten wat de achterban ervan vindt? Nou, vraag het ze gewoon.

Valkuil: ellenlange vragenlijsten

Juist bij die veelgebruikte enquête is het wel even oppassen. Je denkt al gauw: als we dan toch bezig zijn, vragen we maar meteen zoveel mogelijk.

Leeftijd, afkomst, waardering van de organisatie, tevredenheid, rapportcijfer voor het ledenblad, onderwerpen, thema’s… zucht, dat zijn wel heel veel vragen. Inderdaad.

Veel vragen in 1 keer stellen, lijkt efficiënt. Maar lange lijsten werken niet. Hoe meer je vraagt, hoe minder aandacht een respondent schenkt aan elke vraag. Krijg je dan wel doordachte antwoorden? Of erger… ze beginnen er misschien niet eens aan.   

Dat is ook onze ervaring, met de PG-monitor bijvoorbeeld. Die gaat over belangrijke onderwerpen. En toch wordt hij slecht ingevuld. Hij is duidelijk te lang. Dat doen we de volgende keer anders.

Veel vragen in 1 keer stellen, lijkt efficiënt. Maar lange lijsten werken niet.

Insta, Twitter, LinkedIn, Facebook

Zit je op Instagram, Twitter, LinkedIn of Facebook? Dan kun je dat ook inzetten voor achterbanraadpleging. Bijvoorbeeld met een poll.

Je stelt een vraag, met telkens 2 of een paar keuze-antwoorden. Heel simpel. Bijvoorbeeld:
‘Hoe organiseren we dit jaar de ledendag?’

  • Online
  • Fysiek

‘Wat is voor jullie het grootste knelpunt in de zorg?’

  • Wachttijden
  • Gebrek aan specialistische kennis
  • Zorgverzekeraars

‘Ik wil meer weten over…’.

  • Nieuwe behandelingen
  • Nieuwe medicatie
  • Levensstijl
  • Werk en aandoening

Vaak is dat voldoende voor een eerste indruk. Wil je meer weten, dan kun je altijd nog een (korte) enquête of focusgroep organiseren.

Zo polste PGOsupport op LinkedIn hoe patiëntenorganisaties denken dat ze het beste structureel geld binnen kunnen halen. Daarmee krijgen we niet alleen aandacht voor het onderwerp fondsenwerving, we ontdekken ook hoe organisaties erover denken.

Uit de antwoorden blijkt dat ze nog vooral leunen op fondsen en subsidies. Dat betekent voor ons werk aan de winkel. Want telemarketing, crowdfunding en nalatenschappen zijn nog ver in de minderheid. En daarmee laten organisaties kansen liggen.

Via social media kun je in korte tijd beeldvorming, ideeën of thema's achterhalen. Daar kan geen enquête tegenop.

Ideeën verzamelen

Zo kun je in korte tijd beeldvorming, ideeën of thema’s achterhalen. Dat hoeft niet per se met een poll. Een oproep in een bericht kan natuurlijk ook. Zo vroeg stichting I love my back op Instagram welke onderwerpen ze het beste kunnen behandelen in hun volgende podcast. Wij deden dat op LinkedIn met onderwerpen voor ons magazine Supporter.

Snel een indruk

Via social media krijg je vrijwel direct antwoord. Daar kan geen enquête tegenop. En het geeft je aanknopingspunten voor een artikel, een activiteit of misschien zelfs voor je beleidsplan. Je achterban voelt zich gehoord. Laat je verrassen door de verhalen die je soms binnenkrijgt. Die zijn niet bruikbaar voor statistische analyse, maar ze geven je achterban wel een gezicht.

Wil je meer weten over de inzet van social media voor meningspeiling? Neem dan contact op met Caroline Donner.

Meer weten?

Neem contact op met
Caroline Donner

Caroline Donner

adviseur achterbanraadpleging