Ga direct naar de content

Hoe betrek je jongeren bij je organisatie?

14 november 2017

Hoe krijg je (meer) jongeren bij je patiëntenorganisatie? Als leden én vrijwilligers. Tips uit de bijeenkomst ‘Jongeren betrekken’.

Deel deze pagina:

Jongeren bieden een frisse kijk

PGOsupport organiseerde een bijeenkomst over ‘jongeren betrekken’. 36 mensen van 22 organisaties kwamen ervoor naar De Moestuin in Utrecht.

De startvraag: waarom wil je jongeren betrekken bij je organisatie? De antwoorden: omdat ze erbij horen. Zij kunnen de aandoening ook hebben en je organisatie is er voor iedereen. Je wilt representatief zijn. Het is belangrijk voor de continuïteit van de organisatie. En het verrijkt: jongeren dragen nieuwe ideeën aan, komen met andere invalshoeken.

Jongeren horen erbij. En ze dragen nieuwe ideeën aan, hebben andere invalshoeken.
Bijeenkomst 'jongeren betrekken', oktober 2017

Vandaar: ruim baan voor de jongeren. Maar hoe pak je dat aan?

Scouting Nederland geeft jongeren ruimte

De 19-jarige Arwen van de Leeuw, inmiddels jongste bestuurslid bij Scouting Nederland, en Yvonne Snelders vertellen hoe deze organisatie jongeren bij de organisatie betrekt. Scouting Nederland is niet over een nacht ijs gegaan. Hun aanpak was grondig. Met continue aandacht trekken ze jongeren over de streep.

Arwen van de Leeuw en Yvonnen Snelders van Scouting Nederland, aan het woord op de bijeenkomst jongeren betrekken
Yvonne Snelders en Arwen van de Leeuw vertellen hoe Scouting Nederland jongeren betrekt

#jongemeedenktank: volop ideeën

De deelnemers gingen zelf aan de slag. Ze verzamelden zoveel mogelijk ideeën om jongeren te bereiken aan de hand van de thema’s uit het onderzoek. De #jongemeedenktank, bestaande uit 2 jongeren, beoordeelde vervolgens de ideeën.

Een aantal ideeën op een rijtje

Meer zichtbaarheid

Zichtbaar zijn bij jongeren is belangrijk. “Jongeren hebben behoefte aan informatie over hun aandoening en zoeken op het internet, waar ze verdwalen in de vele en ongeschikte informatie”, stelt het Kickstartrapport. Tips voor meer zichtbaarheid:

  • Internet en social media worden uiteraard veel genoemd (Facebook, Twitter, Instagram); plaats oproepen, start speciale jongerengroepen
  • Laat jongeren vloggen (videofilmpjes op YouTube)
  • Laat artsen jongeren bij de diagnose doorverwijzen
  • Maak lidmaatschap geen voorwaarde om toch mee te doen
Jongeren werken het thema zichtbaarheid uit op een flipover
Aan de slag met het thema zichtbaarheid

Positief imago

‘Jongeren associëren patiëntenorganisaties met mensen die ‘echt’ ziek zijn en ervaren een barrière om betrokken te raken’, zo blijkt uit het Kickstartonderzoek. Alleen al woorden als ‘lotgenotencontact’ en ‘lidmaatschap’ spreken hen niet aan. Tips voor minder stoffigheid:

  • Gebruik niet de term ‘patiëntenvereniging’, maar informatie voor… of iets dergelijks
  • Maak de website persoonlijker, met citaten, verhalen, foto’s, filmpjes
  • Deel verhalen van jongeren
  • Vermijd het woord ‘vrijwilligerswerk’
Patiëntenorganisaties hebben een stoffig imago. Wil je jongeren aanspreken, vermijd dan termen als lotgenotencontact, lidmaatschap, vrijwilligerswerk.
Bijeenkomst 'jongeren betrekken', oktober 2017

Bied concrete taken

Volgens Kickstart zijn jongeren best gemotiveerd om af en toe eens een vrijwilligerstaak te vervullen, mits in hapklare brokken opgediend.

  • Bied duidelijke, leuk omschreven taken
  • Bied jongeren gratis workshops aan
  • Korte en duidelijke activiteiten
  • Geef jongeren verantwoordelijkheid
Deelnemers van de bijeenkomst buigen zich over tips voor het betrekken van jongeren
Nadenken over tips om jongeren aan te spreken 

Samenwerken met jongeren buiten je organisatie

Zoek het letterlijk en figuurlijk eens op een ander terrein:

  • Samenwerken met groot sportevenement
  • Meet & Greet dinner
  • Werk samen met andere organisaties
  • Sluit aan bij festivals (Lowlands bijvoorbeeld)

Generatiekloof overbruggen

Het Kickstartonderzoek traceerde vooroordelen en onbegrip over en weer tussen jongeren en ouderen. De belevingswereld en levensfases zijn verschillend en dat wil weleens botsen. Tips om de kloof te overbruggen:

  • Laat jongeren meebeslissen
  • Zet jong en oud bij elkaar en bevraag elkaar
  • Meer en beter luisteren naar elkaar
  • Denk in mogelijkheden

Wij helpen je op weg

Het onderwerp ‘jongeren betrekken’ leeft enorm onder patiënten- en cliëntenorganisaties. Telkens als we erover publiceren, is er veel respons. Maar wist je ook dat PGOsupport je ermee op weg kan helpen?

Wil jouw organisatie intensiever met jongeren aan de slag? Neem contact op met PGOsupport en onderzoek samen wat voor jullie een kansrijke aanpak is. Want, er bestaat geen standaardaanpak om jongeren te betrekken. Dat blijkt ook uit het Kickstartonderzoek naar jongeren betrekken, dat PGOsupport door jongeren zelf liet uitvoeren.

Meer weten? Neem contact op met
Jolanda van Dijk

Jolanda van Dijk

adviseur organisatieontwikkeling