Ga direct naar de content

Tips voor digitale toegankelijkheid

5 oktober 2022

Sinds kort voldoet de website van PGOsupport volledig aan de richtlijnen van digitale toegankelijkheid. Dit betekent dat de site ook goed bruikbaar is voor mensen die slechtziend, blind, doof of slechthorend zijn of een andere (functie)beperking hebben. Anne van Voorthuizen, online communicatieadviseur van PGOsupport, geeft tips voor organisaties die hier ook mee aan de slag willen.

Deel deze pagina:

Is de website van jouw organisatie ook goed leesbaar voor mensen die minder goed of niet zien? Mensen die via een screenreader of braille hun weg vinden op internet? Heb je wel eens met je ogen dicht naar een video geluisterd? Of juist een video bekeken waarbij je je oren dicht hield? Zo ontdek je al snel hoe een video overkomt op iemand die blind of doof is. En zo zijn er nog talloze voorbeelden van hoe mensen die blind, slechtziend, doof of slechthorend zijn ‘struikelen’ over veel websites. En vergeet niet: naast websites, zijn er ook nog apps, winkels, gebouwen etc. die allemaal lastige hindernissen kunnen zijn voor mensen met een beperking.  

Overheidswebsites verplicht digitaal toegankelijk

Sinds 2018 zijn alle (semi)overheidswebsites en digitale applicaties van de overheid verplicht om te voldoen aan toegankelijkheidseisen. Vereist is niveau AA (waarbij A lichter is, en AAA nog zwaarder). Dit Nederlandse besluit is een uitwerking van de Europese richtlijn. Ongeveer tweederde van de gemeenten voldoet inmiddels gedeeltelijk of volledig aan de richtlijnen. Toen deze wet inging in 2018 werd er veel over geschreven, maar nu hoor je er eigenlijk weinig meer over. Dat is jammer, want het is super belangrijk dat digitale informatie voor iedereen, ook voor mensen met een beperking, toegankelijk is.

Ook voor patiënten- en cliëntenorganisaties

Belangrijk voor patiënten- en cliëntenorganisaties: ook  websites en apps van niet-overheden moeten bruikbaar zijn voor mensen met een beperking, op basis van een andere wet, de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte. Eigenlijk gelden hier dezelfde richtlijnen, maar wordt er iets soepeler omgegaan als er kostbare aanpassingen nodig zijn.

PGOsupport.nl is nu digitaal toegankelijk

Goed nieuws: de website van PGOsupport voldoet nu volledig aan deze richtlijnen van digitale toegankelijkheid!  We zijn geen overheidsinstantie maar willen wel dat onze informatie voor iedereen beschikbaar is, en natuurlijk graag een goed voorbeeld geven. We voldoen nu – met een toegankelijkheidsverklaring -  volledig aan niveau AA van de WCAG-richtlijnen, ofwel Web Content Accessibility Guidelines (versie 2.1). 

Grote klus

Laat ik eerlijk zijn: het is best een grote klus om je website te laten voldoen aan deze richtlijnen. Ik heb dit nu een paar keer voor verschillende websites begeleid. Bij PGOsupport begonnen we bij de nieuwe website met een excel met 120(!) puntjes die aangepast moesten worden, en dat terwijl de webbouwer bij de eerste oplevering al rekening gehouden had met digitale toegankelijkheid. De meeste vereiste aanpassingen zijn technisch van aard, voor niet-techneuten lastig om grip op te krijgen. De code van de website moet dan net iets anders zijn zodat mensen die blind zijn met een screenreader goed door de website kunnen navigeren. Hierbij is het belangrijk dat de (technische) webbouwer het belang inziet van een toegankelijke website voor mensen die blind zijn of een andere functiebeperking hebben. Maak ook heldere afspraken hierover.

Voor veel technische puntjes zal de webbouwer zelf creatief een oplossing moeten zien te vinden. Het is ook handig om een toegankelijkheids-expert erbij te betrekken (kost meestal wel geld…) die advies kan geven. Kies als het even kan een expert die ook de toegankelijkheidsverklaring kan opstellen, als je dat wilt. Uiteindelijk hebben we alle puntjes opgelost. De ervaring leert dat je hier al snel een jaar mee bezig bent. Zelf heb ik vooral geleerd dat wat voor de een toegankelijk is, voor een ander juist níet toegankelijk kan zijn. Een website-design met lichte kleuren is voor veel mensen bijvoorbeeld prettig. Maar voor mensen die níet goed kunnen zien, zijn lichtgrijze letters, of lichtegrijze kleurvlakken juist niet handig.  En zo zijn er heel veel voorbeelden. Je moet dus steeds zoeken naar de beste oplossing. 

Begin gewoon ergens

Als je voor het eerst in dit onderwerp gaat verdiepen kan het je duizelen omdat het gaat om veel details. Bijvoorbeeld: de kleuren zijn niet goed leesbaar voor slechtzienden, of de navigatie is onbereikbaar voor screenreaders (lees meer bij tips voor webredacteuren). Waar moet je beginnen? In juni nam ik nog deel aan het congres Digitale toegankelijkheid, razend interessant voor webredacteuren die hiermee bezig gaan. Een wijze raad van verschillende sprekers: begin ergens, en ga dan stap voor stap aan de slag. Om je te helpen heb ik 8 tips voor je op een rij gezet. Dit zijn de belangrijkste punten om mee te beginnen.

Bron:

 

Meer weten?

Neem contact op met
Anne van Voorthuizen

Anne van Voorthuizen

online communicatieadviseur