Ga direct naar de content

5 tips voor een betere achterbanraadpleging

1 oktober 2021

Wat houdt je achterban bezig, wat vinden ze belangrijk, waar lopen ze tegenaan door de gevolgen van hun aandoening? Je komt erachter met een achterbanraadpleging. Hoe pak je dat het beste aan? Met deze 5 tips haal je (nog) meer uit je raadpleging.

Deel deze pagina:

1. Formuleer je doel en onderzoeksvraag

Wat is de reden dat je je achterban wilt bevragen? Wat hoop je ermee te bereiken? En op welke vraag wil je beslist een duidelijk antwoord kunnen geven? Beantwoord deze vragen alvast voor jezelf.

Dat geeft je niet alleen focus en structuur, maar ook ‘grond onder je voeten’ om met reden privacygevoelige informatie op te halen. Het helpt je ook bij het maken van keuzes in wat je wel én niet gaat vragen.

2. Gebruik een manier van raadpleging die past bij je doelgroep

Er zijn vele manieren om een raadpleging uit te voeren, maar niet elke manier is voor elke doelgroep geschikt. Bepaal daarom eerst wie je wilt bereiken, en of die groep bepaalde kenmerken heeft waar je rekening mee moet houden.

Niet elke manier is voor elke doelgroep geschikt.

Let hierbij op keuzes als: wel of niet digitaal, mondeling of schriftelijk, individueel of in een groep. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor combinaties, zeker als je te maken hebt met een gevarieerde doelgroep.

3. Zorg voor een brede raadpleging


Denk goed na over wie je nodig hebt om goede antwoorden op je vragen te krijgen. Benader je alleen de leden of donateurs, of bevraag je een bredere groep mensen? Vaak loont het om niet alleen te focussen op de eigen achterban.

Wees creatief in het benaderen van mensen die je nog niet kent.

Wees hierbij creatief in het benaderen van mensen die je nog niet kent. Waar kom je die tegen, in een wachtkamer, via je vriendenkring, bij bepaalde zorgverleners, of misschien wel in de bibliotheek of een andere openbare ontmoetingsplek in de buurt?

4. Zorg dat de input die je ophaalt daadwerkelijk wordt toegepast

Na je raadpleging heb je veel waardevolle informatie. Blijf er scherp op dat die informatie ook echt wordt toegepast bij het maken en uitvoeren van nieuwe plannen. Zorg ook dat de behoeftes die mensen hebben aangegeven hierin daadwerkelijk een plek krijgen.

Om jezelf scherp te houden, is het goed om de uitkomsten na verloop van tijd weer eens te bekijken en je af te vragen: sluiten onze activiteiten nog steeds aan op de geboden input?

5. Geef een terugkoppeling aan de deelnemers

Zij zijn waarschijnlijk net zo benieuwd naar de uitkomsten van de raadpleging als jij. Behalve het delen van de uitkomsten is het ook goed om hen te laten weten wat je ermee gaat doen.

Dit vergroot niet alleen het gevoel van verbondenheid met de organisatie, de deelnemers voelen zich zo ook gehoord. Hierdoor zijn zij waarschijnlijk bereid om een volgende keer opnieuw mee te doen aan een raadpleging.

Magazine PGOsupport

Dit artikel is onder de titel 5x impactvolle achterbanraadpleging verschenen in Supporter #9, september 2021. Supporter is het magazine van PGOsupport. Lees meer over Supporter.

Meer weten?

Neem contact op met
Caroline Donner

Caroline Donner

adviseur achterbanraadpleging