Ga direct naar de content

Facebook Live organiseer je zo – 7 tips

11 juni 2020

Borstkankervereniging Nederland (BVN) heeft ruime ervaring met webinars, onder meer via Facebook Live. Ontdek hoe BVN een professionele online vraag- en antwoordsessie met experts organiseert.

Deel deze pagina:

Web + seminar = webinar

Webinar is een samenvoeging van ‘web’ en ‘seminar’. Het is een evenement op internet met alleen een online publiek: sprekers vertellen hun verhaal voor de camera en het publiek kijkt mee via de laptop, tablet of smartphone.

Meestal kun je de sprekers vragen stellen via de chat. Een mooi middel om bijvoorbeeld drukbezette experts veelgestelde vragen van patiënten te laten beantwoorden.

Facebook live voor gemak en bereik

Er zijn veel toepassingen en platforms voor zo’n live uitzending. Facebook Live is er 1 van. Voordelen van Facebook zijn de eenvoud en het grote bereik.

Borstkankervereniging Nederland (BVN) bereikte vorig jaar met 1 Facebook Live maar liefst 40.000 mensen. Dat komt doordat veel mensen Facebook al gebruiken.

En met een paar voordelige advertenties kom je onder de aandacht van veel Facebookers die jouw organisatie nog niet volgen.

Via YouTube op je eigen pagina

Voor mensen die geen Facebook hebben, kun je de livestream doorzetten naar YouTube en zo via je eigen website weergeven. Ook via YouTube kunnen kijkers vragen stellen.

Nog een voordeel van zo’n live uitzending: je kunt achteraf terugkijken. Een soort uitzending gemist.

Professioneel voorbeeld

Communicatieadviseur Deborah Ligtenberg van BVN heeft inmiddels ruime ervaring met Facebook Live. Vooral de laatste uitzending ziet er professioneel uit.

Daarin beantwoorden 4 experts op verschillende locaties veelgestelde vragen over borstkanker en corona. Met goede beeldschakeling tussen de locaties, prima beeld en geluid, gelikte vormgeving en bijschriften.

Uitbesteden zonder sores

Het professionele resultaat is mogelijk door de techniek volledig uit te besteden. De kosten vallen mee: € 500,- voor uitzending met online streaming vanaf meerdere locaties en € 250,- vanaf 1 locatie, met meerdere mensen aan tafel. Dat is exclusief reiskosten van de AV-professional.

Daarmee is de techniek helemaal geregeld. Voor kleinere organisaties misschien een drempel, maar daar zijn wellicht sponsors voor te vinden.

Concentreer je op de inhoud

“Eerst deden we de techniek zelf. Dat is op zich niet moeilijk. Maar de ene keer hadden we goed beeld en minder geluid, de volgende keer was het andersom en een derde keer haperde de wifi op locatie, waardoor ik de uitzending met mijn mobiele telefoon moest redden.”

De tips van BVN

Door de techniek uit te besteden, kunnen Deborah en haar collega’s zich concentreren op de inhoud. Voor collega-organisaties die ook zo’n online webinar willen organiseren, heeft Deborah de volgende tips:

  1. Geef de sprekers duidelijke instructies: goede internetverbinding (en test dit vooraf), goede belichting (geen tegenlicht), gebruik browser Chrome, inhoudelijke briefing.
  2. Maak een draaiboekje; schrijf het openingswoord en de afsluiting uit. Organiseer je een vraag- en antwoordsessie, neem wat veelgestelde vragen op in het draaiboek om mee te beginnen.
  3. Laat kijkers hun vragen stellen in de reacties, niet in de chat want dan komen ze meteen in beeld.
  4. Verdeel de taken: iemand voor de chat, iemand om te presenteren en iemand voor de techniek.
  5. Filter de vragen die via de chat binnenkomen. Geef ze bijvoorbeeld via een kaartje door aan de presentator zodat die ze aan de juiste expert kan stellen. Zet daarbij de voornaam van de vragensteller; dat maakt het persoonlijk, waardoor de kijkers zich betrokken voelen.
  6. Behandel persoonlijke vragen die inzoomen op een individuele situatie niet in de uitzending. Geef die vragenstellers achteraf persoonlijk antwoord.
  7. Maak een app-groepje om tijdens de uitzending contact te onderhouden met de experts op afstand.

Meer over online bijeenkomsten

Meer weten?

Neem contact op met
Jolanda van Dijk

Jolanda van Dijk

adviseur leren en ontwikkelen