Meer weten?
Neem contact op met
In haar advieswerk ziet Jolanda van Dijk waar patiëntenorganisaties kansen laten schieten. Hier haar 5 inkoppers voor meer slagkracht die je niet mag missen.
Doel en middel worden vaak door elkaar gehaald. In plaats van dat je aansluit bij de specifieke wens van de achterban, focus je op de activiteit.
Lotgenotencontact is bijvoorbeeld een middel, geen doel. Bij de evaluatie daarvan gaat het niet om de vraag of er voldoende mensen waren, maar wat de activiteit heeft bijgedragen aan het welbevinden van de deelnemers. Het lijkt een detail, maar door goed te focussen op het doel, behaal je meer impact en bespaar je energie en tijd.
Dat is iets anders dan het delen van successen. Het gaat er vooral om dat je je achterban en netwerk betrokken houdt bij waarmee je bezig bent, ook al gaat het om kleine stappen achter de schermen.
Neem je netwerk daarom mee in je verhaal. Vertel wat je doet, waar je hart ligt, waar je van wakker ligt en wat je daaraan wilt veranderen.
Neem je netwerk mee in je verhaal.
En voeg daaraan een persoonlijke noot toe over wat jou enthousiast maakt. Dat werkt beter dan een droog beleidsverhaal. Kortom, sta in de wereld en betrek de wereld bij jouw organisatie.
Je bent niet de enige die zich druk maakt over gezondheid, behandeling, kwaliteit van leven. Zoek medestanders bij de beroepsgroepen, zorgverzekeraars, opleiding, kennisinstituten etc. Zoek ook samenwerking met de brede patiëntengroep, dus ook met de niet-leden. Die brede insteek is een strategische keuze, want zo kun je gebruikmaken van andere inzichten, ideeën meningen, ervaringen en competenties. Dat kost misschien meer tijd, maar het leidt wel tot betere resultaten.
Met een goed doel en aantrekkelijke acties kun je geld ophalen. Nee, dat gaat niet vanzelf, je hebt lef nodig om te staan voor datgene wat je wilt bereiken, om de arena in te gaan en daarvoor geld te vragen.
Zorg dat je iets goed te bieden hebt, ga de boer op en vraag.
Dus zorg dat je iets goeds te bieden hebt, ga de boer op en vraag. Zo ontdek je: er is geld genoeg.
Vrijwilligers brengen niet alleen wat, ze komen ook iets halen: informatie uit de eerste hand, sociale contacten, een kring van ‘collega’s’, daginvulling of structuur. Sta open voor deze persoonlijke motieven en probeer daaraan tegemoet te komen. Dat motiveert en houdt de vrijwilligers van wie je het moet hebben betrokken.
Dit artikel is verschenen in ‘Supporter #7, november 2020’ onder de titel '5 tips voor extra slagkracht'. Supporter is het magazine van PGOsupport. Wil je het ontvangen? Mail voor een abonnement je adresgegevens naar facilitair@pgosupport.nl. Dan sturen wij het kosteloos toe. Lees meer over Supporter.