Ga direct naar de content

5 tips voor samenwerking vanuit ervaringsdeskundigheid

31 januari 2022

Je wilt vanuit je patiëntenorganisatie actief meedenken namens de mensen die jij vertegenwoordigt. Maar hoe maak je daarbij werkelijk het verschil met jouw ervaringsdeskundigheid? PGOsupport en Lucie Peijnenburg van Patiëntenfederatie Nederland, geven 5 tips voor PRIMA samenwerking.

Deel deze pagina:

1. Participatiematrix gebruiken

Met de participatiematrix kun je vanaf het begin je rol als patiëntvertegenwoordiger helder krijgen. Ben je toehoorder, meedenker, adviseur? Let erop dat je je ervaringsdeskundigheid inzet in een passende rol! Zorg ook dat je van tevoren helder hebt waar je iets over te zeggen hebt (en waarover niet), wat er met jouw inbreng gebeurt, en mogelijk ook wanneer je resultaten kunt verwachten. Dat voorkomt teleurstelling achteraf. Zie er dus op toe dat wederzijdse verwachtingen over rollen, samenwerking en doelen scherp zijn - en blijven. Lees meer over verschillende rollen van participatie in het dossier Patiëntenparticipatie.

2. Representativiteit nastreven

Put niet alleen uit je eigen ervaringen, maar ook uit de kennis en ervaring van anderen. Hiervoor kun je bijvoorbeeld een achterbanraadpleging organiseren om een zo representatief mogelijk beeld van je achterban te krijgen. Zo breng je als ervaringsdeskundige meer mee dan je eigen verhaal - de zogenoemde N=1-ervaring - en collectieve ervaringskennis. 

3. Intrinsieke motivatie benutten

Intrinsieke motivatie is een belangrijke motor om je ervaringsdeskundigheid op een positieve manier in te zetten. Denk eens na over de vraag wat jou drijft en motiveert. Meestal is dat natuurlijk je eigen ervaring met de aandoening of beperking waarvoor je opkomt om de zorg voor jezelf en anderen in een vergelijkbare situatie te verbeteren. Maar misschien telt ook mee dat je bepaalde vaardigheden wilt ontwikkelen of graag jouw kijk deelt.

4. Mogelijkheden formuleren

Denk in mogelijkheden en kansen voor verandering. Blijf niet ’hangen’ in negatieve ervaringen, maar gebruik al je ervaringen om helder te krijgen welk effect die negatieve ervaring op jou en andere patiënten had, wat je graag veranderd zou willen zien en waarom. Vervolgens kun je concreet maken hoe je de zorg dan wél zou willen ervaren.

5. Aansluiten voor resultaat

Wanneer jij goed voorbereid bent en goed aansluit bij de dilemma’s en knelpunten van de andere partijen aan tafel, kun je samen op zoek naar oplossingen. Bedenk hoe jij hieraan vanuit jouw perspectief een bijdrage kunt leveren. Dat vergroot de kans op onmisbare inzichten, ideeën en creativiteit, en daarmee op een positieve uitkomst voor alle partijen.

Magazine PGOsupport

Dit artikel is verschenen onder de titel '5x tips voor prima samenwerking' in Supporter #10, december 2021. Supporter is het magazine van PGOsupport. Wil je het ontvangen? Mail voor een abonnement je adresgegevens naar facilitair@pgosupport.nl. Dan sturen wij je het tijdschrift kosteloos toe. Lees meer over Supporter.

Meer weten?

Neem contact op met
Marieke van Noort

Marieke van Noort

adviseur regionale participatie