Ga direct naar de content

Beter zichtbaar en vindbaar met de cursus Social media strategie

12 april 2022

Met een doordacht plan bereik je meer dan met zomaar wat posten op social media. Maar hoe zet je zo’n plan op? In de cursus Social media strategie leer je hoe je jouw organisatie beter zichtbaar en vindbaar maakt op Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn. De cursus geeft je houvast bij het beargumenteerd en planmatig inzetten van social media. 2 cursisten en een trainer aan het woord.

Deel deze pagina:

foto Reimeke Spanjaard IPSOReimeke Spanjaard

Reimeke Spanjaard is coördinator bij IPSO, Instellingen Psy-choSociale Oncologie - brancheorganisatie van Centra voor leven met en na kanker (voorheen inloophuizen).

"Ik heb deze training speciaal voor IPSO aangevraagd, omdat ik vanuit onze Centra voor leven met en na kanker veel vragen kreeg over het effectiever inzetten van social media. Bijkomend voordeel van deze maatwerkcursus was dat verschillende coördinatoren elkaar zo konden ontmoeten rond dit actuele onderwerp. Die versterking onderling en kruisbestuiving in een eigen IPSO-klasje had voor ons echt meerwaarde."

De onderlinge versterking en kruisbestuiving in een eigen IPSO-klasje had echt meerwaarde.
Reimeke Spanjaard, cursist Social media strategie - maatwerk

"Vooraf heb ik onze vragen doorgesproken met de cursusleidster, zodat zij haar verhaal kon laten aansluiten bij onze dagelijkse praktijk. Hoe kunnen onze vrijwilligers online verschillende doelgroepen bereiken: potentiële gasten, zorgverleners die patiënten op ons aanbod kunnen wijzen, en mogelijke subsidieverstrekkers? En welke social media kunnen zij voor deze doelgroepen zo handig en effectief mogelijk inzetten?

Essentiële vragen bij de uitvoering van hun communicatiestrategie, onze centra zijn namelijk volledig afhankelijk van giften, donaties en subsidies. De deelnemers waren allemaal enthousiast. Daarom heeft inmiddels ook een volgende groep vrijwilligers deze cursus gevolgd. Zo hebben we de tijd dat we op slot zaten door Covid toch goed besteed."

Jacqueline Selbeck

Jacqueline Selbeck volgde de cursus Social media strategieafgelopen jaar. Ze werkt als coördinator PR, Communicatie en Fondsenwerving bij De Eik in Eindhoven, centrum voor mensen die leven met en na kanker.

"In ons centrum werken we vanuit de positieve gezondheidsgedachte. We kijken vooral wat onze gasten kunnen en waarin zij zich kunnen verrijken en versterken. We proberen met ons centrum nu een bredere en ook iets jongere doelgroep te bereiken. Social media hebben we daar hard bij nodig. Daarom ben ik deze cursus gaan volgen.

In een half jaar tijd is het aantal volgers gestegen van 200 naar 500.
Jacqueline Selbeck, cursist centrum De Eik in Eindhoven

Ik vond het leuk om met collega’s van andere centra te sparren naar aanleiding van wat de cursusleidster ons aanreikte. In groepjes zijn we bijvoorbeeld aan de slag gegaan met verschillende persona’s. Daarbij heb ik me gericht op een vrouw van 50 met kanker, die midden in het leven staat en van alles doet. Waar heeft zij behoefte aan? En hoe kunnen wij meer interactie met haar krijgen? Dat hielp me om minder vanuit onze eigen organisatie te denken.

Inmiddels zetten we vooral LinkedIn in om deze nieuwe doelgroep te bereiken. Met succes: in een half jaar tijd is mijn aantal volgers gestegen van 200 naar 500. Ik kijk wie er reageert op berichten van bijvoorbeeld het Catharina Ziekenhuis, en benader die mensen met de vraag om ook ons te gaan volgen. Een trucje, maar het werkt! Zo zet ik ons centrum nu gericht op de kaart bij verwijzers en mensen die mogelijk geïnteresseerd zijn in ons aanbod."

foto corona de wertCorona de Wert

Corona de Wert is ervaren trainer in schriftelijke en online communicatie. Ze schreef het Handboek Online Redactie (3de druk 2021), de opvolger van de bestseller Handboek webredactie.

"Tijdens deze cursus zie ik steeds weer hoe cursisten in korte tijd nieuwe inzichten opdoen, die ze meteen kunnen toepassen. Meestal komen ze binnen met vragen als: hoe krijg ik meer volgers, meer likes, meer reacties... Ik leer ze dat je dit niet binnen een week of een maand voor elkaar hebt. Dat vergt tijd, focus, doorzettingsvermogen én... een plan.

In veel organisaties zie je dat social media worden ingezet als elk ander communicatiekanaal om eigen boodschappen te pushen. Eigenlijk dump je zo wat je kwijt wilt, zonder dat je je echt verdiept in de vraag : wat is relevant en interessant voor die ander? Daar staan we uitvoerig bij stil."

Als de cursisten elkaar feedback geven, zie je keer op keer hoeveel zij tijdens de cursus geleerd hebben. Prachtig! 
Corona de Wert, trainer cursus Social media strategie

"Vervolgens leren cursisten welke socialmediakanalen zij het best kunnen gebruiken om verschillende doelgroepen te bereiken, en hoe zij hierbij ook meer interactie kunnen krijgen. Tenslotte werken de cursisten samen aan een plan met een doelgroepanalyse en een persona. Als ze dat presenteren, krijgen ze feedback van elkaar. Op dat moment blijkt keer op keer hoeveel zij tijdens de cursus geleerd hebben. Prachtig!"

Meer weten?

Tijdens onze cursus Social media strategie leer je in 3 online bijeenkomsten van 2,5 uur meer over:

  • trends in online communicatie
  • specifieke mogelijkheden van social media
  • de kernboodschap die je overal uitdraagt
  • accenten per medium
  • focus op doelgroep en doel
  • het vormgeven van contentplanning en -beheer

De cursisten uit dit artikel volgden bij ons een cursus Social media strategie op maat. 

Magazine PGOsupport

Dit artikel is verschenen in Supporter #11, maart 2022. Supporter is het magazine van PGOsupport. Lees meer over Supporter.