Ga direct naar de content

Websitescan: hoe goed is jouw website?

1 november 2022

Op het PGOsupport-congres stonden mensen in de rij voor de Websitescan. In 3 minuten bekeek ik een website, en gaf tips voor verbeteringen. Superleuk om met iedereen in gesprek te gaan! Vaak luisterden een paar mensen mee, omdat veel organisaties soortgelijke vragen hebben. Wat waren de belangrijkste inzichten bij deze websitescan?

Deel deze pagina:

Blog van Anne van Voorthuizen, online communicatieadviseur PGOsupport

Op de markt bij het congres sprak ik met meer dan 20 vrijwilligers en medewerkers van patiëntenorganisaties. Allemaal eigenlijk boordevol vragen over hun website. De website is voor veel organisaties het belangrijkste communicatiemiddel. Logisch, want digitaal heb je het grootste bereik.

Wat zoeken mensen in Google?

Als eerste keek ik steeds of de website via Google te vinden is. Ik zocht dan niet op de organisatienaam, maar juist op termen die ‘gewone’ bezoekers ook zullen intypen. Vaak zijn dat namen van aandoeningen. Het leuke was, dat iedereen die ik sprak heel goed zijn eigen doelgroep kent, dus de meesten wisten precies op wat voor woorden er veel gezocht wordt. Mensen die jouw organisatie nog niet kennen, zullen in Google bijvoorbeeld zoeken op termen als ‘rugklachten’ of ‘rugpijn’ (en niet de naam van de vereniging).

Het is juist belangrijk dat je ook bij die zoekwoorden gevonden wordt, en dus ergens bovenaan staat. Voor veel bezoekers was het een eyeopener, om te beginnen bij Google: kijk eens of je daar – op verschillende zoekwoorden - vindbaar bent, en kijk eens of je daarin dingen kunt verbeteren.

First things first

Voor veel organisaties die ik sprak, was ‘voorlichting’ een belangrijk doel van de organisatie. Het gaat dan bijvoorbeeld om informatie over de aandoening, de klachten, de behandeling en hoe je ermee om kunt gaan. Als dat een belangrijk doel van je communicatie is, zet dan deze informatie ook vooraan/bovenaan in het menu van je website. Dus: first things first! Zijn jouw activiteiten belangrijk? Zet dan je agenda met activiteiten ook prominent in het menu (en niet ergens verstopt zodat veel bezoekers het missen).  In alle gesprekken ontdekte ik dat het goed ordenen van al je informatie best lastig is. Toch is dat het geheim van een overzichtelijke website*.

Gratis digitale nieuwsbrief

Als mensen je eenmaal via Google gevonden hebben, is het de kunst om deze mensen ook weer regelmatig te laten terugkeren naar je website. Een gratis digitale nieuwsbrief is hiervoor ideaal. Tot 2.000 abonnees zijn er gratis e-mailprogramma’s die je hiervoor kunt gebruiken. Zet een aanmeldblokje op iedere pagina van je site. Bijvoorbeeld rechts naast de tekst of een beetje subtiele popup die verschijnt als je langer op de site zit, zoals op de website van patiëntenvereniging Hoofd-Hals. Dit verdubbelt je aantal aanmeldingen, is mijn eerdere ervaring. Lang niet alle organisaties die ik sprak hebben een gratis digitale nieuwsbrief. Terwijl het juist een heel praktisch hulpmiddel is om mensen te bereiken. Je kunt starten met een lage frequentie (bv. eens per 2 maanden), en geleidelijk – je zult merken: nieuwtjes komen vanzelf - hem vaker gaan versturen.

Lang niet alle organisaties die ik sprak hebben een gratis digitale nieuwsbrief. Terwijl het juist een heel praktisch hulpmiddel is om mensen te bereiken.

Wat bied je je leden dan? 

De meeste organisaties hebben wel een nieuwsbrief voor leden. Maar juist voor ledenwerving is het belangrijk om ook nieuwe mensen te bereiken. En dat kan via een - laagdrempelige – gratis digitale nieuwsbrief waarvoor je je via de website kan aanmelden. In alle gesprekken hoorde ik ook goede ideeën van andere organisaties. Turner contact Nederland vertelde bijvoorbeeld: ‘Niet-leden mogen bij ons 1 x deelnemen aan onze activiteiten. Als ze dat vaker willen, vragen we ze om lid te worden’. Dat is een mooie oplossing. Op die manier stimuleer je mensen om lid te worden. Als je je activiteiten communiceert in je (gratis) digitale nieuwsbrief, bereik je ook nieuwe mensen, die – na deelname aan een activiteit - misschien lid of donateur worden. Juist in je nieuwsbrief kun je communiceren waarom het belangrijk is dat mensen jouw organisatie steunen. Laat zien wat je voor je achterban doet, en vraag ze om lid of donateur te worden.

Digitale communicatiestrategie: denk vanuit je bezoekers

Tot slot bleek onderstaand plaatje voor veel mensen verhelderend. Het is eigenlijk een communicatiestrategie, als basis voor je website. Denk bij een website eerst vanuit de mensen die je organisatie (nog) niet kennen, en je vaak vinden via Google. Na een eerste bezoek aan je site, wil je graag dat ze nog eens terugkeren. Een gratis digitale nieuwsbrief helpt hierbij.

Met je nieuwsbrief bouw je ook een band op met je bezoekers. Bovendien kun je in je nieuwsbrief (en bij je activiteiten) heel goed de meerwaarde communiceren van een lidmaatschap. Ledenwerving bleek voor veel organisaties die ik sprak belangrijk. En nog een stap verder (nog meer betrokkenheid), is als mensen actief als vrijwilliger worden. In je ledenblad kun je dan bijvoorbeeld mensen attenderen hoe ze vrijwilliger kunnen worden. Het plaatje hieronder helpt om je informatie op de website en andere communicatiekanalen te structureren. 

Pyramide: communicatiestrategie als basis voor je website. Denk vanuit bezoekers die je nog niet kennen en nodig die uit om terug te keren

Vragen? 

Op het congres bleek dat voor dit onderwerp veel belangstelling is. Is de informatie op je website goed vindbaar? Sluit de website aan op je communicatiedoelen? Zou je graag meer bezoekers, meer nieuwsbriefabonnees of meer leden krijgen via je website? Of loop je bij het vernieuwen van je website tegen praktische vragen aan: welke webbouwer kies je? Welk CMS? Wat is een goed ontwerp? En hoe kun je een nieuwe website financieren? Als je wilt dat ik eens naar je website kijk, en suggesties geef voor verbetering, of als je andere vragen hebt, mail me!

Websitescan

Ik kan een uitgebreidere websitescan doen, en tips geven voor verbetering. De websitescan bestaat uit een kennismakingsgesprek, een rapport met bevindingen en een afsluitend coachend gesprek over het doorvoeren van de verbeteringen. Neem contact op met Anne van Voorthuizen, online communicatieadviseur van PGOsupport.

* Leestip: Voor een gebruiksvriendelijke website is dit een heel behulpzaam boek: 'Don’t make me think', Steve Krug. De herziene versie gaat ook in op een ‘mobielvriendelijke website’, maar deze is alleen in het Engels beschikbaar.   

Meer weten?

Neem contact op met
Anne van Voorthuizen

Anne van Voorthuizen

online communicatieadviseur