Ga naar de hoofdcontent Pijl naar beneden icoon
Joos Vaessens

Joos Vaessens

directeur

Tv-kijkers en Netflixkijkers

Laatst in de auto naar Utrecht hoorde ik op Radio 1 een reportage over het nieuwe tv-seizoen. De nieuwe programmering van NPO 1, 2 en 3 wordt binnenkort gepresenteerd.

Collage van gekleurd papier in donkerpaars, rood, oranje, wit en geel. Wat je ziet is de homepage van een website. PGFIX staat er midden boven in soortgelijk lettertype als dat van NETFLIX. Waar op de homepage van Netflix een keur aan films waaruit je kunt kiezen te zien is, zie je hier een keur aan diensten waaruit je als patiënt kunt kiezen: mail-contact, massage, koffie met lotgenoten, wetenschappelijke ontwikkelingen, ervaringsdeskundigen aan het woord, artsenvergelijking, vakliteratuur, vervoer, inzicht in dat wat de gemeente biedt… Hieroverheen staan drie brede buttons waarop je kunt klikken: AANMELDEN, ALTIJD OPZEGBAAR en GEBRUIK 1 MAAND GRATIS.
Illustratie: Leontine Hoogeweegen, www.tienstekenlab.nl

Problemen

Problemen van de NPO zijn de teruglopende kijkcijfers, het feit dat ze geen jongeren meer weten te bereiken, ze op inhoud moeten concurreren met de commerciële partijen maar dan met de handen op rug omdat de overheid zich met de inhoud bemoeit, teruglopende reclamegelden, etc.

Geen toekomst?

“Wat komt me dit bekend voor... “ het verhaal loopt in mijn beleving in grote lijnen parallel met de patiëntenbeweging.

De reporter sluit af met een opmerking tussen neus en lippen door dat hij geen toekomst meer ziet voor ‘lineaire' televisie.

Moderne kijkers kijken alleen wat ze willen zien en wanneer het hen uitkomt

Andere tijden

Veel mensen kijken geen tv meer zoals dat vroeger ging. Moderne kijkers, kijken alleen wat ze willen zien, wanneer het hen uitkomt om te kijken en wisselen ook nog van provider als het hen niet meer bevalt.

Ik zie ook omroepen daar niet in mee kunnen of willen gaan …. Max was recent nog bezig om leden te werven. Nu is dat nog een organisatie die zich richt op de ouderen in onze samenleving. Dus als het hen lukt leden te werven kijk ik daar niet van op. Maar of het op macroniveau lukt om via dit model nog lang te blijven werken... ik betwijfel het.

Toegevoegde waarde

De NPO en de omroepen zijn naarstig op zoek om een model te vinden en hun toegevoegde waarde te behouden. Programmamanagers die tornen aan de programmering en de zeggenschap van de omroepen, je voelt de weerstand zich al opbouwen.

Wat zouden we van de Netflixen van deze wereld kunnen leren?

Denk je mee?

De parallellen bleven zich opstapelen. Bijna bij kantoor dacht ik ….. wat zouden we van de Netflixen van deze wereld kunnen leren? Is het een idee hen eens uit te nodigen en ons te laten adviseren? Als ik een bijeenkomst organiseer waarin we als patiëntenbeweging vertegenwoordigers van het nieuwe tv-kijken uitnodigen ... komen jullie dan meedenken?