Ga naar de hoofdcontent Pijl naar beneden icoon
Renske Noordhuis

Renske Noordhuis

adviseur fondsenwerving

Hoe je je contributie-inkomsten verdubbelt

‘Goedemiddag meneer De Vries, u spreekt met mevrouw Jansen namens uw patiëntenorganisatie. Komt het uit dat ik u even bel?’ Via een koptelefoon luister ik vol spanning mee met de callagents* – bellers – van het callcenter dat door de betreffende patiëntenorganisatie is ingeschakeld. Hoewel deze callagents allemaal getrainde mensen zijn en hun werk leuk vinden, vind ik het altijd spannend wat de persoon aan de andere kant van de lijn zal zeggen.

Je ziet op deze illustratie in zwarte inkt en aquarelverf het gezicht van een wat oudere telefoniste (koptelefoontje op, microfoontje voor de mond, tijgershawltje, bontjasje, blond/grijs haar). ‘Komt het uit dat ik u bel?’ staat er onder de illustratie. We zien haar in actie. Ze is acht keer afgebeeld. Eerst neutraal, beetje lachend, dan geschrokken, vervolgens een banaan-etend, dan haar hoofd rood en ondersteboven, vervolgens moe, met 6 koppen koffie, daarna zichzelf oppeppend, feestelijke vlaggetjes boven haar hoofd, de vingers dansend in de lucht, daarna groen, uitgeput, ellendig, klein koppie en tot slot: stralend, groot, haar ogen zijn eurotekens. ‘Komt het uit dat ik u bel?’
Illustratie: Leontine Hoogeweegen, www.tienstekenlab.nl

Goede timing

Meneer De Vries had wel even tijd voor mevrouw Jansen. En het gesprek kabbelt voort. Hoewel er geen strak geformuleerd script is waar de callagents zich aan moeten houden, is er wel degelijk een leidraad. Zo starten zij altijd met de vraag waarom het lid of de donateur zich ooit heeft aangesloten bij de organisatie. Van daaruit kunnen zij hun verhaal vertellen over een aantal inhoudelijke plannen en ambities.

Op een goed getimed moment komt uiteindelijk de belangrijkste vraag van de callagent: “Voor deze plannen is meer financiering nodig. Bent u bereid om uw contributie iets te verhogen om deze plannen te kunnen realiseren? Goed voor u om te weten is dat u de bijdrage ook per maand kunt doen, dan drukt het wat minder op de portemonnee.”.

Meer geld ophalen

Ik houd mijn adem in. Hoewel deze callagent deze vraag honderden keren per dag stelt, blijf ik het spannend vinden. We kunnen hier lang of kort over praten, maar uiteindelijk gaat het er mij als adviseur fondsenwerving om dat mensen ‘ja’ antwoorden, hun bijdrage verhogen en we meer geld ophalen voor deze patiëntenorganisatie. 

Wat meneer De Vries vervolgens antwoordt, doet me steil achterover slaan.

Meneer de Vries geeft antwoord: “Uiteraard wil ik wat meer bijdragen, hoeveel heb je nodig?” Het gesprek valt even stil. Hier hebben we het namelijk over gehad in de briefing. De callagents doen geen suggesties voor bijdragen, ze laten mensen zelf een voorstel doen. Tijdens deze actie worden bestaande leden en donateurs van de patiëntenorganisatie gebeld, ieder bedrag is welkom en niemand moet het gevoel krijgen voor het blok te worden gezet.

Gespannen luister ik mee, hoe zal deze callagent dit oplossen? Ik hoor haar subliem reageren: “Meneer, dat is helemaal aan u. Wat kunt u missen?” Wat meneer De Vries vervolgens antwoordt, doet me steil achterover slaan: “Laten we het dan vastleggen op € 100,- in de maand.”

Van € 32,50 naar € 1.200,-

Deze meneer heeft zojuist met 1 telefoontje zijn jaarlijkse bijdrage van € 32,50 naar € 1.200,- verhoogd! Uit de rest van het gesprek blijkt dat hij eigen ondernemer is en hij veel baat heeft gehad bij lotgenotengroepen die zijn patiëntenorganisatie altijd organiseerde in de regio.

Ik weet inmiddels uit ervaring dat in ieder ledenbestand mensen zitten die meer willen bijdragen dan ze nu al doen

En nu hoor ik je denken: dit is een toevalstreffer. Bij onze organisatie werkt dit niet, want wij hebben geen mensen in ons ledenbestand die zoveel geld kunnen missen. Ik weet inmiddels uit ervaring dat in ieder ledenbestand mensen zitten die meer willen bijdragen dan ze nu al doen. Misschien niet met zulke enorme verhogingen, maar we noemen deze belactie niet voor niets de contributieverdubbelaar. 

Wil je weten hoe we ook jullie inkomsten uit contributie kunnen verdubbelen? Bel me dan. Ik help je graag bij het vinden en benaderen van jullie meneer De Vries!

 

* Vanuit PGOsupport werken we voor dit soort acties vrijwel altijd samen met Seniorcall. Een professioneel telemarketingbureau met name gericht op goede doelen, patiëntenorganisaties en culturele instellingen. Het bijzondere is dat alle medewerkers 55 jaar of ouder zijn en daarmee perfect aansluiten bij de doelgroep van de opdrachtgevers.

Wil je meer weten over het verdubbelen van de contributie?

Neem contact met me op: