Ga naar de hoofdcontent Pijl naar beneden icoon

Online ben je op afstand toch dichtbij

Door corona werken en leven we op afstand van elkaar. Voorkom dat er ook figuurlijk afstand ontstaat. Want: uit het oog betekent vaak ook uit het hart. Blijf daarom online voldoende aanwezig.

In contact blijven met je achterban, is nu meer dan ooit belangrijk. Gelukkig kan dat online uitstekend. Maar, hoe zorg je dat je op internet optimaal aanwezig bent?

PGOsupport publiceerde er diverse artikelen over. We zetten ze nog een keer op een rij, met wat extra tips.

Blijf nieuwsbrieven sturen

Bij sommige organisaties staan de activiteiten nu op een lager pitje, andere hebben het juist drukker dan ooit. Hoe dan ook is het verstandig te blijven mailen met de achterban. Juist nu.

Weet je nu niet wat je in de nieuwsbrief kunt zetten? Speel in op vragen die mensen stellen. Zorg dat je berichten relevant zijn. Daar is behoefte aan. Wijs ze bijvoorbeeld op jullie telefonische lotgenotencontact.

Bijeenkomsten hou je nu misschien online. Bedenk dat niet iedereen weet hoe dit werkt. Leg uit hoe mensen kunnen deelnemen. En leer ze meteen dat videobellen ook dé manier is om met kinderen, kleinkinderen en vrienden in contact te blijven. Zo kun je vast meer handige tips bedenken die je achterban door de coronatijd helpt.

Hebben jullie nog niet zo veel nieuwsbriefabonnees? Daar kun je wat aan doen. We hebben 7 tips voor meer nieuwsbriefabonnees.

Online beter gevonden worden

De kans is groot dat mensen in deze coronatijd nog meer behoefte hebben aan jouw organisatie. Maar… is jullie website wel goed vindbaar? Heb je al eens naar jullie zelf gegoogeld? Niet met de organisatienaam, maar met zoektermen die potentiële leden/donateurs gebruiken? Zoals de naam of symptomen van de aandoening. Komen jullie dan een beetje hoog in de zoekresultaten?
Niet? Dan hebben we 5 tips voor je om hoger te scoren in Google. Met stip op 1: goede inhoud in heldere teksten verwoord. Lees ook de andere tips.

Gratis adverteren op Google

Een hoge positie opbouwen in de zoekresultaten kost tijd. Google en andere zoekmachines bepalen de reputatie van je organisatie. Ze kijken onder meer naar de kwaliteit, frequentie en waardering van de inhoud die je aanbiedt.

Zo’n online reputatie bouw je niet op in een dag. Wil je eerder scoren in Google, dan kun je er ook op adverteren. Voor organisaties met ANBI-status is dat grotendeels gratis. Maar je moet er wel tijd en energie in steken. Hoe dat werkt, lees je in ons artikel: gratis adverteren op Google.

Pas op met kopiëren/plakken

Nu we het toch over inhoud hebben: internet is een onuitputtelijke bron van inspiratie. Artikelen en plaatjes te over. Hergebruik is een handige manier om aan inhoud te komen.

Maar pas op, klakkeloos overnemen, heet plagiaat en dat mag niet. Overnemen mag alleen met toestemming. Je mag wel een paar regels citeren met bronvermelding. Nog beter is het om de kennis van verschillende bronnen in je eigen woorden weer te geven. Ook dan is het wel zo netjes om de bronnen te vermelden. Meer informatie hierover vind je in ons artikel Pas op met kopiëren/plakken van internet.

6 tips voor een betere website

Voorwaarde voor online aanwezigheid is een goede website. Via social media kun je wel aandacht vragen, maar echt informeren over je organisatie en een aandoening doe je op de website. Hoe staat het met jullie website? Is die nog aantrekkelijk en duidelijk genoeg? Zijn de teksten actueel? Is de navigatie makkelijk?

Internet-expert Jaap van de Putte beoordeelde de websites van 10 patiëntenorganisaties. Hij deelt de meest voorkomende missers met je. En vooral: de tips voor verbetering van je website.

Tips voor social media

Dé kanalen om online in contact te blijven, zijn natuurlijk social media. Lange tijd hield PGOsupport een social media top 10 van patiëntenorganisaties bij. Voor de leuk, maar vooral om van te leren. Want van collega-organisaties kun je veel opsteken.

Zo vroegen we 7 patiëntenorganisaties uit de social media top 10 naar het geheim van hun succes. En dat leverde handige social media tips van de toppers op. Dit artikel is al wat ouder, maar de meeste tips zijn tijdloos.

Kijk bij collega-organisaties

Tot slot: kijk ook eens hoe en wat collega-organisaties communiceren in deze coronatijd. Leer van elkaar.

Veel succes!

Meer weten over online communicatie?

Kan je organisatie wel wat hulp gebruiken bij online communicatie? We denken graag met je mee.

Bel of app Marjo Zijp op 06 4073 4446