Ga naar de hoofdcontent Pijl naar beneden icoon

Onstuitbaar in beweging

Samen psychische gezondheid verbeteren. Dat is wat Marjan ter Avest drijft. Om mensen met een psychische kwetsbaarheid optimaal te ondersteunen, ging ‘haar’ Landelijk Platform GGz in 2016 op in MIND. Waarom? En wat bereikt zij hiermee?

Wij zijn MIND

In 2016 bundelden het Fonds Psychische Gezondheid, Stichting Korrelatie en het Landelijk Platform GGz hun krachten. Het LPGGz groeide hierbij uit van een koepel van ruim 80 landelijke en regionale patiënten- en familieorganisaties en cliënten- en familieraden naar een landelijke publieksorganisatie: MIND.

Aan ambitie geen gebrek

Hét aanspreekpunt voor iedereen met vragen over psychische gezondheid… De landelijke beweging die partijen met elkaar verbindt… Hét platform voor preventie, onderzoek en innovatie… Aan ambitie geen gebrek, MIND staat en gaat ervoor! Strijdbaar, onafhankelijk, laagdrempelig en inspirerend.

Marjan ter Avest
Marjan ter Avest

MIND wordt een beweging

‘Inmiddels zijn we echt een beweging aan het worden die zich inzet voor de psychische gezondheid van Nederland’, zegt Marjan ter Avest terugblikkend. ‘Natuurlijk maken we ons nog altijd sterk voor de belangen van onze leden. Daarnaast werken we nu echter ook intensief samen met allerlei doelgroepen. Van beroepsverenigingen en behandelaren, tot ouders, studenten en zelfs sporters die voor ons aan een sponsorloop willen meedoen. Zo proberen wij het hele Nederlands publiek bij onze missie te betrekken.

Maken we nu echt het verschil voor mensen met psychische problemen?

Marjan ter Avest, directeur WijzijnMIND

‘Zeven jaar geleden vroeg ik me af: maken we nu echt het verschil voor mensen met psychische problemen? Met het Landelijk Platform GGz zetten we ons in voor betere randvoorwaarden voor de zorg en ondersteuning. Maar voor de gewone burger waren we nauwelijks zichtbaar. En dat terwijl ondertussen het aantal psychische problemen enorm toenam en ook het aantal suïcides steeg.

We zijn onstuitbaar

Daarnaast realiseerde ik me hoezeer we afhankelijk waren van overheidssubsidies. Dat maakte het voortbestaan van onze koepel kwetsbaar. Bij MIND UK in Engeland hoorde ik de term unstoppable: we zijn onstuitbaar en stoppen pas wanneer mensen met psychische problemen echt het respect, de zorg en de ondersteuning ontvangen die ze verdienen. Dat vind ik een prachtig uitgangspunt.

Daarom is fondsenwerving nu een integraal onderdeel van MIND. Dat biedt ons niet alleen meer financiële onafhankelijkheid; het geeft ook allerlei nieuwe mogelijkheden om het grote publiek te verbinden aan ons doel.’

MIND als merk

‘Samen met Fonds Psychische Gezondheid en Stichting Korrelatie hebben we MIND als merk in de markt gezet. In de ggz zijn we inmiddels behoorlijk bekend, maar bij het grote publiek kan dat nog beter. We staan dus nog aan het begin.

Aansluiten bij behoefte

Toch zie ik al wel dat we met ons brede aanbod beter aansluiten bij waar mensen behoefte aan hebben. Zij zijn minder geneigd lid te worden van verenigingen, maar willen wel deelnemen aan digitale communities en ontmoetingen. Op die trend zijn we ingesprongen.

Bijvoorbeeld met ons event Last man standing, een protest tegen wachtlijsten in de ggz waarbij we tegelijkertijd geld inzamelden voor activiteiten van lidorganisaties. En dat niet te zwaar en op een pakkende manier die veel publiciteit genereert.’

MIND is voorvechter, dienstverlener, verbinder, veranderaar

Marjan ter Avest

Naar nieuwe rollen zoeken

Met MIND zoeken we naar nieuw rollen: als voorvechter, dienstverlener, verbinder, veranderaar. Met informeren en voorlichten ben je vooral aan het zenden. Daar is op zich niets mis mee, maar er zijn nieuwe pijlers nodig. Vanuit patiënt- en familieperspectief willen wij bijvoorbeeld gamechanger zijn, zeker op plekken waar de zorg nu nog niet goed loopt.

Patiëntenorganisaties moeten meer voorop lopen

Het zou heel goed zijn als patiëntenorganisaties samen met familieorganisaties, zorgaanbieders en verzekeraars veel meer in the lead gaan zitten bij vernieuwingen. Zo hebben wij onlangs bijvoorbeeld met Zorgverzekeraars Nederland de website kiezenindeggz.nl ontwikkeld: een cliënten-TomTom waarmee je overzicht krijgt over alternatieve routes op het moment dat je op een wachtlijst wordt geplaatst.

In plaats van oneindig wachten op oplossingen voor de wachtlijsten hebben we hiermee een uitweg proberen te zoeken voor patiënten en naasten in de ggz.’

 

Magazine PGOsupport

Het complete interview lees je in ‘Supporter #4, maart 2019’. Supporter is het magazine van PGOsupport. Wil je het ontvangen? We sturen het je kosteloos toe. Mail voor een abonnement je adresgegevens naar facilitair@pgosupport.nl.

cover Supporter #4