Ga naar de hoofdcontent Pijl naar beneden icoon

Opmerkelijk: papieren magazine nog steeds populair

Het papieren magazine is nog steeds belangrijk bij een effectieve communicatie met de klant, zo blijkt uit onderzoek.

Een conclusie die voor patiënten- en gehandicaptenorganisaties relevant is. Zeker omdat een tijdschrift zorgt voor een hogere betrokkenheid bij de achterban. De onderzoekers keken naar het gebruik en de effectiviteit van verschillende communicatiemiddelen. Ook organisaties uit de zorgbranche en goededoelenorganisaties zijn in het onderzoek meegenomen.

Media onder de loep

Naast het papieren magazine namen de onderzoekers 5 digitale media onder de loep: het digitale magazine, e-mailnieuwsbrieven, websites, social media en mobiele apps. Het onderzoek is uitgevoerd onder mensen die minstens een jaar klant, lid of donateur waren bij dezelfde organisatie.

Het printmagazine scoorde in het onderzoek een 7,5, het digitale magazine een 7,3. Een klein verschil, maar volgens de onderzoekers zeker het vermelden waard. Bij de hoge waardering van het papieren magazine speelt volgens de onderzoekers ook mee dat de kwaliteit van de magazines enorm is toegenomen. Dat waarderen de lezers.

Hoge lezersbetrokkenheid

De onderzoekers stellen dat de lezersbetrokkenheid bij organisaties met een papieren magazine erg hoog is. Ook is het bereik van een papieren magazine minder afhankelijk van de doelgroep. Zo heeft een digitaal magazine een lager bereik bij een doelgroep met veel ouderen.

Jongeren zijn, zoals te verwachten is, in eerste instantie minder goed te bereiken met een papieren magazine. Maar heeft de jongere zich eenmaal aan een organisatie verbonden, dan leest deze groep het papieren magazine ook intensief.

Investeren

De onderzoekers bevelen aan om te investeren in een papieren magazine. Dat zorgt veruit voor de meeste binding met de klanten. Ook voor patiënten- en gehandicaptenorganisaties is het papieren magazine dus onverminderd belangrijk.

Meer informatie 

MediaTest voerde het onderzoek uit, Logeion en marketingbureau Scripta sponsorden het. Meer lezen? Download de uitgebreide whitepaper van het MediaTest-onderzoek.