Ga naar de hoofdcontent Pijl naar beneden

Organisatieontwikkeling met dubbel effect

Op organisatievragen antwoorden vinden die perfect aansluiten bij je doelgroepen. Doe het in dialoog met hen. Dat vergroot meteen de binding. Bereik ook dit dubbele effect met de ‘community-aanpak’ van Offspring / Effectmeting.

PGOsupport gaat samenwerken met Offspring/Effectmeting, de bedrijven van adviseurs Deny de Jong en Willem Visser. Zij werken voor patiëntenorganisaties, verenigingen en goede doelen. Samen met en voor PGOsupport ontwikkelen zij een eigentijdse aanpak van organisatievragen van patiëntenorganisaties. We noemen het de community-aanpak.

Mensen activeren en verbinden

Bij deze community-aanpak is de gevonden oplossing net zo belangrijk als de weg ernaartoe: samen met de doelgroepen en stakeholders om wie het draait, kom je tot de juiste antwoorden. Een nieuwe strategie, visie of welk organisatievraagstuk dan ook.

Bijvoorbeeld hoe je meer jongeren bereikt, leden vasthoudt, een aantrekkelijk aanbod vormt, noem maar op. Door die samenwerking aan oplossingen met de doelgroepen zelf, ontstaat tegelijkertijd een betrokken community.

Onderzoek als basis

De basis van deze aanpak is een meningspeiling bij de doelgroepen om inzicht te krijgen in behoeften en belangen. De peiling is ook een belangrijk middel om mensen te activeren deel te nemen als vrijwilliger, ambassadeur of donateur. Dialoog met de doelgroepen is de kern.

Ervaring van de Oogvereniging

PGOsupport kwam op het spoor van deze aanpak door de positieve ervaring van de Oogvereniging, die kampte met een teruglopend ledenaantal. Directeur Joep Aarts: “We zaten met vragen als: wat hebben we individuele leden te bieden? Waarom zouden mensen zich aansluiten bij onze vereniging?”

Vraagstukken

De Oogvereniging werkte samen met adviseur Deny de Jong en marktonderzoeker Willem Visser om een antwoord te vinden op vragen als:

  • Wat moet de rol en positie zijn van de organisatie in de samenleving?
  • Wat hebben we doelgroepen te bieden?
  • Wat zijn de wensen van stakeholders bij lidmaatschap, producten, diensten en marketing?

Willem en Deny hebben ons geholpen de kern eruit te halen en de strategie voor de toekomst te bepalen.

Joep Aarts, Oogvereniging

Een vliegende start

De aanpak van De Oogvereniging was een combinatie van online onderzoek en focusgroepen. De Oogvereniging is er blij mee. Joep Aarts: “Het onderzoek heeft ons waardevolle inzichten gegeven. Willem en Deny hebben ons geholpen de kern eruit te halen en de strategie voor de toekomst te bepalen. Vanaf het moment dat het traject begon, merkten we al direct een stijgend ledenaantal. Een prachtige vliegende start!”

Iets voor jouw organisatie?

De community-aanpak is kosteloos. Beschikbaarheid en inzet gedurende minimaal 6 maanden en het commitment om de uitkomsten ook uit te voeren, zijn belangrijke voorwaarden.

Stand van zaken oktober 2017

PGOsupport, Deny de Jong en Willem Visser zijn inmiddels met 5 organisaties aan de slag. In het voorjaar van 2018 verwachten we de eerste resultaten.

Ben je geïnteresseerd of de aanpak voor jouw organisatie mogelijkheden biedt? Maak een afspraak met PGOsupport-adviseur Jolanda van Dijk voor een verkennend gesprek.

Joos Vaessens, directeur van PGOsupport, Willem Visser en Deny de Jong bezegelen de samenwerking
Joos Vaessens, directeur PGOsupport (links) en adviseurs Willem Visser en Deny de Jong (rechts) bezegelen de samenwerking

Deel dit artikel

Ook meer binding met je doelgroepen?

Zoekt je organisatie ook een manier om doelgroepen beter te betrekken – bij inhoudelijke, strategische of andere vraagstukken? Neem contact met ons op!