Ga direct naar de content

Meer geld dankzij contributieverdubbelaar

Ypsilon belde leden met de vraag of ze meer contributie willen betalen om een aantal specifieke doelen te bereiken. Meer leden dan verwacht stemden in. En waren bovendien blij met de hartverwarmende gesprekken. Die eerste actie leverde Ypsilon niet de verwachte €4.500 op, maar zelfs €6.000.

Deel deze pagina:

Aanleiding

Ypsilon, vereniging van familieleden en naasten van mensen met psychosegevoeligheid, is nogal bescheiden. Want het lidmaatschap kost €59 per jaar, terwijl leden daar veel voor terugkrijgen. Contributieverhoging is een optie, maar dat verhoogt ook de drempel voor nieuwe leden.

Aanpak: contributieverdubbelaar

Renske Noordhuis (voormalig adviseur fondsenwerving van PGOsupport), bracht in kaart hoe Ypsilon extra inkomsten kan realiseren. Zij achterhaalde bijvoorbeeld gezondheidsfondsen die Ypsilon nog niet in beeld had, maar adviseerde ook de contributieverdubbelaar.

De contributieverdubbelaar is een telemarketingactie, waarbij je leden belt om te vragen of ze periodiek bereid zijn meer dan de standaard contributie te betalen. Het extra geld is bedoeld voor een aantal doelen die een organisatie anders niet kan realiseren.
De vereniging knoopte er nog een belactie aan vast door oud-leden te vragen of ze donateur willen worden als ‘vriend van Ypsilon’.

Bellen met respect

Kun je dat wel maken? Leden lastigvallen met de vraag om meer contributie te betalen? Telemarketing heeft niet bepaald een goed imago. “Ja, dat kun je wel maken”, vindt Renske, “het gaat erom aan wie en hoe je het vraagt.”

Nieuwe leden val je er vanzelfsprekend niet meteen mee lastig. Maar trouwe leden kun je best vragen of ze de doelen van je organisatie wat ruimhartiger willen ondersteunen. Daarbij is het de toon die de muziek maakt. PGOsupport werkt daarom samen met Seniorcall, een telemarketingbureau waar senioren het woord voeren. Mensen met veel levenservaring die op een warme manier je leden te woord staan.

Wat fijn dat u belt

Tessa Bruijn, financieel manager en eindverantwoordelijk voor fondsenwerving bij Ypsilon, kan dit beamen. “Leden vonden het heel fijn dat ze gebeld werden. Onze achterban kampt vaak met zware problematiek. Dus als er een begripvol persoon namens Ypsilon belt om te vragen hoe het gaat, dan wordt dat enorm gewaardeerd.”

Leden vonden het heel fijn dat ze gebeld werden. Onze achterban kampt vaak met zware problematiek.

Resultaat: 45% respons

“Niets dan lof voor de mensen van Seniorcall. Het waren vaak hartverwarmende gesprekken, ook voor de bellers zelf, zo bleek. Het resultaat was daardoor beter dan wij en ook Seniorcall verwachtten. We rekenden op 35% respons, dat werd maar liefst 45%. Zo haalden we niet de berekende €4.500 op, maar €6.000.”

Doordacht en planmatig

Een goede voorbereiding van de actie is essentieel. Je gaat niet zomaar wat mensen bellen. De actie start met een zogenoemde ‘case for support’, waarin staat waar het geld voor bedoeld is. Een sluitend verhaal dat de basis vormt voor de belscripts waarmee de bellers leden benaderen.
“Die scripts hebben we samen met PGOsupport gemaakt. Renske heeft dat uitstekend begeleid.”

In 1 keer 100 vrienden erbij

Maar daar bleef het niet bij, want Renske wees Ypsilon op een andere doelgroep om te bellen: de opzeggers. Mensen blijven meestal niet hun leven lang lid van een patiënten- of cliëntenorganisatie. Zodra de problematiek vermindert of is opgelost, zeggen ze het lidmaatschap meestal op. Maar deze oud-leden blijven de organisatie vaak wel een leven lang dankbaar.

Het resultaat was nog beter dan we hadden verwacht.

Daarom heeft de vereniging ook nog een stichting ‘Vrienden van Ypsilon’ met donateurs. Een aanvullende belactie van Seniorcall onder oud-leden leverde in 1 keer zo maar 100 nieuwe vrienden van Ypsilon op.
Daarnaast voerde de organisatie nog een nalatenschapscampagne. Ook daarover is Ypsilon tevreden, maar dat is weer een ander verhaal.

Tessa: “PGOsupport heeft specifieke kennis en kunde voor de patiënten- en cliëntenbeweging, waardoor ze met goede oplossingen komen voor onze vraagstukken. Als we ergens mee zitten, is PGOsupport vaak de eerste instantie die we benaderen.”

Meer weten?

Neem contact op met
Marion Koppelman

Marion Koppelman

adviseur fondsenwerving

Meer fondsenwerving