Ga direct naar de content

Meer geld én bekendheid door crowdfunding

Stichting I love my back haalde samen met PGOsupport in 10 dagen ruim €3.000 op. Daarmee organiseerden zij Scolisquad, een evenement voor en door jongeren met scoliose. De actie zorgde bovendien voor verbondenheid en bekendheid. Renske Noordhuis, voormalig adviseur fondsenwerving bij PGOsupport, begeleidde de actie.

Deel deze pagina:

I love my back is een jonge organisatie van en voor jonge mensen met de rugaandoening scoliose. Ze wilden graag een groot evenement voor en door jongeren met scoliose organiseren, maar daarvoor ontbrak het geld.

Aanleiding: evenement organiseren

Om het geld bijeen te brengen voor het evenement Scolisquad, volgde I love my back in mei 2019 een fondsenwervingstraject bij PGOsupport. Ook wilde de organisatie meer bekendheid.

Aanpak: online en offline traject

Samen met PGOsupport koos de organisatie voor crowdfunding. Als één van de eersten volgden zij dit fondsenwervingstraject in de gecombineerde online en offline vorm.
“Voor de introductie en benodigde theorie volgden ze de online module Maak kennis met crowdfunding, waarna we in de fysieke bijeenkomsten samen de campagne optuigden”, vertelt Renske Noordhuis.

Ook voor kleinere organisaties

Crowdfunding is een voordelige en relatief eenvoudige manier van fondsenwerving. Het vraagt geen grote investering. En de hulpmiddelen, zoals een online geefplatform, zijn beschikbaar en makkelijk in te richten.

Daarom is het ook voor kleinere patiënten- en gehandicaptenorganisaties zo ideaal. Wel vraagt het een goede voorbereiding en een structurele aanpak. Het is niet even een snelle actie, maar een echte campagne, waar PGOsupport graag bij helpt. Wat is crowdfunding ook alweer?

Crowdfunding is aansprekend

Bij crowdfunding vraag je je netwerk (crowd) om online te doneren voor een bepaald doel. Voor iets concreets, zoals het evenement van I love my back. De geldvrager stelt daar bovendien een leuke tegenprestatie tegenover. “Dat is wat het spannend maakt”, vervolgt Renske. “Het is meestal niet dé reden voor donateurs om te geven, maar het kan iemand net over de streep trekken om mee te doen of om iets meer te geven. Zo kreeg je bijvoorbeeld bij een donatie van €15 aan I love my back een leuke groepsfoto en bij €25 5 adviezen voor je rug".

Bij €25 krijg je 5 adviezen voor je rug.

Succes gegarandeerd

Crowdfunding is succesvol als je het goed aanpakt. Niet even een actie in elkaar timmeren en daarmee in 1 keer al je relaties benaderen, maar slim stap voor stap de juiste mensen op het juiste moment, met telkens een aangepaste boodschap benaderen. Eerst nadenken en dan doen, dus, zoals ook I love my back deed.

“Renske benadrukte dat als we alle stappen van de module goed doorliepen, een succesvolle crowdfundingactie het resultaat zou zijn”, vertelt Jana Spierings, oprichter en voorzitter van I love my back. “Dus min of meer ‘succes gegarandeerd’. Daar gingen we natuurlijk voor. Bovendien hield zij ons scherp met kritische vragen en door streng te zijn waar nodig. Ze zat bovenop de voortgang en was enorm betrokken. Daardoor haalden we onze doelen.”

Vraag geen geld, maar realisatie van een droom

Bij I love my back hadden ze het goed begrepen. Een aantal van hen had dan ook een marketingachtergrond. Andere organisaties zijn nogal eens terughoudend om geld te vragen. Dat is onnodig, volgens Renske.

“Je moet het niet zien als met de pet rondgaan. Je vraagt je netwerk niet om geld, maar om te helpen je droom te realiseren voor een grote groep mensen, je achterban. Het geld is een middel, geen doel. Vaak zien we dat geld een doel wordt, want dat staat in het beleidsplan. Maar dat is niet waar het om gaat. Met de juiste benadering, kom je tot de juiste boodschap en de juiste toon om die ondersteuning te vragen.”

Het geld is een middel, geen doel.
Renske Noordhuis, voormalig adviseur fondsenwerving bij PGOsupport

 

Verbondenheid door de campagne

I love my back ontdekte dat zo’n campagne ook intern positief effect heeft. “We werkten met z’n allen aan hetzelfde doel: met crowdfunding voldoende geld ophalen om een evenement te organiseren. Daardoor ontstond er meer verbondenheid, een bijzondere bijvangst van het traject.”

Resultaat: geld, bekendheid, verbondenheid

Voor de campagne gebruikte I love my back een online crowdfundingplatform. Via dit platform haalde I love my back in 10 dagen ruim € 3.000 op. Voldoende om het evenement te organiseren. Maar het leverde meer op. Jana zegt hierover: “Voor het vragen van een bijdrage, heb je een duidelijke boodschap nodig. Ook daarbij hielp Renske. Om de boodschap zelf scherp te krijgen, maar ook om deze naar buiten te brengen.

Crowdfunding is dus eigenlijk ook een goede marketingtool. Meer mensen zien wie je bent en waar je mee bezig bent. Dat maakt crowdfunding zeker voor startende patiëntenorganisaties extra interessant.”

Meer weten?

Neem contact op met
Marion Koppelman

Marion Koppelman

adviseur fondsenwerving

Meer fondsenwerving