Ga direct naar de content

E-mail nieuwsbrieven zijn onverminderd krachtig

Je e-mailnieuwsbrief is een krachtig online communicatiemiddel. Ze landen rechtstreeks op de digitale deurmat. Hoe indringend is dat? Bovendien biedt e-mail snel en voordelig geregeld contact met leden, donateurs en belangstellenden.

Deel deze pagina:

DIRECT NAAR:

6 tips voor meer nieuwsbriefabonnees

 

Je digitale nieuwsbrief is ideaal om een band met je achterban op te bouwen. Eigenlijk is dit je belangrijkste communicatiekanaal.

Tip 1: nodig uit om in te schrijven

Maak je call-to-action - je oproep om in te schrijven - aantrekkelijk en positief. Meld concreet wat je abonnees krijgen en hoe vaak. Probeer daarbij aan te sluiten bij de behoeften van je doelgroep. Bijvoorbeeld: ‘Ontvang het laatste nieuws over xxx, elke maand via e-mail.‘ Een linkje naar de laatste nieuwsbrief, als voorbeeld, kan ook helpen.

Tip 2: attendeer op je nieuwsbrief

Schroom niet om mensen op allerlei verschillende plekken te attenderen op je digitale nieuwsbrief. In een flyer, bij een presentatie, of op de website. Plaats een aanmeldblokje op iedere pagina van je website (bijvoorbeeld rechts van de tekst, of een blokje dat inschuift). Dit kan het aantal aanmeldingen verdubbelen. Zorg via een technische koppeling op de website dat aanmeldingen automatisch in het mailingprogramma terecht komen.

Tip 3: maak inschrijven laagdrempelig

Beperk het aantal velden op het inschrijfformulier, vraag alleen wat echt nodig is. Meestal is dat niet meer dan een (voor)naam en e-mailadres. Communiceer bij de werving ‘Gratis nieuwsbrief’, dat helpt dat mensen zich sneller inschrijven!

Tip 4: maak een boeiende nieuwsbrief

Het belangrijkste: zorg dat je je abonnees ook vasthoudt. Blijf alert op nieuwtjes en boeiende inhoud. Als je je achterban goed kent, weet je wat hen interesseert. Via de statistieken kun je zien welke berichten het meest gelezen worden. Zo leer je je lezers kennen. Borduur hier steeds op voort bij het maken van een nieuwsbrief. Vergeet ook niet: besteed extra aandacht aan een boeiende/prikkelende onderwerpsregel voor je nieuwsbrief. Verleid je lezers om je nieuwsbrief te openen. Op basis van statistieken kun je deze onderwerpsregel steeds sterker maken. 

Tip 5: promoot de nieuwsbrief op social media

Maak reclame voor je nieuwsbrief op social media. Licht eventueel een tipje van de sluier op om mensen nieuwsgierig te maken. Met een link naar het inschrijfformulier.

Tip 6: enthousiaste lezers zijn de beste reclame

Breng je lezers op het idee dat ze ook anderen op de nieuwsbrief kunnen attenderen, en je nieuwsbrief kunnen doorsturen (als het kan met doorstuurknop). Want als je lezers blij zijn met je nieuwsbrief, is dat de beste reclame om ook anderen te werven.

 Terug naar boven

Gratis e-mailprogramma's voor nieuwsbrieven

Hoe zorg je dat je nieuwsbrieven er goed uitzien, en hoe kun je ze op een makkelijke manier verzenden? En hoe kun je je abonnees op een eenvoudige manier beheren? Gebruik hiervoor altijd een e-mailmarketingprogramma (dus geen Outlook). Er zijn gratis programma's om mee te beginnen.

De twee meestgebruikte gratis e-mailmarketingprogramma's zijn Laposta en Mailchimp. Laposta is tot 2.000 abonnees gratis te gebruiken, Mailchimp tot 500 abonnees. Heb je meer abonnees, of wil je aanvullende functionaliteiten, dan is het verstandig om naar een betaalde versie over te gaan. 

Laposta: Nederlands alternatief

Laposta wordt wel de Nederlandse MailChimp genoemd. Laposta biedt ondersteuning in het Nederlands. Verder heeft het soortgelijke functionaliteiten als Mailchimp. 

  • laagdrempeling en makkelijk te gebruiken. Het is iets simpeler ingericht dan MailChimp waardoor je snel kunt starten. 
  • tot 2.000 abonnees gratis
  • het aanmeldformulier is makkelijk te plaatsen op je website
  • vormgeving is eenvoudig aan te passen
  • afmeldknop onderaan iedere mailing
  • alle functies die je van een e-mailprogramma mag verwachten, zoals statistieken die je inzicht geven hoe je nieuwsbrieven geopend en gelezen worden, het inplannen van verzending en verdere automatisering van taken.
  • Voordeel: Nederlandstalige interface en ondersteuning
  • Goede support (bij een betaald abonnement kun je ze ook bellen)
  • Privacy: server staat in Europa, voldoet volledig aan AVG

Website van Laposta (start gratis)

Mailchimp

Mailchimp is een bekend en veelgebruikt nieuwsbriefprogramma, ook door patiëntenorganisaties.

  • laagdrempeling en makkelijk te gebruiken
  • tot 500 abonnees gratis
  • het aanmeldformulier is makkelijk te plaatsen op een Wordpress-website
  • vormgeving is eenvoudig aan te passen
  • afmeldknop onderaan iedere mailing
  • alle functies die je van een e-mailprogramma mag verwachten, zoals statistieken die je inzicht geven hoe je nieuwsbrieven geopend en gelezen worden, het inplannen van verzending en verdere automatisering van taken.
  • Nadeel van Mailchimp is de beperkte en alleen Engelstalige interface/ondersteuning, ook bij de betaalde versie.
  • Privacy: server staat in VS

Website van Mailchimp (zoek op: free version), en overzicht Wat kost Mailchip? op de website van Virtueel Present

Andere e-mailmarketing programma's

Er zijn nog meer soortgelijke programma's zoals YourMailingListProvider (gratis tot 1.000 abonnees), Mailerlite (gratis tot 1.000 abonnees), CampaingMonitor en ActiveCampaign. Deze hebben - niet gratis - ook meer functionaliteiten. Organisaties die gebruikmaken van Joomla zijn misschien beter af met het nieuwsbriefprogramma Acymaling dat volgens een collega-organisatie beter dan Mailchimp koppelt met de website. Op internet is hier meer informatie over te vinden. Mocht je goede ervaringen hebben met andere programma's, laat het ons dan weten (mail naar Anne van Voorthuizen, online communicatieadviseur van PGOsupport.

Gebruik geen Outlook

Natuurlijk kun je nieuwsbrieven versturen met je algemene e-mailprogramma, zoals Outlook. Maar dat is niet ideaal. Deze mailprogramma’s zijn niet gemaakt om nieuwsbrieven mee te versturen. De opmaak, adressering en verzending (allemaal in de BCC?) is een heel gedoe. Het grote nadeel hiervan is dat je zelf het abonneebestand (aan- en afmeldingen) handmatig moet bijhouden en dat is veel werk. En meestal kun je maar een beperkt aantal mensen (100?) op deze manier versturen, en wordt het ook snel als spam aangemerkt. Gebruik dus altijd een (gratis) e-mailmarketingprogramma.

Misschien biedt je CRM-systeem de mogelijkheid om mailings te versturen. Alleen moet je dan ook het afmelden automatisch laten verlopen, zodat je dat niet handmatig hoeft te doen. En natuurlijk ook zorgen voor een koppeling met een aanmeldformulier op de website. 

 Terug naar boven

10 regels voor onweerstaanbare koppen


Wil je dat jouw (blog)artikel gelezen wordt? Begin dan met een ijzersterke kopregel. Moeilijk? Welnee, een inkoppertje als je 1 van de 10 formules voor ijzersterke titels toepast.

Titel voor 80% bepalend

Volgens reclamegoeroe David Ogilvy bepaalt de kopregel van een advertentie 80% van het effect. En hij kan het weten. Ogilvy schreef advertenties die verkopen voor onder meer Dove, Shell en Rolls Royce. Voor je blog of artikel wil je ongetwijfeld ook een kop die 'verkoopt'. Om je te inspireren, verzamelden we 10 formules voor kopregels.

1. X-tips voor / om ....

Om maar meteen te verklappen dat wij ze ook gebruiken, beginnen we met de formule van de tips. Lezers smullen van tips. Probeer je boodschap eens te verpakken in een aantal tips. x tips voor / om ... [het te bereiken resultaat]. Of zoals hierboven: 7 tips voor meer nieuwsbriefabonnees.

2. Kosteloos...

Eigenlijk is de titel van dit artikel een combinatie van 2 formules. Want: kosteloos.... is er ook 1. Hoe plat ook, het werkt. Artikelen met het woord kosteloos in de titel scoren als de beste. Mensen zijn nu eenmaal gevoelig voor een voordeeltje.

Maar waarom niet gewoon het woord ‘gratis’ gebruiken? Vroeger kon dat wel. Inmiddels weten de spamfilters dat vooral spammers met ‘gratis’ strooien. Gebruik daarom kosteloos in plaats van gratis om te voorkomen dat je bericht in de spamboxen terechtkomt.

Meteen een extra tip: volg wat er met je nieuwsbrieven gebeurt. Zie je in de statistieken dat nieuwsbrieven met ‘kosteloos’ veel minder geopend worden? Dan is dat woord inmiddels ook in de ban.

3. Van <huidige situatie> naar <gewenste situatie> in xx stappen

Van overbelast bestuur naar energiek team in 3 stappen. Deze titelformule geeft de lezer direct de belofte. Zit je met een overbelast bestuur? In 3 stappen ben je uit de brand.

4. Het geheim van ....

Wie is er niet gevoelig voor exclusieve informatie? Natuurlijk is 'het geheim van succesvolle fondsenwerving' niet echt geheim. We delen het graag met je. Maar de titel prikkelt de nieuwsgierigheid.

5. Hoe .....

Hoe organisatie x in 3 weken 3.000 likes scoort op Facebook.

Een case study verpakt in een recept. Lezers vernemen graag hoe anderen iets aanpakken of bereiken. Verpak je boodschap in een recept / handleiding voor .... en je krijgt aandacht.

6. Een titel met een getal

Titels met een getal erin scoren goed, vooral als het een oneven getal is. Ons artikel '5 uitdagingen waar je niet omheen kunt' deed het erg goed.

7. De verliestitel

Inspelen op schaarste en de kans om iets kwijt te raken, zet de lezers op scherp. Laten we wel wezen, niemand wil iets missen of verliezen. Daarom doet de verliestitel het zo goed. Bijvoorbeeld: Voorkom dat je... [feit]. 'Voorkom dat jij je toeslag kwijtraakt'. Of 'Hoe je zorgt dat je vrijwilligers blijven'.

8. Fouten, vergissingen en blunders

Niemand wil blunderen. Dus als jouw artikel helpt om dat te voorkomen... bingo!

Bijvoorbeeld: de 5 meest gemaakte fouten bij fondsenwerving.

9. De waarom-vraag

Mensen willen graag weten wat de reden voor iets is. Niet voor niets vragen kinderen zo vaak: waarom? Waarom is het gras groen? Waarom zijn de bananen krom? Gebruik deze natuurlijke interesse, door waarom + verrassend feit. Bijvoorbeeld: Waarom traditionele collectes niet meer werken.

10. De tweeling

Een combinatie van de Hoe-titel en de tips maakt samen de formule:

Hoe [wat er te bereiken valt]: in x stappen of tips. Bijvoorbeeld: Hoe je de verenigingskas spekt: 10 tips voor fondsenwerving.

Terug naar boven

Cursus: Leer een boeiende nieuwsbrief schrijven

Wil je aan de slag om de nieuwsbrief van je organisatie succesvoller te maken? Volg onze online cursus 'Zo schrijf je een boeiende nieuwsbrief'. In een online sessie van 1 dag leer je hoe je een online nieuwsbrief samenstelt en artikelen schrijft die uitnodiging om door te klikken.

 

Meer weten?

Neem contact op met
Anne van Voorthuizen

Anne van Voorthuizen

online communicatieadviseur

Meer over nieuwsbrieven